Thursday 17 October 2013

Lelaki didakwa menyamar kerabat Raja Kedah

GEORGETOWN - Seorang lelaki yang mendakwa dirinya sebagai kerabat diraja Kedah dengan menggunakan gelaran Yang Teramat Mulia (YTM) dihadapkan di Mahkamah Majistret disini atas pertuduhan menipu dan menggunakan lambang pertubuhan tanpa kebenaran pendaftar pertubuhan (ROS).

Roshidi Fadzil, 47, dari Bukit Beruang,Melaka didakwa melakukan kesalahan itu pada 23 Oktober tahun lalu di sebuah hotel di Jalan Penang di sini kira-kira jam 4.15 petang.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh didakwa telah menggunakan lambang Pertubuhan Amal Kebajikan Islamiah Malaysia-Pakim Diraja/Serampang Tiga tanpa mendapat kebenaran dari ROS.

Bagi kesalahan itu dia didakwa dibawah Seksyen 50 (3) Akta Pertubuhan 1966 yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih tiga bulan atau denda tidak lebih RM3,000 atau kedua-duanya sekali.

Manakala bagi pertuduhan kedua, Roshidi didakwa telah memperdayakan OOi Ten Sen, 39, dengan cara menyamar sebagai golongan kerabat diraja Kedah dengan menggunakan gelaran Yang Teramat Mulia (YTM) Tunku Putera Roshidi Bin Tunku Haji Fadzil di lokasi dan tarikh yang sama.

Bagi pertuduh itu, dia didakwa dibawah Seksyen 419 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum dibawah seksyen sama.

Jika didapati bersalah dia boleh dijatuhkan hukuman penjara selama tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Tertuduh yang hadir diiringi bersama beberapa pengikutnya hanya menggelengkan kepala tanda mengaku tidak bersalah atas pertuduhan yang dibacakan terhadapnya.

Terdahulu, Timbalan Pendakwaraya, Suhaimi Ibrahim menawarkan jaminan sebanyak RM 10,000 kepada tertuduh bagi kedua-dua pertuduhan.

Majistret L Umma Devi membenarkan jaminan berkenaan dengan seorang penjamin dan menetapkan tarikh 18 November depan sebagai tarikh sebutan semula dan pengurusan kes.

Tertuduh diwakili peguam, Mohd Yahya Zakaria.

Sumber

No comments:

Post a Comment