Friday 27 March 2015

Pengasuh mengaku tak bersalah dera dua beradik

IPOH - Seorang pengasuh wanita mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret berasingan di sini hari ini terhadap pertuduhan mendera dua beradik di bawah jagaannya di sebuah kawasan perumahan di Chemor di sini.

Bagi pertuduhan pertama, P Nalani Dewi, 26, didakwa menganiaya dan membiarkan Nor Sarinya Abdullah, 3, mengalami kecederaan fizikal di sebuah rumah di Chemor pada 28 Dis 2014 hingga 3 Mac 2015. 

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Nadiatul Athirah Azman memohon mahkamah supaya tidak membenarkan tertuduh diikat jamin atas alasan kes itu adalah serius dan jika memberi jaminan perlu berserta syarat tambahan bahawa tertuduh tidak dibenarkan mengganggu mangsa serta keluarganya. 

Peguam yang mewakili Nalani Dewi, E P Seeralasittan memohon mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin dengan jumlah yang sangat rendah kerana tertuduh tidak bekerja dan hanya menjaga kanak-kanak berkenaan. 

Majistret Suhaima Mohd Noor, kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin RM15,000 dengan dua orang penjamin tanpa syarat tambahan. 

Sementara itu, di Mahkamah Majistret berasingan, Nalani Dewi didakwa menganiaya dan membiarkan Muhammad Darwen Abdullah, 6, mengalami kecederaan fizikal, pada tarikh dan di tempat yang sama. 

Majistret Haslinda A. Raof membenarkan wanita itu diikat jamin RM20,000 dengan dua penjamin berserta syarat tambahan iaitu tidak dibenarkan menghubungi keluarga mangsa dengan cara apa sekalipun, jika gagal, jaminan akan ditarik balik. 

Bagi kedua-dua pertuduhan itu, Nalani Dewi didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001 yang membawa hukuman denda sehingga RM20,000 atau penjara sehingga 10 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. 

Mahkamah menetapkan 29 April depan untuk sebutan semula kedua-dua kes. 
Nor Sarinya, disahkan meninggal dunia oleh pasukan perubatan Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini, selepas mangsa didapati tidak sedarkan diri dan mengalami pendarahan di bahagian mulut di rumah pengasuhnya di Chemor di sini, pada 3 Mac lepas. 

Kanak-kanak itu didapati mengalami kesan luka di seluruh bahagian badan, dipercayai akibat didera. 

Wanita itu ditahan pada 2.30 petang, 4 Mac lepas di Unit Forensik hospital berkenaan. 

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment