Saturday, 8 March 2014

Tersilap tarikh, calon MBA tidak jadi naik pesawat MH370

KUALA LUMPUR: Jessica Yee Wai Ching tersilap tarikh mengingatkan beliau terpaksa berada di lapangan terbang pada Sabtu malam, namun calon MBA di Universiti Tsinghua di Beijing itu ‘terlepas’ penerbanganMH370 ke Beijing pagi tadi.

"Saya tersilap tarikh kerana ia penerbangan tengah malam. Saya fikir saya perlu berada di lapangan terbang pada Sabtu malam. Ternyata saya perlu berada di lapangan terbang pada Jumaat malam. Empat jam sebelum pelepasan, saya terus mengemas barang-barang saya. Saya terus bergegas ke lapangan terbang pada saat akhir.

"Dalam perjalanan ke lapangan terbang, saya menghubungi MAS dan dapat tukar tarikh penerbangan saya. Jikalau tidak boleh, saya akan menaiki penerbangan MH370 itu,” kata Jessica.

Beliau membaca tentang kehilangan pesawat itu pada Sabtu pagi dan terus menghubungi kakak saya.

“Saya terus menjerit dan menghubungi kakak saya. Saya kata kepada beliau bahawa saya sepatutunya menaiki pesawat itu. Namun tidak ramai yang tahu bahawa saya seharusnya menaiki pesawat itu. Mereka yang tahu terus menghubungi saya tanpa henti,” tambah beliau.

Walaupun bersyukur, namun beliau bersimpati dengan penumpang-penumpang yang lain.

“Ia perasaan yang bercampur. Ramai berkata saya sepatutnya bersyukur namun saya bersimpati dengan ratusan penumpang yang lain kerana kalau tidak saya menjadi salah seorang penumpang.

“Saya diberi peluang kedua. Ini semua ditakdirkan,” akhiri beliau.

Jessica akan bertolak ke Beijing pada Isnin pagi.

Astro Awani 

Najib sahkan tiada bangkai pesawat MH370 ditemui di perairan Vietnam


KUALA LUMPUR: Tentera Laut Vietnam telah mengesahkan bahawa tiada bangkai pesawat MH370 ditemui di laut selatan negara itu seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengesahkan perkara ini, turut menafikan bahawa terdapat cubaan merampas pesawat tersebut.

Apabila ditanya sekiranya juruterbang pesawat tersebut melaporkan masalah teknikal yang dialami oleh pesawat sebelum ia dikesan hilang, Najib berkata ia hanyalah satu spekulasi.

“Setakat ini semuanya hanya spekulasi. Kita tidak seharusnya membuat sebarang spekulasi pada peringkat ini,” katanya semasa suatu sidang media di Hotel Sama Sama, KLIA hari ini.

Najib berkata oleh kerana peringkat pertama pencarian pesawat yang hilang itu di kawasan di mana isyarat terakhir diterima menemui jalan buntu, kerajaan telah mengambil keputusan untuk memperluaskan kawasan pencarian.

Najib berkata pencarian akan dilakukan ‘seluas mungkin’ dan kerajaan sedang mengkaji segala kemungkinan.

“Kita telah menambah bilangan aset termasuk 15 pesawat dari Tentera Udara Diraja Malaysia.

“Untuk memberi impak yang lebih bermakna, kita merasakan kerjasama dengan negara lain perlu dilakukan.

“Vietnam telah bersetuju untuk melakukan operasi pencarian di kawasan perairannya dan tentera udara Amerika Syarikat telah bersetuju untuk menghantar pesawat-pesawat mereka untuk operasi mencari.

“Singapura turut menghantar satu pesawat untuk membantu operasi mencari,” katanya.

Sementara itu, operasi mencari pesawat Malaysia Airlines yang dijalankan oleh pihak berkuasa Vietnam menemui dua tompok tumpahan minyak yang dipercayai datangnya daripada enjin pesawat Boeing 777-200 itu yang hilang sejak awal pagi Sabtu.

The Wall Street Journal melaporkan juruterbang pesawat yang menyertai misi pencarian itu menemui tompokan minyak masing-masing sepanjang antara 10 hingga 15 kilometer pada jarak 500 meter antara satu sama lain.

Tompokan minyak itu ditemui 140 kilometer ke selatan Pulau Tho Chu di pesisir selatan Vietnam, kata laporan itu memetik kenyataan kerajaan Vietnam yang dikeluarkan di laman web rasminya.

Sebelum ini, Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata bahawa laporan media yang mendakwa pesawat Malaysia Airlines terhempas ke dalam Laut China Selatan kira-kira 120 batu nautika dari Kota Bharu masih belum dapat disahkan.

Sebuah akhbar Vietnam sebelum ini memetik kenyataan Laksamana Tentera Laut negara itu yang mengatakan radar tentera telah mengesan lokasi terakhir penerbangan MH370 itu iaitu di kawasan perairannya sebelum ia dilaporkan hilang.

Penerbangan MH370 itu terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara di Subang pada 2.40 pagi Sabtu kira-kira dua jam selepas berlepas. Lebih 12 jam selepas kehilangannya, ia masih belum dapat dikesan.

Pesawat itu membawa 227 penumpang, dua daripadanya bayi dan 12 anak kapal. Ia berlepas dari KLIA pada 12.41 pagi Sabtu dan dijadual mendarat di Beijing pada 6.30 pagi.

Astro Awani 

Keluarga tahu pesawat MAS hilang dari Facebook

Keluarga tahu pesawat MAS hilang dari Facebook
Antara ahli keluarga penumpang pesawat penerbangan MH 370 Kuala Lumpur-Beijing yang membawa 227 penumpang termasuk dua orang bayi dan 12 anak kapal yang dipercayai terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara Subang pada 2.40 pagi tadi berada di Anjung Tinjau, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang hari ini. - Foto Bernama

KUALA TERENGGANU - Anggota keluarga penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) yang dilapor hilang semasa dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing awal hari ini mendapat berita mengenainya melalui Facebook.

Adik kepada seorang daripada penumpang pesawat itu Mohd Lokman Hamid, 31, berkata kakaknya Norli Akmar Hamid, 33, dan pasangannya, Mohd Razahan Zamani, 23, merancang untuk ke Beijing sejak awal tahun ini dan dia hanya mengetahui pasangan itu berlepas ke sana melalui status Facebook kakaknya tengah malam tadi.

"Kakak dan abang ipar saya dah lama rancang nak pergi bercuti ke Beijing," kata kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Taman Kokitab, Gong Badak di sini hari ini.

Penerbangan MH370 itu terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara Subang kira-kira pukul 2.40 pagi ini.

Katanya dia mengetahui berita itu juga melalui status yang dimuat naik seorang daripada rakannya di Facebook awal pagi ini sebelum memutuskan untuk menghubungi MAS untuk perkembangan lanjut.

"Masa saya mula-mula telefon MAS belum dapat sahkan status tersebut (kehilangan pesawat MH370) tapi dia (MAS) cakap akan telefon semula untuk pengesahan dan bila dah terima pengesahan hati saya rasa tak menentu dan saya cuba telefon mak dan adik-beradik lain yang menetap di Kuala Lumpur.

"Macam-macam spekulasi saya tengok berkaitan kehilangan pesawat itu. Ada yang kata dah mendarat kat Nanning (China), ada kata sebab masalah GPS (sistem penentu kedudukan global) dan macam-macam lagi kini saya cuma doakan mereka berdua serta penumpang-penumpang lain berada dalam keadaan selamat," katanya.

Sementara itu, Mohd Lokman berkata percutian kakaknya itu boleh diibaratkan sebagai bulan madu mereka yang dirancang selepas kakaknya mengalami keguguran sebelum ini.

Pasangan berkenaan merupakan sebahagian daripada 227 penumpang termasuk dua bayi serta 12 anak kapal dalam pesawat itu. 

- Bernama

Zed Zaidi mohon maaf buat lawak pasal MH370



KUALA LUMPUR: Berfikir dahulu sebelum bertindak.

Dek kerana menjadikan berita kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan Boieng 777 – 200 MH370 sebagai satu bahan jenaka, Zed Zaidi dicemuh di Twitter.

Zed telah menyoal di Twitternya tentang kebenaran berita tersebut dan mengaitkan ia dengan isu hidangan ‘nasi lemak telanjang’ dan ‘asam pedas’ MAS.

Tuitnya itu kemudian sudah dipadam, namun ianya telah menjadi viral dan diperkata ramai.





Tulisannya itu membuatkan warga Twitterjaya termasuk rakan artis sendiri marah dan menyifatkan pelakon tersebut tidak berfikir sebelum menulis.

Ada juga yang merasakan Zed bagai tidak sensitif dengan insiden tersebut.


Zed Zaidi ni nak melawak tak bertempat.— pangrokes (@zulhelmimalek) March 8, 2014

Even non muslim can think it straight,how come zed zaidi can say that such of words??pic.twitter.com/Xz7sslzhW7— GumBall (@reen_rafi)March 8, 2014

I dont want 2 repost Zed Zaidi's #MH370 post bcoz it only reveals his (lack of) intelligence n stupid ppl need help, not ridicule— Harith Iskander (@HarithIskander) March 8, 2014

Even Lee Minho (Korean Actor) concerned about#MH370 , While.. Zed 'blabla' Zaidi makes it as jokes#PrayForMH370pic.twitter.com/z2Hgsio8mI— sehuns.fans (@sehunsfans) March 8, 2014

Apa perasaan Zed Zaidi kalau tetiba dalam list penumpang/crew flight tu ada sedara mara dia? Teringin jugak nak tengok dia tweet apa pastu.— Elmi (@elmielmo) March 8, 2014

WHILE ZED ZAIDI IS MAKING FUN OF MAS THERE IS ONE FAMILY THAT STILL CRY BCAUSE OF THE ACCIDENT.MY HEART IS HURTpic.twitter.com/UTbHiWtun0— *ChOi JeLLo*_ (@zahirah_BAP) March 8, 2014

Namun begitu, tiga jam kemudian, Zed memohon maaf secara terbuka di Twitter mengenai kenyataannya.

Zed mengakui yang dia keliru dengan berita yang dilaporkan dan berdoa agar semuanya selamat.

Hentikan Spekulasi! Sy Keliru. Kita Doa Semoga Semua Anak Kapal & Penumpang MAS Yg Hilang Dlm Keadaan Selamat Semoga Allah Melindungi Mereka— zedzaidi (@rozaidijamil)March 8, 2014

Sy Mohon Maaf Atas Kenyataan Mengenai Kapal Terbang MAS Yg Hilang di Twitter & FB Sy tadi. Sy Tiada Niat Utk Memburukan Lagi Keadaan. TQ.— zedzaidi (@rozaidijamil)March 8, 

Astro Awani 

Kenapa masih tiada pengesahan tentang MH370?


KUALA LUMPUR (Astro Awani): Pesawat Boeing 777-200 milik Malaysia Airlines dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing yang hilang sejak awal pagi Sabtu sehingga lewat petang masih belum lagi dapat disahkan nasibnya.

Apa yang menimpa pesawat yang membawa 239 penumpang dan anak kapal itu menjadi spekulasi orang ramai yang memulakan hari minggu mereka dengan berita yang mengejutkan itu.

Kebanyakan laporan media menyebut pesawat itu dipercayai terhempas di perairan Laut China Selatan, berdasarkan kepada lokasi akhir pesawat berkenaan dikesan melalui sistem perhubungan penerbangan.

Tetapi kenapakah pihak berkuasa belum mengesahkan laporan tersebut?

"Memang secara umumnya, siapapun boleh mengatakan pesawat itu terhempas tetapi kalau terhempas di manakah bangkainya?

"Hanya kalau ada bangkai pesawat ditemui barulah pesawat itu boleh disahkan sebagai terhempas," kata seorang pakar penerbangan kepada Astro AWANI.

Beliau yang enggan dikenali mempunyai pengalaman bertahun-tahun dalam soal kawalan trafik udara serta selok belok operasi mencari dan menyelamat.

Penerbangan MH370 terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara Subang kira-kira pukul 2.40 pagi, awal Sabtu, dua jam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Ia membawa 239 penumpang termasuk 2 orang bayi dan 12 anak kapal dari 14 buah negara. Ia sepatutnya mendarat di Lapangan Antarabangsa Beijing pada pukul 6.30 pagi.

Ditanya bagaimanakah pesawat itu boleh hilang daripada radar, pakar berkenaan menjelaskan, ada kemungkinan pesawat itu terbang rendah pada paras bawah 500 kaki dari aras laut.

"Ada dua jenis radar yang digunakan iaitu radar pengawasan utama dan radar pengawasan sekunder," katanya.

Radar pengawasan utama mengukur hanya jangkauan dan arah kompas dengan mengesan isyarat kelip pada skrin. Radar pengawasan sekunder pula sebaliknya tidak hanya mengesan maklumat yang sama tetapi boleh mengesan maklumat lain seperti paras ketinggian penerbangan dan identiti pesawat.

Tambah pakar itu, biarpun terputus hubungan dengan pusat kawalan trafik, kedudukan pesawat itu masih boleh dikesan sekiranya ia terhempas kerana dilengkapi dengan sistem lampu suar tanda lokasi (emergency locator beacon) yang akan mengeluarkan isyarat apabila terhempas.

"Sistem ini kalis air. Maknanya, kalau pesawat terhempas ke dalam laut sekali pun ia akan dapat dikesan," katanya.

Jelas beliau, apabila pesawat itu terkena impak baik di darat mahupun di laut, sistem itu akan terus mengeluarkan isyaratnya.

Di kalangan pemerhati industri penerbangan, insiden MH370 mengingatkan kepada nahas pesawat jenis Airbus 330-203 milik Air France yang terhempas ke dalam laut di perairan dengan Rio de Janeiro pada 1 Jun 2009 tetapi bangkai pesawat itu hanya ditemui dua tahun kemudian.

MH370 dipandu oleh juruterbang Kapten Zaharie Ahmad Shah, 53 tahun, yang berpengalaman mencatatkan jam penerbangan selama 18,365 jam. Beliau menyertai Malaysia Airlines pada 1981. Zaharie dibantu oleh Pegawai Pertama, Fariq Ab Hamid, 27 tahun, yang menyertai Malaysia Airlines pada 2007.

Sementara itu bekas Pengarah Urusan Penerbangan MAS, Tan Sri Abdul Aziz berkata penjelasan mengenai insiden ini perlu dibuat dengan berhati-hati dan maklumat yang lengkap kerana ia membabitkan implikasi perundangan.



Search and rescue mission reaches plane's last known location


KUALA LUMPUR: The Malaysian search and rescue mission have reached the last known location of MH370 but have so far seen no trace of the Malaysian Airlines (MAS) craft.

Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) and the director of C3I (Command, Control , Communication and Information Captain Hamid Mohd Amin told Astro AWANI they had searched a 40 nautical mile radius area but have yet to uncover anything significant.

The location, he said, is 120 nautical miles east of Kota Bharu, Kelantan.

"Earlier, our aircraft spotted an object in the waters but when KM Amanah investigated we found that it was just an orange coloured canvas. It was a false alarm. We will continue search efforts," he said.

Hamid said that the search mission would now move North and East of the last known coordinates, called datum.

Among the ships that have reached the location are KM Amanah, KM Langkawi, and KD Pahang from the Royal Malaysian Navy .

A Bombardier aircraft and several military EC275 helicopters are also being used in the search and rescue operations.

The MH370 Boeing 777-200 aircraft carrying 239 passengers and crew lost contact with the Air Traffic Control Centre in Subang at 2:41 am, about two hours after takeoff. It was supposed to reach Beijing at 6.30am.

In the second wave of the operation, Hamid said the rescue teams will move KD Terengganu and several smaller vessels and aircraft Augusta .

Astro Awani 

Making a movie that cannot make money in Malaysia


I could say that "saya nak cuba naikan taraf ....." but I'm not. The honest truth is I just wanted to make a movie.

How many people can say, in their lifetime, that they've produced, directed or acted in their own movie?

Making a movie is big business and I have the utmost respect towards our local producers. It's also a bloody nightmare and I don't envy them.

There are some of us who make movies to make money. It's normal because it's a business. And there are some of us who make movies because we have stories to tell and want to make a difference.

And yes, if tickets are bought, that would help us. A LOT!

TAKE ME TO DINNER is an independent movie (low budget) that was pieced together by a group of passionate, creative & wonderful souls. Take Me To Dinner (TMTD) explores the highs and lows of love, friendship, food and murder. 

Edward is an over the hill burnt out assassin. After falling for Jennifer, Edward decides he's had enough of killing and requests for his retirement dinner. It’s up to his equally messed up colleagues - Hamm, Teddy, Elijah and Manny, to give it to him.
There's just one problem, this dinner will set in motion a series of events that will change their lives forever. Written & directed by Gavin Yap, he sought us out to get involved in his project and a dream became reality.


Each of us had a role to play. Mine was as Exec Producer & as Jennifer, one of the casts. It wasn't easy to find sponsors who would give out money. We had loads of sponsors who helped us out with locations, props, clothing, food etc. but none could financially.


independent movie


This is where the magic happens. I’ve always believed that if you do things with the right intentions, help is nearby. I made a call to Ngai Yuen of Garang Pictures & Kakiseni, explained the situation and very soon, Garang Pictures became our presenter for the movie for a nominal fee. This meant we could give the cast & crew ang-pows for their hard work. Such a relief!

Back to the title of this blurb "Making a movie that cannot make money in Malaysia". Why? For the love of it. For fun. And heck, why not? TMTD may not be everyone's cup of tea, but you never know.

As I am allowed to shamelessly plug our movie, I shall. When I asked Gavin what his plans were for TMTD, he said, "I just want to direct this movie. If it can make us money, that's a bonus. But that's not my priority".

The amazing thing was everyone said yes! Not having money to pay them, but promising to find a sufficient amount at some point to give them something was good enough.

From the cast consisting of Patrick Teoh, Thor Kah Hoong, Ben Tan, U-En Ng, Michael Chen, Jia Wei Loo, Na’a Murad & Chew Kin Wah to the crew headed by DOP: Khai Bahar, AD:Amelia Chen, PM :Sandie Lee, Audio: Henry Tan, Art Director:

Paul Hasham, 2nd Cameraman: Gary Liew, Intern: David Chia, Soundtrack: David Knight & OJ Law. These are the wonderful souls that made TMTD. So we got our motley cast & crew together and filmed the movie in 10-12 days. Everyone knew what they had to do and got on with it.

Editing and fixing the audio took a long time though - remember, low budget = favours + small fees, so we had to be patient. Very patient… ok, not so patient at times, but we found outlets to relieve the stress. I’m thinking of kickboxing in the future!



independent movie


I suppose this tidak kisah sangat attitude is also due to my background in theatre. This is usually a break even scenario for most productions and all of us involved take part because we want to, because we need to and because we have to.

Taking part in a theatrical production is almost like a refresher course for those thespians and a learning ground for the newbies for little to no payment. And it does feed our souls. In the meantime, we find odd jobs to feed our bellies. I find myself feeling the same towards being in front of or behind of the camera.

We want to because we all need to practice our craft and we all love performing.

We need to because of our passion for the Arts and what makes us who we are. We have to because we’re all part of the Malaysian Entertainment Industry and we cannot give up on the creative skills that we all possess so we must find ways to express ourselves.

Is making money important? Most definitely, because you can roll it for another crazy project and not fear for lack of support.  But we chose to make this project happen first and worry about funds later.

So fortunately, we had a lot of support from friends, family, colleagues and some were total strangers who decided to trust us and take a chance. And I believe that this is what makes our work so special.

Take Me To Dinner is presented by Garang Pictures and distributed by GSC Cinemas. It will be screened exclusively at GSC Mid Valley, GSC Pavillion KL, GSC 1Utama and GSC Gurney Plaza, Penang from the 13th March 2014 running for approximately 2 weeks.

Is making money important? Most definitely, because you can roll it for another crazy project and not fear for lack of support.  But we chose to make this project happen first and worry about funds later.

So fortunately, we had a lot of support from friends, family, colleagues and some were total strangers who decided to trust us and take a chance. And I believe that this is what makes our work so special.


independent movie


Take Me To Dinner is presented by Garang Pictures and distributed by GSC Cinemas. It will be screened exclusively at GSC Mid Valley, GSC Pavillion KL, GSC 1Utama and GSC Gurney Plaza, Penang from the 13th March 2014 running for approximately 2 weeks.


Astro Awani 

Malaysia tunggu pengesahan nasib MH370 daripada Vietnam


SEPANG:  Laporan media yang mendakwa pesawat Malaysia Airlines terhempas ke dalam Laut China Selatan kira-kira 120 batu nautika dari Kota Bharu masih belum dapat disahkan.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata kesahihan maklumat itu sedang disahkan oleh pihak Tentera Laut Diraja Malaysia dengan tentera laut Vietnam.

"Kita sedang tunggu pengesahan dari pihak tentera kita yang sekarang ini sedang menghubungi tentera laut Vietnam untuk mendapat pengesahan," katanya dalam sidang media.

Menurut Hishammuddin, maklumat itu juga tidak disahkan oleh Jabatan Penerbangan Awam dan Wisma Putra.

Sebuah akhbar Vietnam sebelum ini memetik kenyataan Laksama Tentera Laut negara itu yang mengatakan radar tentera mengesan lokasi terakhir penerbangan MH370 itu iaitu di kawasan perairannya sebelum ia dilaporkan hilang.

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia yang mengirimkan kapal lautnya KM Segantang, KM Amanah dan KM Langkawi ke kawasan terakhir pesawat Boeing 777-200 itu dikesan oleh radar namun tidak menemui sebarang objek yang boleh dikaitkan dengan pesawat berkenaan.

Astro AWANI juga difahamkan beberapa syarikat cari gali minyak yang beroperasi di kawasan berdekatan telah menyertai operasi mencari dan menyelamat yang digerakkan oleh pihak berkuasa Malaysia dengan kerjasama Vietnam dan China.

Dalam pada itu, Hishammuddin mengesahkan tidak menerima sebarang maklumat tentang penemuan sebarang bangkai pesawat di kawasan carian.

“Kita juga tidak menerima maklumat tentang pesawat yang dikaitkan dengan bom atau pengganas," katanya, merujuk kepada spekulasi yang tersebar di kalangan orang ramai.

“Walau bagaimanapun, kami sedang meninjau semua kemungkinan,” tambahnya.

Hishammuddin berkata Jabatan Penerbangan Awam akan menjadi pusat untuk mendapatkan maklumat dan sidang media akan diadakan setiap dua jam untuk member maklumat terkini kepada orang ramai.

Penerbangan MH370 itu terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara di Subang pada 2.40 pagi kira-kira dua jam selepas berlepas. Lebih 12 jam selepas kehilangannya, ia masih belum dapat dikesan.

Pesawat itu membawa 227 penumpang, dua daripadanya bayi dan 12 anak kapal. Ia berlepas dari KLIA pada 12.41 pagi Sabtu dan dijadual mendarat di Beijing pada 6.30 pagi.

Dalam pada itu, penganalisis bebas penerbangan Gerry Soejatman memberitahu AFP operasi mencari dan menyelamat perlu dilakukan dalam masa 24 jam.

"Kita tidak boleh membuat andaian tidak ada yang terselamat, dan sekiranya ada, adalah mustahak untuk menyelamatkan mereka dalam masa sehari atau peluang untuk hidup akan jadi semakin tipis," katanya yang ditemubual di Jakarta oleh agensi berita itu.

Tetapi sebelum itu operasi mencari harus mengenal pasti dengan tepat kawasan terlibat bagi memperkecilkan kawasan carian.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya berkata
pihaknya sudah menghubungi lebih kurang 80 peratus keluarga penumpang dan anak kapal penerbangan MH370.

Beliau juga memberitahu MAS akan menghantar pegawainya ke Beijing untuk memberikan sebarang bantuan yang diperlukan.

Ahmad Jauhari juga berkata kehilangan pesawat itu tidak menjejaskan operasti dan perkhidmatan syarikat penerbangan itu.

Astro Awani 

Tak mahu di penjara kerana sara emak

Tak mahu di penjara kerana sara emak
Mohd Ramli dibawa anggota polis keluar dari mahkamah selepas dijatuhkan hukuman penjara.


GEORGETOWN - Seorang penjaga tempat letak kereta dikenakan hukuman penjara sembilan bulan akibat kesalahan menggunakan dadah.

Tertuduh, Mohd Ramli Aripin yang berpendapatan RM40 sehari itu mengaku bersalah menggunakan dadah pada 5 Januari 2014.

Kejadian yang berlaku pada kira-kira jam 7.32 petang itu mendapati tertuduh memiliki dadah jenis heroin dan juga morfin.

Atas kesalahan itu dia didapati bersalah mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 12 (3) Akta yang sama dibacakan bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali.

Sementara bagi pertuduhan kedua, Mohd Ramli juga didapati bersalah apabila memasukkan dadah ke dalam badannya tanpa kebenaran.

Akibatnya dia didakwa mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952 (Pindaaan 2004) dan boleh dihukum di bawah seksyen yang sama.

Jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Dia yang berusia 22 tahun itu kemudiannya mengaku bersalah dan merayu hukuman diringankan kerana menanggung ibu yang berusia 65 tahun.

“Saya menjaga kereta orang di tempat letak kereta, duit yang saya dapat akan saya beri kepada emak saya yang kini sedang sakit.

“Kalau saya masuk penjara, saya tidak akan bekerja dan juga tiada duit, mungkin emak pun tidak ada duit hendak makan,” katanya.

Timbalan Pendakwaraya kemudiannya meminta mahkamah memberikan hukuman setimpal kerana sudah pun mempunyai rekod lampau pada tahu.

Majistret Umma Devi Loganathan kemudiannya menjatuhkan hukuman penjara sembilan bulan bagi pertuduhan pertama sementara enam bulan penjara bagi pertuduhan kedua, dan kedua-duanya dijalankan serentak.

Sinar Harian 

Cedera dibelasah perompak

Cedera dibelasah perompak
Seorang daripada mangsa menunjukkan belakang badannya yang cedera dipukul dengan besi oleh penjenayah terbabit.


PARIT BUNTAR - Dua pekerja warga asing cedera dibelasah dua perompak dengan sebatang besi dalam kejadian samun di kebun jambu, di Ampang Jajar, Nibong Tebal, dekat sini, kelmarin.

Menceritakan detik cemas itu, pemilik kebun yang hanya mahu dikenali sebagai Chong, 56, berkata, dalam kejadian jam 11 malam itu, dua pekerjanya itu baru sahaja pulang dari membeli barangan keperluan di kedai runcit berhampiran sebelum diugut serta dipukul dua suspek bersenjatakan sebilah parang dan sebatang besi.

Menurutnya, kedua-dua suspek kemudiannya mengacukan parang pada leher seorang daripada mangsa dan mengarahkan mereka menyerahkan wang tunai dan kesemua barangan berharga yang terdapat di dalam kebun berkenaan.

“Salah seorang mangsa beritahu saya, kedua-dua suspek menggunakan baju untuk menutup muka dan membelasah mereka hingga cedera di bahagian badan dan muka.

“Selepas kedua-dua mangsa menyerahkan wang tunai berjumlah RM550 dan sebuah telefon bimbit, barulah kedua-dua perompak itu melarikan diri,” katanya ketika ditemui di sini semalam. Chong berkata, setelah memastikan kedua-dua penjenayah terbabit sudah beredar, pekerjanya itu nekad pergi ke rumahnya di Taman Pekaka, dekat sini dengan menaiki basikal untuk memaklumkan kejadian tersebut.

Menurutnya, dia segera menghubungi Pasukan Keselamatan Sukarelawan Kerian (PSKS) untuk menjejaki kedua-dua perompak itu sejurus dimaklumkan kejadian itu.

“Bagaimanapun, usaha mengesan kedua-dua perompak berkenaan tidak berhasil kerana keadaan gelap selain kenderaan dinaiki suspek tidak dapat dikenal pasti.

“Saya juga segera kembali ke kebun untuk meninjau keadaan di sana dan terkejut apabila mendapati pagar belakang kebun dipotong, dipercayai perbuatan kedua-dua suspek berkenaan,” katanya.

Chong berkata, kedua-dua mangsa membuat laporan di Balai Polis Taman Pekaka dan mereka turut dihantar ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

“Mujur kesan kecederaan tidak serius dan saya bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa berlaku akibat insiden itu,” katanya.

Menurutnya, dia meminta polis meningkatkan pemantauan di lokasi kejadian bagi mengelakkan kejadian sama berulang.

Sinar Harian 

Angin kencang landa Malaysia timur

KUALA LUMPUR - Angin kencang dan laut bergelora di kawasan perairan Sarawak (Miri), Wilayah Persekutuan Labuan dan Sabah (Pantai Barat dan Kudat) dijangka berterusan sehingga Rabu ini.

Jabatan Meteorologi Malaysia dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata angin kencang Timur Laut berkelajuan antara 40 sehingga 50 kilometer sejam dan ketinggian ombak sehingga 3.5 meter itu berbahaya kepada semua bot kecil, rekreasi laut dan sukan laut.

Keadaan angin kencang dan laut bergelora yang sama juga melanda daerah Condore, Reef North, Layang-Layang dan Palawan.

Sementara itu, ketampakan rendah berterusan turut dilaporkan sekitar perairan Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Melaka, Negeri Sembilan dan Selat Melaka sehingga hari ini.

Keadaan ketampakan rendah kurang dari lima kilometer disebabkan jerebu ini berbahaya kepada kapal-kapal yang tidak mempunyai pemanduan arah pelayaran. - Bernama

Maritim Malaysia tidak temui MH370 lagi, bakal sampai lokasi 4.30 petang


KUALA LUMPUR: Kapal Laut KM Amanah milik Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) belum lagi menemui sebarang objek berhampiran dengan lokasi pesawat MH370 yang dilaporkan hilang.

Menurut satu jurucakap APMM berkata KM Amanah akan sampai pada lokasi tepat pada pukul 4.30 petang nanti.

"Kawasan mencari dan menyelamat terletak di koordinat 88 batu ke atas timur laut daripada Kota Bharu," kata sumber itu.

Tambah beliau, dua lagi kapal laut agensi tersebut juga menghampiri lokasi pesawat Boeing 777-200 yang dilaporkan hilang pagi tadi.

Kapal KM Segantang akan sampai pada pukul 8 malam dan KM Langkawi pada pukul 10.30 malam, katanya.

Dua lagi kapal, iaitu KM Bagahak, dan KM Sebatik, dalam keadan siap sedia.

Sebuah helikopter turut digunakan dalam operasi mencari dan menyelamat yang dijalankan.

Pesawat Boeing 777-200 MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara di Subang pada 2.40 pagi, kira-kira dua jam selepas berlepas.

Astro Awani 

Holding area set up for family members of passengers of MH370


SEPANG: A holding area for family members of the passengers on flight MH370 has been set up at the Anjung Tinjau at Kuala Lumpur International Airport in Sepang, by Malaysia Airlines and Malaysia Airports.

Several nervous and distraught looking individuals were seen entering the area. However, none of them were willing to give any comments when approached.

It is also believed that several representatives from the NGO Buddhist Tzu Chi have volunteered their time in giving emotional support to the family members as they await news.

MH370, a code share flight with China Southern Airlines, left KLIA for Beijing at 12:41am this morning.

All communication with the plane was lost at 2:40am and no distress signal or call was received.

The flight had registered 239 passengers, 38 of them Malaysian. It was scheduled to arrive at Beijing International Airport at 6:30am local time.

Astro Awani 

Missing Malaysia Airlines Flight MH370 carrying 239 people crashed in the South China Sea: official

A possible relative cries at the Beijing Airport after news of the missing Malaysia Airlines Boeing 777-200 plane in Beijing on March 8, 2014. Malaysia Airlines said a flight carrying 239 people from Kuala Lumpur to Beijing went missing early on March 8, and the airline was notifying next of kin in a sign it expected the worst. AFP PHOTO/Mark RALSTONMARK RALSTON/AFP/Getty Images


A Malaysia Airlines flight carrying 227 passengers — including two Canadians — and 12 crew crashed in the South China Sea on Saturday, Vietnamese state media said, quoting a senior naval official.

The Boeing 777-200ER flight from Kuala Lumpur to Beijing had been missing for hours when Vietnam’s Tuoi Tre news quoted Admiral Ngo Van Phat as saying he had asked boats from an island off south Vietnam to rush to the crash site.

If the report is confirmed, it would mark the U.S.-built airliner’s deadliest crash since entering service 19 years ago.

Malaysia Airlines had yet to confirm that the aircraft had crashed. It said earlier in the day that no distress signal had been given and cited early speculation that the plane may have landed in Nanming in southern China.

Flight MH370, operating a Boeing 777-200ER aircraft, last had contact with air traffic controllers 120 nautical miles off the east coast of the Malaysian town of Kota Bharu, Malaysia Airlines chief executive Ahmad Jauhari Yahya said in a statement read to a news conference in Kuala Lumpur.

Malaysia and Vietnam were conducting a joint search and rescue, he said but gave no details. China has also sent two maritime rescue ships to the South China Sea to help in any rescue, state television said on one of its microblogs.

“We are extremely worried,” Chinese Foreign Minister Wang Yi told reporters in Beijing before the Vietnamese report that the plane had crashed. “The news is very disturbing. We hope everyone on the plane is safe.”

The flight left Kuala Lumpur at 12.21 a.m. local time Saturday. CEO Ahmad Jauhari Yahya said at a news conference that Flight MH370 lost contact with Malaysian air traffic control at 2:40 a.m. The plane, which carried passengers mostly from China but also from other Asian countries, Canada and Europe, had been expected to land in Beijing at 6:30 a.m. Saturday.
AP Photo/Ng Han GuanA Malaysian man who says he has relatives on board the missing Malaysian Airlines plane, talks to journalists at Beijing's International Airport Beijing, China, Saturday, March 8, 2014.


“We deeply regret that we have lost all contacts with flight MH370,” Jauhari said.

Malaysia Airlines said people from 14 nationalities were among the 227 passengers, including at least 152 Chinese, 38 Malaysians, 12 Indonesians, six Australians and three Americans. It also said a Chinese infant and an American infant were on board.

If it is confirmed that the plane has crashed, the loss would mark the second fatal accident involving a Boeing 777 in less than a year and by far the worst since the jet entered service in 1995.

AP Photo/Ng Han GuanThe arrival board at the International Airport in Beijing, China shows a Malaysian airliner is delayed, Saturday, March 8, 2014.


Malaysia Airlines’ last fatal incident was in 1995, when one its planes crashed near the Malaysian city of Tawau, killing 34 people. The deadliest crash in its history occurred in 1977, when a domestic Malaysian flight crashed after being hijacked, killing 100.

In August 2005, a Malaysian Airlines 777 flying from Perth, Australia, to Kuala Lumpur suddenly shot up 3,000 feet before the pilot disengaged the autopilot and landed safely. The plane’s software had incorrectly measured speed and acceleration, and the software was quickly updated on planes around the world.

Malaysia Airlines has 15 Boeing 777-200s in its fleet of about 100 planes. The state-owned carrier last month reported its fourth straight quarterly loss and warned of tougher times.

The 777 had not had a fatal crash in its 19-year history until an Asiana Airlines plane crashed in San Francisco in July 2013. All 16 crew members survived, but three of the 291 passengers, all teenage girls from China, were killed.


Source: National Post

Nizar Jamaluddin dicemuh buat lawak kehilangan Boeing 777 - MH370


KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Besar Perak, Mohammad Nizar Jamaluddin diselar di jaringan media sosial Twitter kerana tuitnya yang dilihat memperolok-olokkan kehilangan pesawat Malaysia Airlines penerbangan Boeing 777 - MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Nizar berkata kegagalan pihak berkuasa mengesan pesawat itu beberapa jam selepas terputus hubungan sejak pukul 2.40 pagi Sabtu menunjukkan "Segitiga Bermuda yang baru telah dikesan di kawasan perairan Vietnam. Peralatan sofistikated yang lengkap tidak ada guna."


Tuitnya itu adalah sebagai reaksi kepada tuit penyampai berita CNN, Piers Morgan yang menyuarakan kehairanannya bagaimana sebuah pesawat besar yang berteknologi tinggi boleh "hilang" begitu saja.


Kenyataan Nizar kemudiannya mendapat reaksi negatif daripada beberapa orang yang membalas tuitnya itu.


Sumber: ASTRO Awani  

Tiada objek ditemui di lokasi pesawat MH370 dilapor hilang - Maritim Malaysia


KUALA LUMPUR: Kapal Laut KM Amanah milik Maritim Malaysia telah tiba di lokasi pesawat Boeing 777-200 MH370 yang dilaporkan hilang namun tidak menemui sebarang objek, lapor Utusan Online.

Kapten Maritim, Hamid Mohd Amin dilaporkan berkata, dua lagi kapal laut agensi tersebut juga menghampiri lokasi pesawat itu dilaporkan hilang sebelum ini.

Sebuah helikopter turut digunakana dalam operasi mencari dan menyelamat yang dijalankan.

Pesawat Boeing 777-200 MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara di Subang pada 2.40 pagi, kira-kira dua jam selepas berlepas.

Astro Awani 

'Kami sayang guru kami'

'Kami sayang guru kami'
Sebahagian ibu bapa menggesa KPM dan Jabatan Pendidikan Negeri menarik semula arahan pertukaran tiga guru terbabit.


PERAK - Kerana sayangkan guru mereka, ibu bapa pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Damak di sini mendesak agar pihak Jabatan Pendidikan Negeri dan Kementerian Pendidikan agar menarik kembali pertukaran tiga guru sekolah terbabit.

Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah tersebut, Zakaria Imam Sani berkata, tiga guru tersebut ialah Mohd Nor Izzat Mohd Johari, Iman Idrus dan Mohd Zulkeflee Seman.

“Kami mempersoalkan pertukaran mereka sedangkan Cikgu Izzat merupakan satu-satunya guru opsyen seni visual sekolah ini, Cikgu Zakaria ialah guru penolong kanan hal ehwal pelajar ditukarkan dengan menyandang jawatan yang sama manakala Cikgu Zulkeflee pula ditukarkan di sekolah yang mempunyai kuota guru mencukupi,” katanya.

Tambahnya, pihak ibu bapa tidak menghalang sekiranya mereka ditukarkan atas sebab munasabah seperti kenaikan pangkat atau memenuhi sekolah yang kekurangan guru.

“Cikgu Izzat contohnya baru sahaja bertugas di sekolah ini pada 2012 dan kini sudah ditukarkan ke sekolah lain. Kami sayangkan ketiga-tiga guru ini kerana mereka telah menyumbang kepada peningkatan pendidikan dan menaikkan sekolah,” katanya.

Naib Pengerusi PIBG, Rosli Baku pula berkata, pihak PIBG juga turut bertanya kepada pelajar tentang pertukaran terbabit dan kesemua mereka melahirkan rasa sedih dan terkilan dengan pertukaran tersebut.

“Kami turut bertanyakan pendapat pelajar dan mereka juga tidak bersetuju dengan pertukaran ini. Mereka harap guru mereka ini tidak ditukarkan kerana mereka terlalu sayangkan guru mereka.

“Tambahan pula ibu bapa juga gemar dan senang berurusan dengan ketiga-tiga guru terbabit kerana mudah memberikan komitmen dan lebih mesra berbanding kebanyakan guru lain,” katanya.

Menurut Rosli, mereka difahamkan pertukaran serta merta guru-guru terbabit disebabkan mereka menyatakan ketidakpuasan hati terhadap sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

“Kami tidak bersetuju sekiranya mereka ditukarkan disebabkan perkara terbabit sedangkan Menteri Pendidikan yang juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menegaskan tiada tindakan akan diambil ke atas guru yang membantah PBS.

“Perkara ini telah disiarkan ke dalam akhbar sebelum ini justeru alasan terbabit tidak boleh diguna pakai. Oleh itu, kami menggesa pihak berwajib agar menarik kembali arahan pertukaran terbabit dengan segera dan membenarkan ketiga-tiga guru ini kembali bertugas di sekolah kami,” katanya.

Sinar Harian 

'Boleh pukul, tapi bukan di kepala'

'Boleh pukul, tapi bukan di kepala'
Shahrul Azhar menunjukkan laporan polis dibuat berhubung kejadian anaknya dipukul dengan pembaris kayu hingga cedera.


KUALA KUBU BHARU - Tanpa alasan munasabah seorang murid sekolah tahun dua didakwa ditampar, dibaling pembaris dan dipukul dengan pembaris kayu di kepala sehingga cedera oleh seorang guru.

Bapa kepada kanak-kanak malang itu, Shahrul Azlan Ahmad Barai, 35, berkata, tindakan guru sekolah terbabit sangat keterlaluan dan dilakukan tanpa memikirkan kesan terhadap anak muridnya.

“Saya tanya cikgu tu apa alasan dia pukul anak saya sampai jadi begini, tapi dia hanya katakan anak saya susah dikawal. Saya cakap tak wajarlah cikgu pukul anak murid dengan pembaris, di kepala, di ubun-ubunnya sehingga cedera dan berdarah. Saya pesan pada cikgu tu, kalau nak mendidik murid boleh pukul di tempat lain tapi bukan di kepala,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Arif semalam.

Katanya, laporan polis juga telah dibuat dan anaknya telah dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

Menurutnya, laporan doktor mengatakan anaknya hanya mengalami bengkak dan luka di kepala, namun jika terdapat tanda-tanda sampingan seperti muntah langkah susulan perlu diambil termasuk melakukan imbasan (x-ray).

Shahrul Azlan berkata, perkara tersebut telah dirujuk kepada Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), bagaimanapun dia tidak berpuas hati jika hanya surat amaran diberikan kepada guru terbabit.

“Sebelum itu, saya bawa kes ni ke balai polis dan dua tindakan boleh diambil sama ada teruskan kes polis dan cikgu itu di reman serta bakal dibuang kerja atau bawa kepada PPD untuk tindakan undang-undang.

“Jadi, saya bawa kepada PPD, tapi jika surat amaran saja diberikan saya tidak puas hati sebab ini melibatkan kecederaan murid sekolah. Saya mahu cikgu itu ditukarkan ke sekolah lain,” katanya dengan nada tegas.

Menurut Shahrul Azlan, Kementerian Pendidikan harus memandang serius kejadian tersebut dan mengambil tindakan sewajarnya agar perkara serupa tidak berulang.

Menurutnya, tindakan guru itu berniat mencederakan dan bukan bermaksud mendidik atau mendisiplinkan murid.

“Cikgu pukul dengan niat mencederakan bukan niat mendidik kerana kesannya adalah mencederakan sehingga anak saya trauma. Kalau cikgu tidak dapat kawal anak murid, boleh berikan kaunseling atau panggil ibu bapa.

"Boleh pukul dengan rotan di tangan atau kaki, tapi bukan di kepala dengan pembaris hingga cedera,” katanya.

Sinar Harian 

With or without Anwar, Kajang still a 'win' for Pakatan Rakyat

Datuk Seri Anwar Ibrahim


KUALA LUMPUR: The Court of Appeal decision to convict Datuk Seri Anwar Ibrahim of sodomy has thrown Pakatan Rakyat back to square one: to find a replacement candidate in the Kajang by-election before nominations this Tuesday.

While this latest twist in the Sodomy II sage has crushed Anwar’s chances of becoming the new Selangor menteri besar, political analysts, however, are of the opinion that it now almost assures a win for Pakatan Rakyat in the March 23 polls.

They feel that it would also bolster support for the opposition coalition.

Ibrahim Suffian, from the independent pollster Merdeka Centre, said that whoever takes over Anwar’s place as candidate will still “likely” win the upcoming by-election.

“The Opposition will capitalise on this verdict, fire up their support base, and the sympathy votes for Anwar will pour in.

"We have seen (in the past) that the public does not particularly believe in this case. Coupled with the anger against the government on price hikes and inflation, votes will go in the Opposition’s favour,” said the political analyst.

Ibrahim cited a poll by Merdeka Centre during the Permatang Pauh by-election in 2008 where 59% of respondents felt that the charge against Anwar was politically motivated.

However, Centre of Strategic Engagement CEO Fui K. Soong feels that there was still more to be seen from the latest developments, especially with the Malay voters.

“It will take a few more days to see what the Malay ground will react as they are split three ways.But my gut feel that this is bad for BN.

"The pro-Khalid and pro-PAS factions, who were unsure of Anwar, and the 30% in PKR who are anti Anwar would now be pushed back into the fold. They have been given the anger and reason to consolidate,” said Fui.

She added that it was a forgone conclusion that the conviction will “further worsen both Chinese and Indian ground".

The Court of Appeal on Friday allowed an appeal from the prosecution, and found Anwar guilty of sodomising his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan six years ago.

Anwar was sentenced to five years jail, with a RM10,000 bail, but was allowed a stay of execution pending an appeal to the Federal Court.

Later yesterday, Anwar announced that he will no longer be contesting the Kajang by-election, though according to the Selangor Constitution, he has already lost the eligibility to be a state assemblyman based on the conviction and sentencing.

Meanwhile, political analyst Khoo Kay Peng said that the reconciliation plan by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has now been "thrown down the drain" with the verdict.

"This is reopening old political wounds again.

"The government can say that the judiciary is independent but the political forces at work will blame the government for it and claim interference," said Khoo.

He added: "Potential for unity plan has been dashed. It is going to be difficult as we are going back to square one, back to the time of Sodomy I, of animosity and divisive politics, of the Opposition calling for an alternative government, and Anwar becoming a rallying point again."

Earlier, social media research firm PoliTweet has predicted that Pakatan will “likely retain the seat” in the Kajang by-election.

Its calculations, based the voting trends based on GE12 and GE13 results, estimates an increase support from Chinese of all ages and a decrease in Malay support aged 43 and above.

PoliTweet said that for BN to win (by getting 19,483 votes), it means obtaining votes from early voters (1,177), BN-leaning voters (3,597), fence sitters (8,567) and 6,142 PR-leaning voters.

“That would require a minimum of 24% of PR supporters (6142/25624) to swing to BN, assuming all the other groups support BN 100%. A better target would be 30% of PR supporters (7,688 voters).”

Although it said that that scenario was unlikely for BN to achieve.

Astro Awani 

38 Malaysians on board missing MH370 flight

Malaysia Airlines
MAS CEO Ahmad Jauhari Yahya at the special press conference.



KUALA LUMPUR: Malaysia Airlines has confirmed that flight MH370 which had lost contact with Subang Air Traffic Control was carrying a total of 239 passengers from 14 different countries.

MAS Chief Executive Officer Ahmad Jauhari Yahya said that the passengers are from the following countries:

1.    China – 152 including 1 infant
2.    Malaysia - 38
3.    Indonesia - 12
4.    Australia - 7
5.    France - 3
6.    United States of America – 3 including 1 infant
7.    New Zealand - 2
8.    Ukraine - 2
9.    Canada - 2
10.  Russia - 1
11.  Italy - 1
12.  Taiwan - 1
13.  Netherlands - 1
14.  Austria - 1

Ahmad Jauhari said the flight was piloted by Captain Zaharie Ahmad Shah, 53. He has a total flying hours of 18,365 hours.

“He joined Malaysia Airlines in 1981. The First officer of the flight is Fariq Ab. Hamid aged 27.

“He has a total flying hours of 2,763 hours and he joined Malaysia Airlines in 2007,” he said during a press conference.

The flight was also carrying 12 crew members.

The flight lost contact with Subang Air Traffic Control, at 2.40am earlier today. It was scheduled to arrive in Beijing at 6.30am.

"Malaysia Airlines is currently working with the authorities who have activated their Search and Rescue team to locate the aircraft," said the statement.

The airline will provide regular updates on the situation.

It also advised the public to  contact +603 7884 1234 for further information.


Source: Astro Awani 

"Kasut tumit tinggi menyakitkan!"- Jonathan Goh



TUMIT tinggi adalah lambang keanggunan mengikut dunia fesyen wanita.


Setinggi tiga hingga empat inci kasut tumit tinggi direka untuk merehatkan tumit pada ‘stiletto’, bergabung dengan rekaan yang agak rumit bagi menampakkan keyakinan diri yang tinggi.

Kasut tumit tinggi mula digayakan oleh golongan wanita pada zaman pertengahan tahun 1630-an, semenjak itu, kebanyakan golongan wanita di seluruh negara dunia pertama, telah mendedahkan diri mereka dengan pelbagai masalah kaki, pergelangan kaki, lutut dan sakit belakang. Benarlah kata pepatah, “Keindahan itu menyakitkan!”.

Sebentar! Sebelum menyimpan semula kasut-kasut tumit tinggi itu ke dalam almari, izinkan kami menjelaskan mengapa kasut tumit itu tidak membawa kebaikan.

Sedia maklum, perkembangan manusia dalam memulakan langkah pertama adalah dengan menggunakan kedua belah kaki , kemudian kaki kita berubah sebagai penyerap hentakan yang menyokong berat badan dan juga daya yang telah dikenakan ke atasnya. 

Untuk mencegah tekanan terhadap kepatahan dan kecederaan tisu lembut daripada berlaku, tubuh kita telah maklum untuk berupaya berjalan dalam pola tertentu bagi mengimbangi keserataan dalam berat badan bagi setiap struktur kaki.

Ia dikenali sebagai kitaran gaya berjalan. Cuba berjalan di hadapan cermin dengan berkaki ayam, anda akan menyedari bahawa apabila kaki kanan anda diangkat ke hadapan, tumit kaki yang akan menyentuh permukaan lantai terlebih dahulu, sebelum tapak kaki diletakkan sepenuhnya di atas lantai.

Percubaan untuk kaki kiri pula, dilihat apabila tumit kaki kanan diangkat keseluruhan dan akhirnya, jari-jemari kaki kanan akan menyusul.

Sekarang, cuba pakai kasut tumit tinggi anda dan ulangi keseluruhan proses yang sama, apakah yang anda lihat?

Kini, pergerakan kaki  telah dikunci ke dalam keadaan pergerakan yang telah dibincangkan tadi. Ia dikenali sebagai gaya jalan bertumit tinggi di mana peningkatan tekanan terhadap bahagian tapak kaki di hadapan sebanyak 30% ; menyebabkan tekanan keretakan dan ‘bunion’.

Berikut adalah sepuluh masalah kaki yang dialami oleh wanita dalam kasut tumit tinggi oleh College of Podiatry.

10 Senarai Teratas Sakit Kaki yang Dideritai oleh Para Wanita :

  • Lepuh (55%)
  • Rekahan Tumit  (45%)
  • Veruccas (28%)- sejenis ketuat yang disebabkan oleh ‘human papilloma virus’ (HPV), yang berlaku pada tapak kaki atau pun jari-jemari kaki
  • Kematu (24%) – kulit yang menebal; menimbulkan kesakitan
  • Kuku Mencengkam – (20%) dan kutu air (20%)
  • Bunion (13%) – kecacatan bertulang pada pangkal ibu jari kaki yang besar
  • Masalah Sendi  (11%)
  • Bau kaki yang keterlaluan (9%)
  • Artritis (8.8%) – keradangan menyakitkan dan kekakuan sendi
  • Masalah otot (8%)

Kajian dijalankan untuk menyiasat kesan kasut tumit tinggi terhadap tulang belakang dan send-sendi lain seperti pinggul dan lutut.

Apa yang mereka dapati adalah dengan memakai dan berjalan menggunakan  kasut tumit  tinggi menyebabkan perubahan pada postur tulang belakang kerana tumit diletakkan dalam keadaan tinggi,manakala tulang pinggul berkeadaan terkeluar ke hadapan.


Sumber: www.timesofmalta.com


Tekanan akan meningkat pada bahagian tulang belakang bawah hingga menyebabkan pelbagai masalah tulang belakang seperti prolaps cakera (disc prolapse) yang akan saya rungkaikan dalam artikel akan datang.

Dengan keadaan pinggul condong ke hadapan, ia menjarakkan lutut dari yang sepatutnya dan bahagian dalam lutut akan diletakkan dalam keadaan menampung sejumlah besar tekanan, akan membawa kepada osteoartritis. Bukan sahaja sendi akan terjejas, telah dilihat bahawa pemendekan otot betis dan dan tendon Achilles, jika berjalan dengan tumit tinggi.

Ini akan meningkatkan kadar kelaziman fasciitis plantar.

Berbekalkan dengan apa yang telah diperkatakan dan dilakukan,  umumnya mengetahui bahawa kasut tumit tinggi tidak elok tetapi tidak ramai yang tahu sebab di belakangnya.

Harapan saya agar artikel ini dapat membantu dalam memperjelaskan bahawa Jimmy Choo atau Michael Kors kepunyaan anda, bukanlah pilihan terbaik untuk kaki anda, namun ia tidak bermakna anda harus berhenti memakainya secara menyeluruh.

Saya selalu menasihatkan pesakit saya untuk mengambil segala-galanya secara bersederhana dan sentiasa memberikan kaki atau badan anda rehat yang diperlukan.

Mereka akan berterima kasih untuk itu dengan tidak memberi diri  sendiri kesengsaraan pada masa hadapan.

--------------------------------------------------------
* Jonathan Goh ialah seorang ahli fisioterapi yang kini bertugas di Sarawak. Beliau punyai minat yang mendalam untuk meningkatkan kesedaran awam tentang isu-isu penting seperti osteoarthritis.
** Artikel asal diterbitkan di laman blog The Malaysian Medical Gazzete dan boleh dibaca di sini.

--------------------------------------------------------
Disiarkan di Astro Awani pada 8 Mac 2014

Pesawat MAS yang hilang terhempas di Laut China Selatan


KUALA LUMPUR: Tentera laut Vietnam mengesahkan pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 yang dilaporkan hilang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing awal hari ini terhempas ke Laut China Selatan, lapor akhbar utama Vietnam seperti dipetik oleh Yahoo News.

Laksamana Tentera Laut Vietnam, Ngo Van Phat dipetik oleh akhbar Tuoi Tre berkata radar tentera merakamkan pesawat itu terhempas ke dalam laut 246 kilometer ke selatan Pulau Phu Quoc.

Sementara itu, satu laporan lain menyebut tentera laut China telah mengerahkan dua kapal penyelamatnya ke Laut China Selatan untuk membantu operasi menyelamat.

Laporan ini sekaligus menamatkan spekulasi sebelum ini kononnya pesawat Boeing 777-200 itu membuat pendaratan cemas di Wilayah Nanning di selatan China.

Agensi berita Xinhua sebelum ini melaporkan pesawat berkenaan tidak memasuki ruang udara China dan tidak membuat sebarang hubungan dengan pusat kawalan trafik negara itu.

Sumber: Astro Awani 
 ----------------------------------------------------------------------------
Nota disclaimer: Disiarkan di Astro Awani (Mobile App) pada kira-kira 1.40pm tetapi kemudiannya didapati tiada dalam senarai berita terkini ketika membuat 'refresh' pada App tersebut.

Syamsul, Puteri Sarah selamat nikah

Syamsul, Puteri Sarah selamat nikah
Upacara membatalkan air sembahyang Syamsul dan Puteri Sarah di Masjid Al Mukarramah, Bandar Sri Damansara pagi ini.- Foto FB Media Hiburan


DENGAN sekali lafaz, pengarah dan pelakon terkenal, Syamsul Yusof atau nama sebenarnya, Mohd Shamsul Mohd Yusof, selamat diijabkabulkan dengan pasangannya, Puteri Sarah Liyana Megat Kamarudin di Masjid Al Mukarramah, Bandar Sri Damansara hari ini.

Pasangan ini telah dinikahkan oleh Penolong Pendaftar Nikah, Al Fadil Ustaz Mat Syaharuddin Al Rashid Mat Isa dengan mas kahwin berjumlah RM1,111 tunai tepat jam 10.31 pagi.

Majlis pernikahan tersebut menyaksikan pihak lelaki menerima sembilan dulang hantaran berupa senaskah Al-Quran, sepasang kasut, produk penjagaan wajah berjenama Kiehl’s, buah-buahan, kek, sirih junjung, beg berjenama Boss, komputer riba Macbook dan sepersalinan pakaian dari pihak Sarah.

Sementara itu, pihak lelaki pula membalas tujuh dulang hantaran berupa sepasang kasut, komputer riba Macbook, buah-buahan, seutas jam tangan, sirih junjung, telekung dan kek.

Pakaian pengantin ditaja oleh Cosry Couture dan majlis yang serba indah ini turut mendapat beberapa tajaan lain antaranya dari Nasyeed.Com, N’dah Mahligai, Khyro Design, Love Undefined Photography dan Ari Wedding Couture.

Hadir sama, Datuk Yusuf Haslam dan isteri, Datin Patimah Ismail, ahli keluarga kedua-dua mempelai serta sahabat handai termasuk rakan artis dan selebriti tanah air.

Begitupun, majlis resepsi yang dijadualkan berlangsung pada malam ini di Dewan N’dah Mahligai Shah Alam terpaksa dibatalkan kerana kesihatan Syamsul yang masih lagi belum stabil.

Sinar Harian