Tuesday, 8 April 2014

Selepas sebulan, apa yang telah kita pelajari?

KUALA LUMPUR: Sudah lebih 30 hari sejak kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 pada 8 Mac yang membawa 239 penumpang dan anak kapal, menjadikan seluruh dunia bingung dan hairan bagaimana Boeing 777-200 sepanjang 63.7 meter itu langsung tidak dapat dikesan.

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) dipertingkat hari demi hari sebelum isyarat kotak hitam pesawat itu lenyap.

Penemuan terbaru menerusi operasi SAR yang dijalankan pihak ketenteraan daripada lebih 20 buah negara telah mengesan isyarat getaran di selatan Lautan Hindi dimana ianya konsisten dengan isyarat kotak hitam.

Tetapi adakah ini ada kaitan dengan pesawat malang itu? Sebulan berlalu dan kita telah disajikan dengan pelbagai teori konspirasi, kita lihat sendiri bagaimana pihak media menggambarkan misteri insiden ini, dan kita juga ingin tahu mengenai anggaran kos pihak pertahanan yang terlibat dalam misi ini.

“Orang ramai teruja dengan teori konspirasi”

Hingga hari ini, selain daripada fakta pesawat tersebut berlepas dari Kuala Lumpur dan tidak pernah tiba di Beijing, tiada apa-apa bukti nyata yang boleh mengatakan pesawat itu terhempas di Lautan Hindi. Termasuklah apa yang terjadi selepas itu, dan mengapa, terus menjadi misteri.

Kononnya ia telah ditembak oleh negara China, ia ditahan di lapangan terbang Diego Garcia, ia terbakar dan terhempas di lautan – ini semua hanyalah antara teori yang timbul yang terus bermain di minda orang berfikiran kritikal.

Kehilangan MH370 bukanlah insiden pertama pesawat terhempas yang diselubungi teori konspirasi. Pada 1996, pesawat Trans World Airlines (TWA) terhempas di pantai East Moriches, Long Island, Amerika Syarikat semasa dalam perjalanan menuju ke Perancis dimana 200 orang terkorban.

Selepas siasatan dijalankan selama empat tahun, keputusan rasmi mendapati faktor kejadian pesawat terhempas itu adalah kerana letupan yang disebabkan oleh wayar rosak.

Namun, pada 2013 sebuah dokumentari membahaskan bahawa pesawat tersebut telah ditembak dan perkara ‘sebenar’ kepada insiden ini dirahsiakan kerajaan Amerika Syarikat (AS) dan oleh industri penerbangan, dimana mereka mungkin bakal berdepan dengan kerugian besar.

Pesawat 870 Aeroline Itavia, sebuah penerbangan domestik di Itali yang menuju ke Palermo dari Bologna terhempas di Lautan Tyrrhenian menyebabkan seluruh penumpang dan anak kapal terkorban pada 1980, turut menyaksikan pelbagai teori konspirasi timbul disebabkan insiden ini.

Laporan rasmi menyatakan pesawat itu telah ditembak peluru berpandu yang dilancarkan oleh pesawat Tentera Laut Perancis, tetapi antara teori yang timbul adalah: serangan pengganas, kesilapan ketika latihan pakatan ketenteraan NATO serta pesawat ditembak peluru berpandu sebagai tindakan balas kepada pihak tentera Libya.

Menariknya, beberapa bulan selepas kejadian itu, tujuh pegawai penerbangan Itali yang terlibat dalam siasatan dilaporkan mati dalam pelbagai situasi mencurigakan seperti kemalangan jalan raya, pembunuhan serta bunuh diri.

Ramai masih mencari jawapan kepada soalan yang tiada jawapannya.

Selain itu, sebuah artikel ditulis oleh The Hindu membuat perbandingan dengan filem Rashomon arahan Akira Kurosawa pada 1950 – sebuah filem yang menceritakan kes rogol dan bunuh ditafsirkan dalam situasi berbeza menerusi tiga pemerhati – terhadap misteri kehilangan MH370.

Artikel tersebut mengulas kesan Rashomon sebagai ‘serangan terhadap teori yang mustahil yang menyebabkan orang ramai merasa lali dengan teori tersebut menjadikan mereka berhenti untuk mencari informasi baru, sama ada ia boleh dipercayai atau tidak.”

Sejak 30 hari lalu, rata-rata orang ramai menolak laporan media sebagai tidak benar dan menjurus kepada soalan – apa kebenarannya?

"Di bawah pengamatan kaca mata media"

Sejak kehilangan pesawat itu, kita terus melekat di kaca televisyen untuk mendapatkan laporan terkini tentang pesawat malang ini.

Media antarabangsa seperti Cable News Network (CNN) sejak hari pertama telah menyediakan laporan menyeluruh, memberi maklumat kepada seluruh dunia.

Walau bagaimanapun, kebanyakkan laporan mereka dikatakan tidak benar dan tidak beretika, dimana ada segelintir pihak NGO dan orang ramai membuat bantahan terhadap laporan agensi media itu.

Terdapat insiden dimana laporan CNN mengatakan Kuala Lumpur terletak di Indonesia.

Bukan itu sahaja, pengacara CNN, Don Lemon bertanya kepada tetamu jemputan rancangannya adakah ia ‘tidak munasabah’ untuk mengatakan MH370 telah terjatuh ke dalam fenomena "Black Hole" iaitu antara beberapa kemungkinan yang tidak dapat diterima akal.


















The Daily Show with Jon Stewart mempersendakan penyampaian CNN mengenai MH370


The Daily Mail, sebuah tabloid British melaporkan bahawa menurut ahli keluarga Kapten Zaharie Ahmad, fikiran beliau ‘terganggu’ dan beliau merupakan penyokong fanatik kepada ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mata dunia kini tertumpu kepada siasatan kehilangan MH370 dan ini menyebabkan semua media berlumba-lumba untuk menyampaikan maklumat dalam mengekalkan minat pembaca serta penonton mereka.

Sementara itu, kajian oleh Pusat Penyelidikan Pew mendapati majoriti responden berkata laporan kehilangan pesawat ini oleh media berita adalah mencukupi.

“SAR termahal”

Operasi SAR bagi MH370 merupakan antara termahal dalam sejarah penerbangan, menurut laporan yang dikeluarkan oleh Fairfax Media.

Coretan kos yang didedahkan hanya memberi gambaran kecil mengenai kos sebenar yang melibatkan 26 negara ini termasuk aset pertahanan mereka dalam misi mencari.

Misi pencarian pesawat Air France 447 yang mengambil masa selama dua tahun menelan belanja AS$50 juta (RM163 juta).

Pencarian pesawat MAS ini pula melibatkan kos penyelenggaraan kapal, satelit, pesawat serta kapal selam yang terlibat bermula di Laut Cina Selatan dan Selat Melaka pada awalnya dan kemudian ke kawasan paling sunyi di dunia iaitu selatan Lautan Hindi, telah melangkaui kos perbelanjaan mencari Air France 447.

HMAS Success, kapal tentera laut milik Australia menelan belanja sebanyak RM1.67 juta sehari untuk beroperasi, menurut jurucakap pertahanan.

HMAS Toowoomba yang turut serta dalam misi pencarian kira-kira seminggu lalu pula menelan belanja RM1.16 juta sehari untuk kos minyak, bekalan dan gaji anak kapal.

Itu sahaja telah menelan belanja RM30.4 juta di Lautan Hindi.

AS memperuntukkan AS$3.6 juta (RM11.8 juta) untuk menghantar alat pengesan ping serta dron dalam air yang akan mencari perakam kotak hitam pesawat tersebut.

Jabatan Petahanan Amerika Syarikat, Pentagon pada minggu lalu berkata kerajaan AS telah membelanjakan sebanyak AS$ 3.3 juta (RM10.8 juta) untuk operasi mereka dalam mencari MH370.

Vietnam pula dilaporkan telah berbelanja lebih AS$8 juta (RM26.1 juta) untuk mencari pesawat malang itu di Laut Cina Selatan.

Pakar penyiasat kemalangan udara dari Universiti Central Queensland, Geoff Dell, kos penerbangan sehari selama 10 jam boleh menelan belanja sebanyak AS$1 juta (RM3.2 juta).

Jika dikira anggaran kos kasar untuk misi pencarian ini, setakat ini sahaja ia telah menelan belanja sebanyak AS$53 juta (RM173.2 juta)

Namun, ini hanyalah sebahagian kecil perbelanjaan yang membabitkan 26 negara.

Jika ditambah dengan kos analisis risikan, polis serta penyiasat kemalangan dari Britain, AS, Perancis, Malaysia dan lain-lain, kos keseluruhan pastinya akan berganda daripada kos yang disebut di atas.


“Kesimpulan”

Sudah sebulan misi SAR termahal yang pernah disaksikan generasi kita ini berjalan, selain tiada bukti kukuh untuk mengatakan punca sebenar pesawat itu hilang, ramai di seluruh dunia menjadi skeptikal sama ada kita akan mendapat jawapan terhadap misteri kehilangan MH370 atau tidak. Hanya masa yang dapat menentukan segalanya.

Apa yang dapat kita pelajari daripada tragedi MH370 ini?


Sumber: Astro Awani

Shocking: Ian Thorpe in intensive care, 'may lose use of arm'


Ian Thorpe - Reuters pic


Australian swimming superstar Ian Thorpe is in hospital in Sydney fighting an infection that could see him lose the use of his arm.

The 31-year-old's manager James Erskine has confirmed that the swimmer is battling the infection, and that it is so serious he may never swim again.

Thorpe reportedly picked up the infection while at home in Switzerland, but has returned to Australia where he is fighting the illness.

Australia's Network Seven reported that the problems began following surgery at a hospital near the Swiss village of Ronco sopra Ascona, where Thorpe has a home.

He is now in intensive care in Sydney, and friends of the swimmer told Network Seven that they fear he may lose the use of his left arm, so serious is his condition.

Thorpe, a five-times Olympic gold medallist, has a history of depression and substance abuse stretching back many years, which he spoke about in his autobiography two years ago.

And in February of this year he was admitted to rehab after a late-night incident in which he reportedly attempted to break into a van. At the time he was taking antidepressants and several other medicines to combat a shoulder injury.

Thorpe moved to Switzerland after failing to qualify for the 2012 Olympics, hoping to begin a new life in the sleepy settlement on the shores of Lake Maggiore.

And just last month, locals described him in glowing terms to Australia's news.com.au: " It was so unexpected to have a guy like that live here, so nice and gentle and attentive… He has made a life for himself here and people don’t pay any attention if he is famous or whatever. And he always seems happy."

Thorpe won three golds in his Olympic debut at the 2000 Sydney Games and clinched another two at Athens four years later, but surprised by announcing his retirement in 2006 at the age of 24, citing a lack of motivation.

Thorpe announced he would return to the pool in 2011 in a bid to qualify for the London Games but he flopped at national trials the following year and failed to make the team in either of his targeted 100 and 200 metres freestyle events.

Though describing the comeback as a fairytale "turned into a nightmare", Thorpe said he would continue swimming.

He later revealed in his 2012 autobiography "This is Me" of a near decade-long battle with depression, including suicidal thoughts and regular alcohol abuse.

Though frustrated by repeated injury problems, Thorpe last year told local media he had not ruled out a bid for the 2016 Games in Rio.



Source: Eurosport - Reuters

Do you remember what you were doing on March 8th?


I remember waking up with a red eye. It had something to do with my contact lenses. March 8th was a Saturday. I don’t work on weekends. So I took my time. I checked my phone for breaking news that happened in the middle of the night. I saw a tweet on a missing MAS aircraft bound for Beijing. I brushed it off, thinking they would find the aircraft soon.

Like any other Saturday, I took my time with my morning shower. Two weeks earlier my friends and I made plans to spend the weekend in Janda Baik. I made a mental note to get mosquito coils, mineral water and plenty of food for the trip.

After my shower I sat in front of the TV with my iPad. I saw more mentions of the #MH370 and how the flight had reportedly landed in Nanning. But none of the tweets were confirmed. On TV, I saw my colleagues reporting on the missing aircraft.

"This must be serious" I thought to myself.

I read a bit more on the missing aircraft. Flight MH370, a Boeing 777-200ER. I am quite familiar with this particular aircraft, having travelled to Paris once a year for the past 3 years.

I love the Boeing 777, a wide body alternative to the 747 that I once flew to London. I know which seats I like and which I don’t. (Rows 14, 15, and 16 are good. These are the seats located in front of the wings, before the engines, so it’s a little quiet). I also like the entertainment system. It is not state of the art, but it keeps me entertained on long haul flights.

I wanted to know more. I called my friends who are pilots at AirAsia and MAS. The first few calls didn’t go through.

"Maybe they are on duty" I thought to myself.

The more I looked at the Twitter, Facebook feeds and the news on TV, the more I became restless. There was no single confirmed report that the aircraft had safely landed in Nanning.

It was a bright Saturday morning. It was one of those normal Saturdays, where people go out, visit waterfalls, and go to malls.

Little did I know, ‘normal’ would be a foreign concept for the next 1 month.

Around half past 10, I received a call from RA, a pilot with MAS. I asked him, where the aircraft was. He said nobody knew. It has been more that 4 to 5 hours since the 9M-MRO was scheduled to land in Beijing.

I asked whether anybody at MAS had said anything. He said ‘No’. He also said, MAS staff talked about it but nobody came up with a plausible explanation as to why it was still missing.

I asked him for numbers of pilots or people that I could call to know more about the aircraft. I asked him what was his personal opinion on the matter.

RA then said ‘Maybe it has crashed’.

I could feel this huge lump in my throat. I held back the tears. I said goodbye and put down the phone.

My other friend texted me numbers of people I could call, pilots and MAS employees. I Googled the DCA and sent the screen cap of the Director’s number to my colleagues via Whatsapp.

The night before, on Friday, I sent my best friend, FI to the LRT station. He was on a late night flight to Japan via Seoul or Incheon. I remember him telling me that he will be flying Korean Air. Some of his colleagues, on the China Southern Airlines’ 9.30pm flight. I checked his Whatsapp and saw he was last active a few minutes earlier.

It was around 11.30 when I changed into a blue jumper and left for the office.


When I got to the office, my colleagues were already calling people up, trying to understand what was happening . We were glued to the TV whenever there was a press conference.

We looked for stories to tell. Of the passengers, family and friends of the passengers. Some of us broke down when we saw heartbreaking statuses of family and friends of those on board flight MH370 on Facebook and Twitter.

I interviewed a few people off air, off record and on air. We all did. The editorial decision was to not compare the MAS flight to that of Air France 447 or Asiana Airlines 214. We do not want to associate flight MH370 with grim incidents.

We journalists, live and die with the news. We want to report, to craft sentences properly so the message gets across well. Breaking news made us feel alive.

But on that Saturday, it was not easy and it never got any easier for the next 30 days or so. We said every word carefully so as not to mix facts with fiction.

I stayed on until 9.30 pm before I finally left for home.

I sat in front of the TV for the next few hours. I was looking for any good news on Twitter and Facebook.

It was a quiet Saturday night. I don’t know if it was a normal Saturday night.

I think I fell asleep at around 1 or 2 in the morning. I think none of my colleagues and myself, got enough sleep. Our minds were still trying to process what had happened.

Do you remember what you were doing on March 8th?

Astro Awani 

Kes bakal pengantin hilang selesai

 Kes bakal pengantin hilang selesai
Laporan akhbar Sinar Harian bertarikh 23 Mac lalu.


ALOR SETAR - Kes seorang wanita yang dilaporkan hilang di sebuah pasar raya dekat Kuala Ketil tiga hari sebelum majlis akad nikah dianggap selesai.

Timbalan Ketua Polis Daerah Baling, Deputi Superintendan Wari Kiew berkata, wanita itu sendiri sudah membuat laporan polis di Ipoh, Perak akhir bulan lalu.

Beliau berkata, laporan polis itu menyebut bahawa wanita berkenaan mengakui tidak diculik sebaliknya mengikut teman lelakinya ke tempat lain.

“Dia buat laporan polis mengatakan bersetuju untuk ikut teman itu ke satu tempat dan sudahpun berkahwin dengan teman lelakinya,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, laporan polis itu dibuat supaya pasangan berkenaan tidak lagi diganggu oleh mana-mana pihak.

“Berdasarkan laporan dan keterangan wanita itu, kes dianggap selesai dan kertas siasatan berhubung orang hilang ditutup,” katanya.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan, seorang wanita dalam lingkungan usia-20 didakwa diculik di depan sebuah pasar raya dekat Kuala Ketil tiga hari sebelum majlis akad nikah.

Menurut laporan itu, wanita berkenaan dikatakan diculik oleh beberapa lelaki dengan menggunakan dua kereta.

Siasatan polis mendapati wanita itu mempunyai teman lelaki lain sebelum bertunang dan sepatutnya melangsungkan perkahwinan pada 21 Mac lalu sebelum dilaporkan hilang.

Kes diklasifikasikan sebagai orang hilang yang berpunca daripada masalah dalaman keluarganya.

Sinar Harian 

Lori bawa peti undi meletup di Afghanistan


Orang ramai membantu menyelamatkan kotak peti undi. Foto EPA


KABUL - AFGHANISTAN. Sebuah trak membawa peti undi di utara Afghanistan meletup menyebabkan tiga maut serta memusnahkan peti undi yang dibawa.

Jurucakap polis wilayah Kunduz, Sayed Sarwar Hossaini berkata, insiden turut mencederakan beberapa yang lain ketika trak dipenuhi peti undi sedang menuju ke pusat pengiraan undi.

"Lapan peti undi musnah dan mangsa maut terdiri daripada seorang ahli Suruhanjaya Pilihan Raya Bebas (IEC), anggota polis serta pemandu trak," katanya.

Kejadian berlaku sehari selepas negara itu mengadakan Pilihan Raya Presiden yang dijalankan dengan kawalan keselamatan ketat di 6,000 pusat mengundi di seluruh negara, selepas mendapat ancaman Taliban, laporan dipetik dari Press TV.

Sinar Harian 

Parah dibelasah kayu dan parang oleh 50 lelaki

Parah: Dibelasah 50 lelaki
Kereta mangsa di lokasi kejadian.


PORT DICKSON – Seorang lelaki berusia 47 tahun cedera parah selepas dibelasah menggunakan kayu dan parang oleh kira-kira 50 lelaki dalam satu pergaduhan, malam kelmarin.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abd Wahab Harun berkata, kejadian itu berlaku sekitar jam 7.50 malam di Taman Perindustrian Lukut.

Menurutnya, mangsa, G Murugam, 37, yang cedera parah kemudiannya dikejarkan ke Hospital Port Dickson.

"Mangsa menerima beberapa jahitan di badannya iaitu 10 jahit di atas kening kanan, dua jahitan di hidung, 12 jahitan di kepala, manakala tangan kanan menerima satu jahitan.

“Mangsa yang kini dalam keadaan stabil memberitahu bahawa dia diserang oleh sekumpulan lelaki sekitar 50 orang dengan menggunakan parang," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Abd Wahab berkata, pihaknya akan terus melakukan siasatan dan setakat ini, punca kejadian masih belum dapat dikenal pasti dan kes disiasat di bawah Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana memiliki senjata maut dalam rusuhan.

"Siasatan polis di lokasi kejadian pula mendapati, kejadian berlaku berhadapan dengan sebuah kedai snuker di Taman Perindustrian Lukut.

“Di lokasi kejadian polis juga menemui sebuah kereta jenis Honda Accord milik mangsa dalam keadaan semua cermin retak dan pecah,” katanya.

Seorang lelaki yang kebetulan berada berhampiran dengan lokasi kejadian dan hanya mahu dikenali sebagai Ragu, 40-an, berkata, dia melihat kereta mangsa dipandu dari arah Port Dickson dan masuk ke kawasan Taman Perindustrian Lukut.

“Kereta mangsa dikepung dan mangsa keluar dari keretanya untuk berunding dengan sekumpulan lelaki sebelum dia dibelasah secara beramai-ramai dengan parang dan kayu.

“Saya dan beberapa orang yang kebetulan berada di sini dan menyaksikan kejadian, tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka terlalu ramai dan khuatir ia akan membahayakan diri kami juga," katanya.

Sinar Harian 

Mana pergi peniaga tempatan: Hampir separuh lot perniagaan diusaha warga asing

melaka sentral

AYER KEROH - Tiga belas daripada 31 lot perniagaan di Melaka Sentral didapati diusahakan warga asing dengan melibatkan empat buah syarikat.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2013, semakan mendapati permohonan penyewaan lot perniagaan ini telah dibuat atas nama syarikat di mana pegangan saham dimiliki warga tempatan yang majoritinya pasangan kepada warga asing berkenaan.

Laporan berkenaan turut menyatakan pengesahan Jabatan Imigresen Melaka bertarikh 20 November 2013 mendapati empat daripada enam pemegang saham dalam empat syarikat berkenaan merupakan pemegang pas lawatan sosial serta pas pengajian yang telah tamat tempoh.

“Bagaimanapun, menurut maklum balas Melaka Sentral Sdn Bhd (MSSB) bertarikh 3 Oktober 2013, tawaran lot kedai untuk disewa adalah berdasarkan status warganegara pasangan dan penyewa mempunyai pengalaman perniagaan serta status kewangan yang kukuh,” kata laporan berkenaan.

Selain itu, audit yang dijalankan turut mendapati adanya penyewa lot kedai yang menyewakan semula lot berkenaan kepada pihak ketiga.

Menurut laporan berkenaan, semakan yang dijalankan mendapati empat lot merupakan sublet dan semakan selanjutnya mendapati salah satu daripada empat lot berkenaan dimiliki salah seorang Ahli Lembaga Pengarah MSSB.

Laporan berkenaan menambah, antara sebab berlakunya sublet adalah penyewa asal tidak mampu meneruskan perniagaan serta kurang pemantauan dari pihak MSSB.

“Susulan ini, MSSB telah memberi maklum balas bahawa ia mengambil tindakan menamatkan sewaan, mengosongkan serta membaik pulih lot kedai terbabit kerana MSSB tidak akan berkompromi dengan peniaga yang didapati menyewa semula lot kedai kepada pihak lain.

“Audit mengesyorkan supaya MSSB menyemak semula dan mengemas kini standard operating procedure penyewaan bagi menangani isu lambakan peniaga warga asing serta sublet,” katanya.

Laporan Ketua Audit turut mendedahkan terdapatnya dua lot kedai yang tidak ditawarkan mengikut standard operating procedure sebaliknya ditawarkan kepada penyewa baharu tanpa proses temu duga.
Menurut laporan berkenaan, penyewa baru ini dipilih berdasarkan cadangan penyewa terdahulu.

Dalam maklum balasnya, MSSB menyatakan tawaran ini dibuat atas dasar penyewa terbabit adalah pembekal utama dan pertimbangan budi bicara kerana hubungan saudara antara penyewa lama dan baharu.

“Pada pendapat Audit, peluang perniagaan kepada penduduk Melaka adalah baik. MSSB perlu lebih berhati-hati dan serius supaya lot-lot perniagaan tidak jatuh ke tangan warga asing atau disublet agar objektif penubuhan MSSB dalam meningkatkan taraf ekonomi golongan bumiputera tercapai,” kata laporan berkenaan.

Sinar Harian 

Sedih: Wanita hamil mati dalam tidur

Wanita hamil mati dalam tidur
Salah seorang keluarga mangsa di Bilik Forensik HSB, semalam. Gambar kecil: Syn Chyn


ALOR SETAR - Seorang wanita hamil tujuh bulan ditemui mati ketika tidur dalam bilik di kediamannya di Taman Sri Abadi, Jalan Kuala Kedah, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.15 pagi, difahamkan suaminya yang hanya dikenali sebagai Lim menemui isterinya, Eap Shy Chyn, 31, tidak sedarkan diri dalam bilik berkenaan.

Bapa saudara yang enggan namanya disiarkan berkata, suami wanita itu yang juga seorang mekanik tidur di sofa ruang tamu kediaman berkenaan semenjak isterinya disahkan hamil.

“Kebiasaannya, Shy Chyn akan mengejutkan suaminya. Namun, Lim terjaga sendiri pagi ini (semalam). Sebaik bangun tidur, Lim cuba mengerakkan isterinya.

“Namun, tiada tindak balas daripada wanita itu. Terdahulu, dia ada meminta suaminya membancuh air Milo, sambil memaklumkan badannya tidak selesa kira-kira 1 pagi,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, pertanyaan suami mangsa jika ingin ke hospital ditolak wanita yang mengandungkan anak sulung mereka itu, sebaliknya terus masuk ke bilik selepas minum.

Difahamkan, mangsa yang bekerja sebagai kerani itu pernah menghidap jantung berlubang ketika kecil, namun telah menjalani pembedahan.

Mayat wanita berkenaan kemudiannya dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd Jan mengesahkan pihaknya menerima laporan mengenai kejadian tersebut.

“Hasil siasatan mendapati kes berkenaan dikategorikan sebagai mati mengejut. Tiada unsur jenayah dalam kejadian itu,” katanya.

Sinar Harian 

Pelik: Bayi 9 bulan didakwa rancang pembunuhan

Bayi 9 bulan didakwa rancang pembunuhan
Musa menangis ketika ibu jarinya dicelup ke dalam dakwat untuk 'menandatangani' bon jaminan.


ISLAMABAD -PAKISTAN. Seorang bayi lelaki berumur sembilan bulan di Pakistan didakwa oleh mahkamah atas kesalahan merancang pembunuhan, mengugut polis dan mencampuri urusan hal ehwal kerajaan.

Muhammad Musa Khan adalah salah seorang daripada lebih 30 individu berhadapan pertuduhan sama selepas satu serbuan menyasarkan pencuri gas dilakukan pihak berkuasa di bandar Lahore.

Bayi tersebut yang berada di pangkuan bapanya dilihat memegang botol susunya dan merengek sepanjang prosiding perbicaraan itu berlangsung.

Memetik laporan AP, mahkamah membenarkan Musa diikat jamin dan kes terbabit ditangguhkan sehingga 12 April ini.

Akhbar tempatan melaporkan, bapa bayi tersebut turut menafikan dakwaan mereka bertindak ganas dengan membaling batu ke arah pihak berkuasa sebaliknya, penduduk hanya mengadakan protes membantah kekurangan bekalan elektrik di kawasan berkenaan.

Difahamkan, kes yang menarik perhatian antarabangsa itu juga mendapat perhatian Ketua Menteri Punjab, Muhammad Shahbaz Sharif apabila bertindak menuntut penjelasan penuh berhubung dakwaan tidak munasabah itu.

Susulan daripada itu, Sub Inspektor Kashif Ahmed dilaporkan digantung tugas kerana mendaftarkan kes terhadap bayi terbabit.

What happened to the missing plane

The hunt for the missing Malaysia Airlines (MAS) flight MH370 continues on Day 32 with up to 11 military planes, three civilian planes and 14 ships assisting in the search on Tuesday.

The international search team led by Air Chief Marshal Angus Houston will focus on a 600-kilometre arc in the southern Indian Ocean, about 1,600km off the West Australian Coast.

Here is what we know so far on flight MH370.



Source: ASTRO Awani

Apa terjadi kepada MH370?

Pencarian pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 memasuki hari ke 32, dengan 11 pesawat tentera, tiga pesawat awam dan 14 kapal membantu usaha pencarian itu.

Kumpulan pencarian pelbagai negara yang diketuai oleh Panglima Udara Tentera Australia, Angus Houston,
kini menumpukan kepada kawasan seluas 600 kilometer persegi di selatan lautan Hindi iaitu kira-kira 1,600 kilometer dari pesisiran pantai barat Australia.

Berikut adalah apa yang kita tahu setakat ini.



Sumber: ASTRO Awani 

Search continues for missing plane

A Royal Australian Air Force (RAAF) P3 Orion aircraft deployed in the search for the missing flight MH370. --File Photo


PERTH: Up to eleven military planes, three civil planes and 14 ships will assist in today’s search for missing Malaysia Airlines flight MH370.

AMSA has directed the search of one large search area today of approximately 77,580 square kilometres, 2268 kilometres north west of Perth.

The first flight is expected to departed 6:00am WST.

Good weather is expected for searching throughout the day.

The underwater search continues today, with ADV Ocean Shield at the northern end of the defined search area, and Chinese ship Haixun 01 and HMS Echo at the southern end.

The Australian Transport Safety Bureau continues to refine the area where the aircraft entered the water based on continuing ground-breaking and multi-disciplinary technical analysis of satellite communication and aircraft performance, passed from the international air crash investigative team comprising analysts from Malaysia, the United States, the UK, China and Australia.

Astro Awani 

Goods and Services Tax Bill 2014 passed


KUALA LUMPUR: The Dewan Rakyat passed the Goods and Services Tax (GST) Bill 2014 on Monday.

The bill was passed through a head count twice with the opposition giving only 81 votes and the government, 118 votes in the first round. 

In the second voting, the opposition maintained with 81 votes while the government gave 119 votes.

Earlier, when winding up the debate on the bill, Deputy Finance Minister Datuk Ahmad Maslan said the GST would have positive implications on the value of exports and Gross Domestic Product.

"Exports will rise by 0.5 per cent as exported goods will be cheaper and more competitive and the GDP on the whole will rise by 0.3 per cent," he said.

Ahmad said the GST structure in Malaysia encompassed exemptions on various goods and services to meet the needs of the people. 

Compared to Singapore, the implementation of GST was imposed on all goods and services and exemptions were only given to financial services and residential houses, he said.

"The GST rate of six per cent set by the government is consistent with the current economic situation after taking into consideration several factors including reduction of personal tax and corporate tax and the cash financial assistance."

Besides that, he said, the government would also consider the proposal of not using the term 'service charge' for services in hotels and restaurants as consumers might be confused between service tax imposed by the government and the operators.

Last October, when tabling the 2014 Budget in Parliament, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak announced the implementation of GST effective from April 1, 2015 at six per cent to replace the sales and service tax at a total of 16 per cent.

Bernama

The clock is ticking on search for missing plane




The Malaysian Airlines (MAS) flight MH370 left Kuala Lumpur to Beijing at 12.41am but never reached its destination. The ill-fated flight was carrying 239 passengers and crew from 15 countries including Malaysia. The flight had lost contact with the Subang Air Traffic Control outside Kuala Lumpur and remains disappeared until today. A multi-national search and rescue effort, the largest in history, was initiated to find the missing plane.

SAR and Investigations so far

Upon the plane's disappearance, the Vietnam waters, the Gulf of Thailand and the South China Sea were the focus of the search where it initially was thought to have flown in. Within a few days, this was extended to include the Strait of Malacca and Andaman Sea.

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak on March 15, said the SAR mission enters a new phase, in the northern and southern corridors. Australia and Indonesia lead search in their own regions. A total of 26 countries are involved in the search. 


Najib Tun RazakPrime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak announcing that flight MH370 ended in the southern Indian Ocean on March 24, 2014.


On 24 March, Najib confirmed two independently made analyses by the British Air Accidents Investigation Branch (AAIB) and Inmarsat, and concluded "beyond any reasonable doubt", that the aircraft had gone down in the southern part of the Indian Ocean with no survivors. This conclusion led to all earlier search areas being abandoned, with all efforts being concentrated on the Australian-led area.

Acting Transport minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein said all MAS ground staff, engineers involved in handling the MH370 aircraft were under investigation by the police while the Inspector-General of Police Tan Sri Khalid Abu Bakar said the missing MH370 was investigated under Section 130 (C) Penal Code for hijacking, terrorism and sabotage offences, Security Offences (Special Measures) Act 2012 and Aviation Offences Act 2003.

Police then seized flight simulator from the house of Captain Zaharie Ahmad Shah, the pilot of the missing MH370.

On March 26, as many as 122 objects were captured by a satellite imagery. It was taken on March 23 and showed objects between one meter up to 23 meters in length and later, the FBI announced that analysis of data from a flight simulator taken from the home of the pilot of a missing Malaysia Airlines jet was due for completion.

Thai satellite images revealed 300 objects, ranging from two to 15 metres (6.5 to 50 feet) in size, floating in the southern Indian Ocean, on March 27.



Thai Satellite
A Thai satellite showing about 300 objects floating on the southern Indian Ocean on March 27, 2014, none of which have been found to be linked to the missing plane.



On March 30, The Australian Maritime Safety Authority (AMSA) said a number of objects retrieved by the HMAS Success and Haixun 01 on Saturday had been examined and were believed not related to the MH370.

 Subsequently, Australian prime minister backed his Najib's view that MH370 aircraft's final flight path ended in the remote southern Indian Ocean and the transport ministry released the full transcript of the communication between MH370 and Kuala Lumpur Air Traffic Control, with no indication of anything abnormal. “Good night Malaysian three seven zero” was the last conversation in the transcript between the air traffic controller (ATC) and the cockpit.

On April 5 and 6, a black box detector deployed by the Chinese patrol vessel Haixun 01, picked up two short pulse signal in southern Indian Ocean waters. Another pulse signal was detected in the southern Indian Ocean by Australian Defence Vessel (ADV) Ocean Shield, about 300 nautical miles from the pulse signals picked up by Haixun 01.

On April 7, the Australian defence vessel, Ocean Shield has detected two signals that are consistent with those emitted by aircraft black boxes.

Joint Agency Coordination Centre (JACC) head Angus Houston said the first pinger signal lasted for two hours 20 minutes, while the second lasted for thirteen minutes.



The search continuesA Malaysian Maritime vessel joining in the search for flight MH370.


What we do not know

Exact location
The focus of the search has changed repeatedly since air traffic controllers lost contact with the Boeing 777 between Malaysia and Vietnam. It began in the South China Sea, then shifted toward the Strait of Malacca to the west. Then the plane automatically sent hourly signals to a satellite belonging to Inmarsat, a British company, after the plane's transponder and all communication systems had shut down which prompted Najib to say that the flight ended in the southern corridor.

Black Box
We will never know anything until we find the black box, which is crucial for investigators.

No physical evidence like bodies and wreckage
Over the past month, there have been various “objects” sighted by satellites, namely from Australia, China and France. However, some of these “objects” appear not to have any linked to the missing flight.



Conspiracy theory
Numerous conspiracy theories have emerged following the mysterious disappearance of flight MH370 on March 8, 2014.



Conspiracy theories

Since day one of the plane's disappearance, conspiracy theories kept cropping up. Here are a few frequent ones:

The Plane was hijacked
The incident was likened to the 9/11 hijacking incident and aviation experts believed that aircraft may have been hijacked although not necessarily for ransom or other demands.

Hijack via mobile phone
This is the claim is that the phone can be used to wireless hack into the plane’s system and "change the plane’s speed, altitude and direction by sending radio signals to its flight management system. It could then be landed or made to crash by remote control."

Diego Garcia
Conspiracy theorists have suggested that MH370 was either captured by the United States and then flown to the United States' military base on Diego Garcia or that the plane landed at the base directly. The latter theory was raised at a White House daily briefing on 18 March, whereupon press secretary Jay Carney responded, "I'll rule that one out."

Terrorism
Lack of distress call from the pilot suggested the place either experienced an explosive decompression or was destroyed by an explosive device led to this theory. It was reported that Malaysia is vulnerable to terrorist activity as it has been used as a transit hub.

Explosion on board
The sudden loss of cabin pressure could caused an explosive decompression, say reports.

Mechanical fault
Experts said an “air turn back” means the aircraft has to return to the airport of origin but the pilot never made a distress call.

Sudden stalling of the plane
Some expert pointed to some similarities between the MH370 incident and the loss of Air France Flight 447.

Pilot error
Pilot could possibly not realise the plane when off course.

Ghost Plane
Some conspiracy theories suggest that the plane turned into a ghost plane after every passengers on board the plane, including the pilot, went unconscious due to cabin pressure. In 2005, Helios Airways Flight 522 using Boeing 737, crashed in Greece because the pilots had succumbed to hypoxia and had mistaken a pressure warning signal and lights for other safety alerts. A flight attendant who had pilot training and was able to stay conscious, tried unsuccessfully to control the plane before also passing out. The plane stayed in the air for two more hours before running out of fuel and crashing.

ASTRO Awani 

Nasim teases Peugeot 3008 facelift on Facebook


The Peugeot 3008 facelift has been teased on Peugeot Malaysia’s Facebook page, with order books now open for the crossover. Looks like the vehicle – which was spied at JPJ Putrajayain March and advertised on oto.my earlier this month – should be going on sale pretty soon.

The original 3008 was launched in Malaysiaback in June 2010, so it’s well due for a change. The facelift, which debuted in Frankfurt last year, sports a new face that’s more in line with current Peugeots.

The headlamps and tail lights have been restyled, the latter LED units with a revised three-line claw design. Also new to the car are 17-inch Aregia alloys.


Inside, the 3008 features new upholstery, new trim on the centre console and a flat-bottomed steering wheel with chromed inserts. The 1.6 litre THP engine, meanwhile, now gets the 165 PS and 240 Nm state of tune compared to the original’s 155 hp and 240 Nm.

Available kit includes dynamic bi-xenons with washers, an Adavanced Peugeot Park Assist system with front/rear parking sensors, an eight-way adjustable electric driver seat, reverse camera and colour heads-up display.

The estimated price for the 3008 FL has been listed as RM155,000, up from the the original’s 2010 launch price of RM143,888, but it does have a higher level of specification. Guess we’ll know soon enough what the actual price is.

Source: Paultan.org

MH370: Antara gejolak emosi dan membuat liputan


KUALA LUMPUR: Tiada siapa menduga tragedi kehilangan MH370 akan berlarutan sekian lama.

Itu tanggapan warga media yang membuat liputan sejak hari pertama pesawat itu hilang, 8 Mac lalu.

Insiden itu nyata bukan sahaja memberi kesan kepada seluruh dunia malah pengamal-pengamal media yang melaporkan berita kehilangan MH370.

Biarpun tugasan utama melaporkan kehilangan pesawat itu yang sehingga kini kekal misteri namun, di sebalik tanggungjawab yang tidak mengenal masa itu, pengamal-pengamal media turut tersentuh dengan apa yang berlaku.

Insiden itu membuatkan wartawan Berita Harian, Sophia Ahmad memikirkan mengenai erti kehidupan dan betapa singkatnya masa di dunia.

"Saya terfikir macam mana satu perjalanan bermula dan berakhir dalam kegembiraan dalam sekelip mata menjadi satu tragedi. Saya terfikir oh singkatnya masa saya, masa kita semua manusia di dunia ini bila-bila masa boleh diambil begitu sahaja." kata Sophia yang merupakan antara pengamal media yang tidak dapat menahan air mata apabila pertama kali mendengar pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa pesawat MH370 telah berakhir di Lautan Hindi.

"Saya fikir apa yang telah saya buat untuk anak saya, keluarga saya. Sebulan kehilangan pesawat hampir sebulan jugalah saya bertugas di sini. Masa bersama anak saya menjadi sangat terhad tetapi jauh di sudut hati saya, saya bangga kerana saya sebahagian daripada sejarah dan saya sebahagian pasukan yang melaporkan kehilangan ini yang sama-sama memberi input dan maklumat kepada orang ramai." tambahnya lagi.

Sejak hari pertama kehilangan pesawat MH370 juga insiden itu telah mengundang pelbagai kritikan khususnya daripada media antarabangsa yang mendakwa kerajaan Malaysia tidak telus dalam menyampaikan maklumat.

Situasi itu bukan sahaja memberikan tamparan hebat kepada imej agensi terlibat malah juga meninggalkan persepsi seolah-olah pihak berkuasa tidak bersedia berdepan krisis itu.

Namun di sebalik tanggapan buruk khususnya media antarabangsa, ia juga memupuk semangat cintakan negara di kalangan media tempatan khususnya bagi wartawan Bernama TV Zanariah Zain yang tekad menangkis persepsi buruk media antarabangsa menerusi laporannya yang sahih dan bernas.

"Memang pengalaman ini sangat mengubah hidup saya apabila 30 hari saya mengikuti secara dekat ia membuatkan saya lebih cintakan negara saya. Ia juga membuatkan saya rasa Datuk Seri Hishamuddin dan Datuk Seri Najib antara dua individu yang sangat berani walaupun kurang tidur berhadapan pelbagai kritikan. Saya fikir jika bukan kami rakyat Malaysia yang menyokong pemimpin dan negara dalam masa krisis ini siapa lagi?" kata Zanariah.

Ada yang mungkin berhujah bencana besar seumpama itu jarang sekali berlaku di Malaysia, justeru tidak wajar menilai pengurusan krisis negara bersandarkan pengalaman ini.

Namun detik demi detik, perkara itu mula difahami media antarabangsa yang membuat liputan mengenai pesawat MH370.

Bagi wartawan Wall Street Journal, Richard Paddock apa yang mulanya disangka media antarabangsa tindakan menutup kes itu nyata bukan apabila semua pihak juga ingin menyelesaikan misteri pesawat yang kekal tanda tanya itu.

"Saya fikir situasi ini agak sukar dilaporkan. Secara peribadinya saya ingin melihat lebih banyak maklumat yang disampaikan tetapi saya sedar pihak berkuasa juga berdepan cabaran mencari jawapan kepada apa yang berlaku. Kadang-kala tidak banyak maklumat yang dapat kami peroleh. Saya tidak pasti sama ada kerana mereka tidak berpengalaman dan menyampaikan maklumat berkenaan atau mereka juga tidak mempunyai jawapan. Saya merasakan mereka juga tidak tahu apa yang berlaku." kata Richard.

Sepanjang menangani sidang media berkenaan MH370, pihak berkuasa Malaysia dilihat sentiasa mengambil sikap berhati-hati dalam menyampaikan input yang bersangkut-paut dengan keselamatan.

Perkara itu bagaimanapun sering disalah tafsir keluarga dan media antarabangsa khususnya dari China sebagai tindakan menyembunyikan maklumat berkenaan kehilangan pesawat berkenaan.

Namun ada yang berpendapat persepsi sedemikian juga wajar diambil ikhtibar.

"Media antarabangsa mungkin mempunyai tanggapan negatif tetapi mungkin kita perlu mengambil ikhtibar daripadanya seperti memahami mengapa mereka mempunyai persepsi sedemikian dan bukan menganggap mereka mempunyai tanggapan yang salah terhadap Malaysia. Sekiranya benar mereka mempunyai tanggapan pilih kasih adalah tanggungjawab kami memperbetulkan tanggapan itu." kata Keith Kam, pemberita BFM Radio.

Apa yang nyata, tidak kira berapa lama pengalaman sekalipun dalam bidang kewartawanan dan membuat liputan insiden yang mengegarkan dunia, pengamal media juga tidak terlepas terkena tempias pergolakan emosi melakukan liputan tragedi ini.

Bagi Justin Hale daripada Channel 7 Australia, sepanjang pengalamannya bertahun-tahun membuat liputan kes pengeboman Bali dan tsunami di Acheh, kehilangan MH370 adalah liputan paling sukar baginya.

"Ini barangkali insiden paling beremosi yang pernah saya laporkan. Sebelum ini saya pernah membuat liputan pengeboman Bali, tsunami dan sebagainya tetapi dari segi emosi ini adalah yang paling sukar bagi saya. Cabaran terbesar untuk kekal fokus biarpun terdapat banyak emosi yang bermain dalam fikiran kerana sememangnya ini adalah laporan yang amat menyayat hati." kata Justin.

Liputan media tragedi yang disangka akan berakhir seminggu dua kini sudah berlarutan sehingga sebulan.

Namun tidak kira berapa lama sekalipun penantian, pengamal media tekad untuk terus melaporkan sebarang perkembangan terkini MH370 untuk ahli keluarga penumpang dan seluruh dunia.

Jagjit tidak gentar tangani sikap agresif media asing


KUALA LUMPUR: Mengendalikan sidang media membabitkan kira-kira 600 wakil media tempatan dan asing menuntut Jagjit Singh Sarjit Singh menggunakan segala kemahiran yang dimiliki untuk memastikan persidangan
mengenai perkembangan terkini tragedi MH370 itu berjalan lancar dan memenuhi tujuannya.

Menyifatkan pembabitannya berlaku secara 'bidan terjun', Penolong Pegawai Penerangan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia itu berkata beliau bukan sahaja perlu bersedia dengan segala maklumat yang perlu tetapi juga harus bijak menangani wartawan, terutama media asing yang adakala bertanyakan soalan berbentuk provokasi.

"Tidak ada ruang untuk saya lakukakan kesalahan. Sebelum sidang media berlangsung banyak persediaan perlu saya lakukan," katanya yang ditemui Bernama selepas ditemu ramah oleh Radio24 Bernama menerusi rancangan 'Ala Carte Pagi' yang dikendalikan Raifah Nabilla dan Shuhada Armawan, di sini hari ini.

Jagjit Singh yang mengendalikan sidang media mengenai MH370 itu sejak 10 Mac lepas, mengakui agak gementar apabila mengetahui dipilih menggantikan seorang pegawai lain menjadi moderator sidang media tersebut. 

"Saya seakan tak percaya. Pelbagai perkara bermain di fikiran saya memandangkan ini adalah kali pertama saya menjadi moderator sidang media terbesar dan membabitkan isu besar negara," katanya yang berdepan wakil media daripada 281 agensi dari 33 negara hampir setiap hari sejak tarikh itu.

Menurut Jagjit Singh beliau belajar daripada setiap sesi dan berusaha memperbaiki sebarang kelemahan pada hari berikutnya.

"Ada yang memuji cara saya mengendalikan sesi sidang media itu, namun tidak kurang juga mengkritik terutamanya media luar yang bertanyakan kepada saya kenapa tempoh sidang media amat singkat sehingga banyak soalan tidak dapat diutarakan," katanya.

Bagaimanapun dengan penjelasan yang diberikannya, selain pelbagai bantuan lain termasuk mengatur temu ramah khas untuk media asing dengan pihak yang berkenaan dapat meredakan rasa tidak puas hati mereka, sekali gus memberi imej positif kepada negara, katanya.

"Saya belajar sesuatu daripada tanggungjawab yang diamanahkan kepada saya itu iaitu erti sabar," katanya sambil menambah media tempatan dilihat amat disiplin, tenang dan sopan ketika bertanyakan soalan berbanding media antarabangsa yang agak agresif dalam mendapatkan maklumat terkini
berhubung insiden itu.

Hari ini sidang media terakhir diadakan di pusat media mengenai tragedi MH370 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini selepas operasi pusat itu ditamatkan bermula esok.

Menurut kenyataan Kementerian Pengangkutan sebelum ini semua kenyataan akhbar selepas ini akan dihantar terus kepada media menerusi e-mel.

Bernama

MH370: Sebulan sudah, apa yang kita tahu?


Oleh T.K. Letchumy Tamboo dan Syafique Shuib

Pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing pada pukul 12.41 pagi pada 8 Mac lalu tetapi tidak pernah sampai ke destinasinya. Penerbangan itu membawa 239 penumpang dan anak kapal dari 15 negara termasuk Malaysia. Penerbangan itu terputus hubungan dengan Kawalan Trafik Udara Subang di luar Kuala Lumpur dan masih hilang sehingga hari ini. Usaha mencari dan menyelamat yang melibatkan pelbagai negara, yang merupakan terbesar di dalam sejarah, bermula untuk mencari pesawat itu.

SAR dan siasatan setakat ini

Setelah kehilangan pesawat itu di perairan Vietnam, Teluk Thailand dan Laut China Selatan menjadi fokus carian di mana ia dipercayai berada. Dalam tempoh beberapa hari, kawasan diperluaskan kepada Selat Melaka dan Laut Andaman.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 15 Mac, berkata misi SAR memasuki fasa baru, iaitu di koridor utara dan selatan. Australia dan Indonesia diberi tanggungjawab untuk mengetuai kawasan masing-masing. Sebanyak 26 negara yang terlibat dalam pencarian.


Pada 24 Mac, Najib mengesahkan dua analisis yang dibuat secara bebas iaitu Cawangan Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB) dan Inmarsat, dan membuat kesimpulan "yang tidak meragukan" bahawa pesawat telah hilang di bahagian selatan Lautan Hindi dengan tiada yang terselamat. Kesimpulan ini membawa kepada semua kawasan carian dihentikan, kecuali bahagian selatan Lautan Hindi, atau koridor selatan.

Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, semua kakitangan MAS, jurutera yang terlibat dalam mengendalikan pesawat MH370 sedang disiasat oleh pihak polis manakala Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata kehilangan MH370 disiasat di bawah Seksyen 130(C) Kanun Keseksaan bagi kesalahan merampas, keganasan dan sabotaj, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 dan Akta Kesalahan Penerbangan 2003.

Polis kemudiannya merampas simulator penerbangan dari rumah Kapten Zaharie Ahmad Shah, juruterbang MH370.

Pada 26 Mac diumumkan imej satelit berjaya mengesan 122 objek. Ia dirakam pada 23 Mac dan menunjukkan objek sepanjang satu meter hingga 23 meter. Kemudian, FBI mengumumkan bahawa analisis data dari simulator penerbangan yang diambil dari rumah juruterbang pesawat MH370 sudah selesai.

Imej satelit Thailand pula mendedahkan 300 objek, yang mempunyai ukuran dua hingga 15 meter, terapung di selatan Lautan Hindi, pada 27 Mac.


Pada 30 Mac, Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) berkata beberapa objek yang diambil oleh HMAS Success dan Haixun 01 pada hari Sabtu telah diperiksa dan dipercayai tidak berkaitan dengan MH370.

Perdana Menteri Australia, Tony Abbott kemudiannya menyokong pandangan Najib bahawa laluan pesawat MH370 itu berakhir di selatan Lautan Hindi. Kementerian Pengangkutan juga mengeluarkan transkrip penuh komunikasi di antara pesawat MH370 dan Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur, yang tidak menunjukkan apa-apa yang luar biasa. "Good night Malaysian three seven zero" adalah perbualan terakhir dalam transkrip di antara pengawal trafik udara (ATC) dan kokpit.

Pada 5 dan 6 April, pengesan kotak hitam digunakan oleh kapal peronda China Haixun 01 mengesan dua denyutan pendek di selatan perairan Lautan Hindi. Satu lagi denyutan dikesan di selatan Lautan Hindi oleh Kapal Pertahanan Australia Ocean Shield kira-kira 300 batu nautika dari isyarat denyutan yang dikesan oleh Haixun 01.

Pada 7 April, kapal pertahanan Ocean Shield sekali lagi mengesan dua isyarat yang konsisten dengan yang dipancarkan oleh kotak hitam pesawat.

Ketua Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) Angus Houston berkata isyarat "pinger" yang pertama dikesan selama dua jam 20 minit, manakala yang kedua ini dikesan selama 13 minit.


Apa yang kita tidak tahu

Lokasi sebenar
Fokus carian telah berubah berkali-kali sejak kawalan trafik udara terputus hubungan dengan pesawat Boeing 777 itu di antara Malaysia dan Vietnam. Ia bermula di Laut China Selatan, dan beralih ke arah Selat Melaka di sebelah barat. Kemudian kapal terbang dikesan isyaratnya setiap jam oleh sebuah satelit milik Inmarsat, sebuah syarikat British, selepas transponder pesawat dan semua sistem komunikasi telah ditutup dan menyebabkan Najib untuk mengatakan bahawa penerbangan berakhir di koridor selatan.

Kotak hitam
Kita tidak akan mengetahui apa-apa jawapan sehingga kotak hitam ditemui. Ia penting bagi melakukan siasatan lanjut kelak. 

Tiada bukti fizikal seperti mayat dan bangkai pesawat
Sejak beberapa bulan lepas, terdapat pelbagai “objek” yang dikesan satelit, terutama sekali dari satelit Australia, China dan Perancis. Walau bagaimanapun, beberapa "objek" itu didapati tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan penerbangan yang hilang.


Teori konspirasi

Sejak hari pertama kehilangan pesawat M370, pelbagai teori konspirasi timbul. Berikut adalah beberapa teori konspirasi:

Pesawat itu dirampas
Insiden itu disamakan dengan kejadian 9/11 dan pakar penerbangan percaya bahawa pesawat berkenaan mungkin telah dirampas walaupun tidak semestinya untuk tebusan atau tuntutan lain.

Rampasan melalui telefon bimbit
Kononnya telefon bimbit digunakan untuk mengodam sistem pesawat dan "menukar kelajuan, ketinggian dan arah dengan menghantar isyarat radio kepada sistem pengurusan penerbangan. Ia kemudiannya boleh mendarat atau membuat pesawat terhempas dengan kawalan jauh."

Diego Garcia
Ada yang berkata bahawa MH370 telah dirampas oleh Amerika Syarikat dan kemudian diterbangkan ke pangkalan tentera Amerika Syarikat di Diego Garcia atau pesawat itu terus mendarat di pangkalan itu secara sendirinya. Teori terakhir dibangkitkan pada taklimat harian White House pada 18 Mac , Setiausaha Akhbar Jay Carney menjawab, "Itu tidak mungkin.”

Keganasan
Tiadanya panggilan kecemasan daripada juruterbang menunjukkan sama ada pesawat tersebut mengalami penyahmampatan letupan atau dimusnahkan oleh bahan letupan membawa kepada teori ini. Berdasarkan laporan, Malaysia juga amat terdedah terhadap ancaman aktiviti pengganas dan dijadikan sebagai negara transit dan perancangan bagi pengganas.

Letupan di atas kapal
Ada laporan berkata bahawa tekanan dalam kabin secara tiba-tiba boleh menyebabkan penyahmampatan letupan.

Masalah mekanikal
Pakar berkata pesawat yang berpatah balik kebiasaannya disebabkan terdapat kerosakan pada pesawat. Namun tiada panggilan kecemasan dilakukan oleh juruterbang.

Pesawat terhenti secara tiba-tiba
Sesetengah pakar mengaitkan beberapa persamaan di antara kejadian MH370 dan kehilangan Penerbangan Air France 447.

Kesilapan juruterbang
Juruterbang mungkin tidak sedar kapal terbang telah tersasar.

Pesawat ‘berhantu’
Beberapa teori konspirasi mencadangkan bahawa pesawat itu bertukar menjadi kapal terbang ‘hantu’ selepas setiap penumpang kapal terbang, termasuk juruterbang, tidak sedarkan diri akibat tekanan kabin. Pada tahun 2005, penerbangan 522 Boeing 737 milik Helios Airways terhempas di Greece kerana juruterbang mati akibat hipoksia dan telah tersalah anggap tentang isyarat dan lampu amaran tekanan dan kepada isyarat keselamatan yang lain. Kru penerbangan yang mempunyai latihan juruterbang dan mampu untuk kekal sedar, cuba tetapi tidak berjaya untuk mengawal kapal terbang sebelum pengsan. Pesawat itu berada di udara selama dua jam sebelum kehabisan minyak dan terhempas.

Sumber: Astro Awani 

Banyaknya! Ahli perniagaan berdepan 75 tuduhan menipu

SEREMBAN - Seorang ahli perniagaan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini terhadap 75 pertuduhan menipu seorang lelaki membabitkan RM208,900 dengan menjanjikan mangsa akan dilantik sebagai calon Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) negeri ini.

Tertuduh, Ibrahim Saidun, 60, didakwa memperdaya Rusman Sulaiman, 51, bahawa tertuduh yang bekerja sebagai Ketua Pengarah Unit Strategik di Jabatan Perdana
Menteri dapat membantunya menjadi calon Adun dan mendorong mangsa menyerahkan wang beberapa kali sejak 2011 hingga 2012.

Ibrahim didakwa memperdaya mangsa untuk mengeluarkan sejumlah wang untuk perbelanjaannya seperti membayar penginapan hotel dan tiket penerbangan Ibrahim ke beberapa lokasi. 

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntuk hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat serta denda, jika sabit kesalahan.

Hakim Datuk Jagjit Singh Bant Singh membenarkan tertuduh diikat jamin RM300,000 dengan seorang penjamin dan mengarahkannya menyerahkan pasport kepada mahkamah.

Mahkamah menetapkan 7 Mei depan untuk sebutan semula kes.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Muhamad Abu Hassan Ramli manakala tertuduh tidak diwakili peguam. - Bernama

Malaysia harap denyut yang dikesan bawa perkembangan positif


KUALA LUMPUR: Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berharap isyarat yang dikesan di selatan Lautan Hindi akan membawa perkembangan positif dalam pencarian pesawat Malaysia Airlines MH370.

Sambil menaruh keyakinan pasukan penyiasat akan menemui bukti kukuh mengenai apa yang berlaku terhadap pesawat itu, Hishammuddin pada masa sama menggesa semua pihak agar memberi ruang kepada pihak berkuasa untuk membuat pengesahan berhubung isyarat tersebut.

"Sejajar dengan pendirian Malaysia sejak hari pertama pencarian agar semua penemuan disahkan, saya menggesa semua pihak yang berkenaan memberi masa kepada pihak berkuasa menyiasat lanjut untuk tujuan pengesahan.

"Malaysia juga bersetuju dengan Perdana Menteri Australia Tony Abbott agar semua pihak tidak tergesa-gesa berhubung penemuan yang tidak sahih dan membuat kesimpulan," katanya dalam sidang media perkembangan terkini tragedi MH370, di sini hari ini.

Pagi ini, Ketua Penyelaras Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) Angus Houston berkata kapal Australia Ocean Shield mengesan isyarat sebanyak dua kali pada malam Ahad.

Menurut JACC yang berpangkalan di Perth, dua isyarat itu dikesan di 1,650 km barat laut Perth, iaitu di utara dalam kawasan pencarian. Isyarat pertama dikesan selama dua jam 20 minit manakala isyarat kedua selama 13 minit.

Bernama

Indonesian maid escapes the gallows on charge of killing her employer


KOTA BHARU: An Indonesian maid, charged with murdering her employer four years ago, escaped the death penalty on Monday when the High Court here found her not guilty of the crime.

Wilfrida Siok, 23, who was in jeans and a pink checked shirt blouse, shed tears following the court's decision and was hugged by representatives of the Indonesian embassy and non-governmental organisations who came to hear the case.

Also in court was Prabowo Subianto Djojohadikusumo, the presidential candidate from the Great Indonesia Movement (Gerindra) Party and several Indonesian journalists.

They were all there to look into the fate of Wilfrida who they earlier believed would get the death sentence.

However, judge Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim in his judgment, which he read for almost an hour, said based on the medical expert's testimony, he found the accused to be mentally unstable during the incident on December 7, 2010.

"I order the accused, hence be sent to a mental institution, namely Hospital Permai Johor Baharu, until I have issued the full (report) judgment," he said at the end of the defence's case.

On March 30, last year, Wilfrida was ordered to make her defence against the murder charge after the prosecution proved a prima facie against her.

Wilfrida was charged under Section 302 of the Penal Code, which carries the death sentence, for killing Yeap Seok Pen, 60, with a sharp weapon at a house in Kampung Chabang Empat Tok Uban, Pasir Mas between 11am and 12.30pm on December 7, 2010.

When the incident happened, the accused had only been working for two weeks at the victim's house.

During the trial, the prosecution produced 26 witnesses to testify and the defence, six.

Ahmad Zaidi said the testimony of Hospital Permai Johor Baharu forensic psychiatric consultant, Dr Bada'iah Yahya was deemed more comprehensive and acceptable to the court.

Dr Bada'iah had testified that the accused had a very low IQ (intelligence quotient) compared to other people her age, while the fits suffered by her could influence her uncontrollable action.

Prabowo, when met after today's proceeding, said he was happy and grateful for the court's decision that was in favour of Wilfrida.

"I am overwhelmed by the decision and this is justice for her.

"But what I wish to say is about the issue of human trafficking in Indonesia. Something must be done to stem it," he said.

Deputy public prosecutor Julia Ibrahim said the prosecution would wait for the full judgement before deciding whether to appeal against the court's decision.

Throughout the trial, Wilfrida was represented by lawyers Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, Syed Ismat Syed Muhamad and Tania Scivetti.

Bernama