Saturday 18 April 2015

Hukuman mati 10 banduan bulan ini

Serge Atlaoui, salah seorang daripada 10 banduan dihukum mati dibawa keluar selepas perbicaraan mahkamah di Tangerang, Jakarta. - Foto AFP

JAKARTA - INDONESIA. Kerajaan Indonesia akan melaksanakan hukuman mati terhadap 10 banduan berhubung kes pengedaran dadah pada hujung bulan ini, menurut pejabat peguam negara, semalam.

"Jika tiada sebarang masalah, hukuman akan dijalankan bulan ini selepas Persidangan Asia-Afrika yang bermula esok hingga 23 April," kata jurucakap peguam negara, Tony Spontana.

Awal bulan lalu, mahkamah Jakarta menolak rayuan difailkan dua warga Australia Myuran Sukumaran dan Andrew Chan yang kemudiannya membuat semakan kehakiman dalam satu lagi percubaan untuk mengelak daripada skuad tembak.

Spontana memberitahu mereka telah menggunakan segala peluang yang ada dan hukuman mati tetap akan dijalankan meskipun kerajaan Australia menggesa Indonesia menghentikan hukuman.

Lapan lagi pesalah dadah yang turut menghadapi hukuman sama adalah tiga dari Nigeria dan masing-masing seorang dari Perancis, Filipina, Indonesia, Brazil serta Ghana.

Peguam Negara Muhammad Prasetyo memberitahu, kesemua mereka akan dihukum pada masa yang sama. 

- Sumber: dpa | foto AFP

No comments:

Post a Comment