Monday 1 June 2015

Wanita berusia 92 tahun berjaya tamatkan maraton

Harriette Thompson berjaya menghabiskan maraton di usia 92 tahun. - Foto AP

SAN DIEGO - AMERIKA SYARIKAT. Usia bukan penghalang untuk seorang warga emas berusia 92 tahun yang juga penghidap kanser berjaya memecah rekod menjadi wanita tertua yang berjaya menamatkan maraton semalam.

Harriette Thompson dari North Carolina, mengambil masa 7 jam, 24 minit, 36 saat untuk menghabiskan maraton pada acara larian Sunday's Rock 'n' Roll Marathon di San Dieogo.

Harriette mengakui ini adalah larian yang paling sukar sepanjang 16 penyertaannya dalam acara seumpama ini.

" Walaupun larian yang disertai setiap tahun sukar, namun tahun ini adalah yang paling sukar dan mencabar, apatah lagi baru kehilangan suami Januari lalu dan turut mengalami jangkitan pada kaki,"

" Saya tidak dapat berlatih dengan baik kerana banyak menghabiskan masa menjaga suami yang sakit pada ketika itu," katanya dipetik AP.

Sebelum ini, Gladys Burrill, 92 tahun 19 hari mencatat rekod dengan menjadi wanita tertua menghabiskan maraton pada tahun 2010.

Harriette berjaya mengatasi rekod yang dipegang sebelum itu dengan menghabiskan larian pada usia 92 tahun iaitu 65 hari lebih tua berbanding pemegang rekod sebelum ini.

- Sumber: AP

No comments:

Post a Comment