Monday 10 November 2014

Dexamethasone rawatan sel stem

Chong WEI digantung sementara daripada menyertai mana-mana pertandingan badminton sehingga Panel Pendengaran Doping BWF selesai bersidang pada satu tarikh yang belum diputuskan.


PUTRAJAYA – Ujian doping A dan B Datuk Lee Chong Wei yang disahkan positif disyaki berpunca daripada penggunaan bahan terlarang jenis dexamethasone ketika pemain badminton nombor satu dunia itu mendapatkan rawatan sel stem di sebuah klinik swasta di ibu negara.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, pengambilan dexamethasone itu dipercayai berlaku ketika Institut Sukan Negara (ISN) merujuk atlet itu kepada pakar perubatan sukan swasta bagi mendapatkan rawatan sel stem.

“Semua doktor yang ada di ISN merupakan pakar perubatan sukan namun badan itu tidak melakukan rawatan sel stem untuk atlet sebaliknya membawa kes-kes sebegini ke klinik rujukan ISN di Kuala Lumpur yang mempunyai kepakaran dalam perubatan sukan berkaitan rawatan sel stem,” kata beliau.

Rawatan sel stem merupakan satu kaedah rawatan kepada ahli sukan selain pembedahan bagi merawat kecederaan yang dialami termasuk membaiki sel, tisu otot dan mengurangkan keradangan sekali gus dapat memberi mereka peluang meneruskan kerjaya dalam sukan.

- Sumber: Kosmo!

No comments:

Post a Comment