Monday 1 June 2015

5 sajian makanan paling mahal di dunia


TAHUKAH anda ada sesetengah makanan harganya lebih mahal daripada sebuah kereta dan kadang-kala mencecah nilai sebuah rumah?

Ya! Macam tidak percaya, kan? Namun, ada segelintir masyarakat yang sanggup menghabiskan banyak wang hanya untuk menikmati makanan yang mewah itu. Perkara ini menimbulkan persoalan, apa sebenarnya terkandung dalam makanan tesebut sehingga dijual begitu mahal kepada pembeli? 

Berikut adalah lima makanan termahal di dunia:


Trufel Putih (trifola d’Alba)– $160,406 (RM536,760)

Trufel, sejenis cendawan mewah yang berasal dari Itali ini merupakan trufel terbesar dan termahal di pasaran.

Menurut sumber, cendawan ini dijual pada harga yang tinggi kerana masa yang diambil untuk tumbuh agak lama, menyebabkan harga sekilo trufel mencecah ribuan dolar. 


Almas beluga caviar - AS$28,000 (RM93,701)

Kaviar ini dihasilkan daripada telur sturgeon albino yang hanya boleh ditemui di Laut Kaspia. Bungkusan hidangan mewah yang diimport dari Iran ini diperbuat daripada emas 24 karat. 


Tembikai Yubari – AS$22,872 (RM76,522)

Tembikai berharga RM76,522. Tembikai yang digelar sebagai 'raja buah' ini dijual pada harga yang tinggi kerana rasanya yang manis dan sempurna.

Buah ini merupakan hasil kacukan dua jenis tembikai eksotik dari daerah Yubari, Jepun.


Pizza Royale 007’ - AS$4,200 (RM14,051)

Piza termahal ini dihasilkan daripada ramuan yang mahal seperti ikan salmon Scotland, kaviar, udang, champagne dan daging rusa.

Bukan itu sahaja, lapisan atas piza bersaiz 12 inci ini dibuat daripada kepingan emas 24 karat yang boleh dimakan.


Daging Wagyu - AS$2,800 (RM9,374)

Menurut sumber, daging ini merupakan sajian golongan atasan di Jepun dan kelompok elit di seluruh dunia. Malah, rasa daging ini juga jauh lebih enak serta lembut berbanding daging lembu biasa.

- Sumber: Astro Awani

No comments:

Post a Comment