Monday 10 November 2014

Keluarga Sidek 'bergaduh' isu doping ikon badminton negara?

RASHID: Pemain nombor satu dunia itu sentiasa berpegang kepada prinsip 'tiada jalan pintas' untuk meraih kejayaan dalam sekelip mata.

KUALA LUMPUR: Keluarga Sidek yang melahirkan beberapa jaguh badminton negara dilihat bertelagah mengenai keputusan positif bahan terlarang jenis 'dexamethasone' yang dihadapi ikon badminton negara.

Memetik laporan sebuah akhbar tempatan, bekas pemain beregu negara Razif Sidek dilihat seolah-olah sudah 'lama tahu' pemain itu menggunakan bahan terlarang berkenaan.

"Sebelum ini, susah nak bercakap sebab tiada bukti kukuh, kali ini dia sudah terkena, saya tidak mahu tuduh tetapi sebenarnya perkara ini sudah berlarutan lama.

"Boleh dikatakan pemain senior dan pegawai sudah tahu perkara ini. Malah perkara ini turut mendapat pengetahuan pemain junior tetapi mereka sedar bahawa atlet ini melibatkan wira kebangsaan kita," kata Razif ketika memetik laporan akhbar berkenaan.

Bagaimanapun, ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek pula kini dilihat berada di pihak pemain tersebut selain bersedia memberi keterangan di hadapan Jawatankuasa Panel Pendengaran Persekutuan Badminton Dunia (BWF) berhubung kes doping membabitkan jaguh badminton negara itu.

Rashid juga melahirkan keyakinan beliau tidak bersalah kerana pemain nombor satu dunia itu sentiasa berpegang kepada prinsip 'tiada jalan pintas' untuk meraih kejayaan dalam sekelip mata.

"Bagi saya, beliau tidak bernasib baik (dalam kes doping ini). Secara jujur, dia seorang pemain yang baik dan mempunyai komitmen tinggi (dalam sesi latihan). Dia dapat atasi segala rintangan sebelum berada di mana dia sekarang.

"Secara terbuka, saya memang sentiasa memberi sokongan kepada beliau. Saya sudah lama melatih dia selain mengenali karakternya yang jujur," katanya.

Dalam pada itu, bekas perseorangan utama negara Ong Ewe Hock pula mengganggap jaguh badminton itu tersilap langkah apabila terlalu mahu menjaga statusnya sebagai pemain nombor satu dunia.

Jelasnya, tuntutan untuk selalu beraksi di pentas tertinggi pada usia 32 tahun adalah antara faktor mengapa beliau memerlukan rawatan secara konsisten untuk proses pemulihan daripada pelbagai kecederaan.

Ikon badminton negara itu dilaporkan positif ujian doping bagi Sampel A iaitu ujian air kencing yang dilakukan secara rambang semasa Kejohanan Dunia di Copenhagen, Denmark, Ogos lalu.

Beliau dikatakan terbabit dalam skandal doping selepas disahkan positif menggunakan bahan terlarang 'dexamethasone' semasa ujian dijalankan. 

- Sumber: Agensi

No comments:

Post a Comment