Monday 1 June 2015

Kenapa Hyundai sedang memerhati FIFA?


Dari kiri: Karim Benzema, Lukas Podolski, Iker Casillas, Giuseppe Rossi, Daniel Sturridge

Komitmen Hyundai untuk menyokong sukan bola sepak menerusi FIFA sangat mendalam. Bagi Hyundai sendiri, penajaan bola sepak adalah teras strategi pemasaran mereka.

Kerjasama dengan FIFA bermula pada tahun 1999 untuk menaja 13 pertandingan FIFA, termasuk Piala Dunia 2002 di Jepun/Korea; kemudian, penajaan bersambung ke Piala Dunia 2006 di Jerman. Selain itu, Hyundai (dan Kia) adalah Rakan Automotif Rasmi bagi FIFA hingga tahun 2022.

Namun skandal rasuah yang sekarang menyelubungi FIFA – khususnya beberapa individu penting di dalam organisasi itu – mungkin ada kesan pada kerjasama ini.

Beberapa hari lepas, Hyundai Motor UK ada mengeluarkan siaran media ringkas yang menjelaskan bahawa pihak syarikat sedang memerhati perkembangan krisis ini.

“Sebagai sebuah syarikat yang meletakkan standard etika dan ketelusan pada tempat tertinggi, Hyundai Motor amat risau tentang kes mahkamah yang dihadapkan kepada beberapa eksekutif FIFA dan kami akan terus memerhati keadaan dengan teliti.”

Kejayaan Sepp Blatter bagi terus menerajui FIFA untuk satu lagi penggal baru-baru ini tidak mungkin akan melenyapkan prasangka masyarakat dunia serta rakan-rakan komersil FIFA kepada integriti organisasi tersebut. Dan bukan Hyundai sahaja yang memanjangkan kerisauan mereka, Visa dan Coca-Cola juga dikatakan tidak senang dengan situasi sekarang.

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment