Friday 18 October 2013

Lelaki bawa 4 pelajar masuk hutan ditahan

Lelaki bawa 4 pelajar masuk hutan ditahanAnggota Parlimen Baling selaku Ketua UMNO bahagian, Datuk Abd Azeez Abd Rahim (kanan) hari ini melawat empat pelajar dari Kampung Bukit Rawa yang dilaporkan hilang pada petang hari raya korban Aidil Adha. Mereka ditemui selamat di kawasan hutan kira-kira tiga kilometer dari kampung Bukit Rawa, Sedim di sini hari ini. - Foto Bernama


BALING - Polis menahan seorang lelaki berusia 39 tahun yang terbabit membawa empat pelajar dari Kampung Bukit Rawa, Sedim ke dalam hutan simpan Gunung Inas dekat sini pada petang Aidiladha Selasa lalu.

Pemangku Ketua Polis Daerah Baling, Asisten Superintendan Md Nazir Osman berkata, lelaki berkenaan ditahan di kawasan rumah keluarganya di Kampung Sungai Buluh, Karangan dekat sini jam 12.30 tengah hari tadi.

Lelaki itu dipercayai membawa empat pelajar memasuki kawasan hutan di Bukit Wang Kerbau berhampiran kaki Gunung Inas di sini Selasa lepas.

Empat pelajar itu yang kemudiannya dilaporkan hilang ditemui dalam keadaan selamat petang semalam.

Mereka iaitu Mohd Hafiz Ridzuan, 14, Ahmad Mohamad Md Dahari, 11, dan Rohaizat Jamaluddin, 10, ditemui di Lata Lubuk Buluh pada jam 6.45 petang kira-kira enam kilometer dari kaki gunung tersebut.

Seorang lagi mangsa iaitu kakak kepada Ahmad Mohamad, Aina Nadia, 13, ditemui dalam keadaan pengsan dan dihantar ke Hospital Kulim untuk rawatan.

Penduduk dan waris kepada empat pelajar berkenaan bersyukur dengan tertangkapnya lelaki berkenaan yang menyebabkan anak-anak mereka terpedaya dengan helah lelaki itu untuk membawa pelajar berkenaan masuk ke dalam hutan Simpan Gunung Inas kononnya untuk menjerat monyet.

Md Dahari Jahaya, 57, bapa dua mangsa tersebut berkata, dia bersyukur dengan tertangkapnya lelaki itu.

"Saya serahkan kepada pihak berkuasa dan berterima kasih kepada semua pihak yang membantu mencari anak saya sepanjang mareka berada dalam hutan Simpan Gunung Inas," katanya.

Sementara itu Anggota Parlimen Baling, Datuk Abd Azeez Abd Rahim mahu empat pelajar berkenaan mendapatkan rawatan segera di Hospital Daerah Baling hari ini walaupun mereka ditemui selamat.

"Saya bimbang kerana mereka semalaman dalam hutan, tidak tidur kerana ketakutan dan tidak mendapat makanan semalaman hingga ditemui. Dibimbangi akan dijangkiti penyakit dari gigitan nyamuk semasa berada dalam hutan berkenaan," katanya.

Salah seorang mangsa, Mohd Hafiz berkata, mereka tidak tidur semalaman kerana ketakutan dan sering menerima arahan lelaki itu supaya tidak bergerak jika tidak mendapat arahan darinya.

"Kami hanya minum air parit untuk menahan lapar kerana sewaktu mengikuti lelaki itu kami tidak makan nasi selain makan ketupat dan lemang sahaja," katanya.

- Bernama

No comments:

Post a Comment