Thursday 30 April 2015

Hampir 80 rakyat Malaysia jadi militan IS di Syria

AYOB KHAN: Hampir 80 rakyat Malaysia jadi IS di Syria - Gambar fail

KOTA BHARU: Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas Polis Bukit Aman memaklumkan hampir 80 rakyat negara ini dipercayai menjadi militan IS di Syria setakat ini.

Menurut Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, dari jumlah jangkaan tersebut, 63 orang telah dikenal pasti dengan 54 lelaki, manakala selebihnya wanita.

Katanya kesemua mereka terdiri dari rakyat negara ini datang dari seluruh pelusuk negeri dan menyertai kumpulan militan tersebut.

Katanya dari jumlah itu, pihaknya juga mengesan tujuh orang kakitangan awam dari pelbagai jabatan yang berada dalam kelompok 63 individu yang dikenal pasti itu.

Ayob Khan menjelaskan, pihaknya percaya masih ramai kakitangan awam yang terlibat atau cuba menyertai IS.

"Yang 63 ada di Syria yang sudah kenal pasti tapi jumlah sebenar mungkin 80 orang, kita ada usaha mengesan dan mengenal pasti dari seluruh Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menjadi ahli panel dalam forum perdana 'IS realiti@jihad' sempena peringatan Hari Polis di sini pada malam Rabu.

Katanya usaha mengesan dan membawa pulang rakyat negara ini yang menjadi militan di sana sukar berikutan negara berkenaan bergolak.

Begitu pun usaha mengesan dan mengenal pasti individu berkenaan selain 63 orang yang sudah dikenal pasti sedang dilakukan melalui kerjasama dan rangkaian maklumat dari negara berhampiran.

Katanya individu berkenan juga dipercayai berusaha untuk pulang ke Malaysia berdasarkan percubaan yang pernah mereka lakukan dan mereka juga dikatakan pernah menghubungi keluarga di sini untuk pulang.

Menurut Ayob Khan lagi, sekiranya mereka pulang, mereka akan ditahan dan akan mengikuti program pemulihan yang pernah dilakukan ke atas anggota Jemaah Islamiah suatu ketika dulu yang nyata berjaya mengembalikan mereka dalam masyarakat.

Enam dari 17 suspek yang ditahan 5 April lalu akan dituduh di Mahkamah Alor Setar hari ini manakala 12 orang yang ditahan di Hulu Langat masih lagi dalam tahanan dan siasatan pihaknya.

Sementara itu Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim menjelaskan, pihaknya sentiasa memantau sempadan negara Malaysia-Thailand di sepanjang Tumpat hingga Bukit Bunga Jeli.

Polis Kelantan juga sentiasa berkerjasama dengan Bukit Aman dalam usaha menjejaki anggota militan IS yang cuba membolosi sempadan negara melalui negara jiran. 

- Sumber: Astro Awani | April 30, 2015

No comments:

Post a Comment