Monday 21 April 2014

Kerjaya badut antara bayaran dan kepuasan diri

Sekadar gambar hiasan.


KUALA LUMPUR: Kerjaya badut yang sinonim dengan solekan tebal pada wajah, tidak menarik dan hanya untuk dunia hiburan kanak-kanak ternyata bukanlah halangan untuk menjadikannya sebagai satu kerjaya sepenuh masa dan berpendapatan lumayan.

Secara umumnya, masyarakat menilai dan memandang rendah kerjaya ini yang boleh dilihat di sekitar majlis-majlis sambutan ulang tahun atau karnival dengan berbekalkan pelbagai jenis belon dan alatan magis yang lain.

Namun, pandangan itu tidak sedikit pun mengubah pendirian bahkan menguatkan lagi semangat 'Mr. Papa Clown' atau nama sebenarnya Mohd Rayyan Roslee, 35, yang menjadikan kerjaya badut sebagai sumber pendapatan dirinya sekeluarga.

Katanya, beliau mampu meraih pendapatan sehingga RM7,000 sebulan dengan meletakkan sasaran beberapa buah karnival atau majlis yang memerlukan perkhidmatannya.

Bayaran yang dikenakan berdasarkan pakej yang ditawarkan yang meliputi pertunjukan silap mata, persembahan belon dan permainan.


'Antara bayaran dan kepuasan diri'

Kerjaya yang diceburinya sebelum berumahtangga tidak membebankan Mohd Rayyan, tambahan disokong keluarga serta rakan-rakan sehingga menjadikan bapa kepada dua anak ini lebih optimis dan berjaya mempunyai kumpulan sendiri iaitu Mr. Papa Clown & Magic.

"Selalunya kami bergerak secara berkumpulan untuk sesuatu karnival yang besar dengan menyasarkan persembahan pada hujung minggu yang mana pada Sabtu, kami membuat tiga persembahan dan Ahad, dua persembahan," katanya.

Walaupun bayaran setiap persembahan diutamakan tetapi beliau lebih mementingkan hasil dan kepuasan pelanggan.

"Kami sebagai pelaku memberikan yang terbaik supaya bukan sahaja pelanggan tidak kecewa tetapi kami sendiri rasa puas kerana dapat memberikan perkhidmatan terbaik dan kami juga menjadi pilihan untuk mereka yang lain,"katanya.

Mohd Rayyan berkata berbekalkan kemahiran yang dimiliki, minat mendalam serta bersikap terbuka ketika menghiburkan kanak-kanak, ia menguatkan semangatnya untuk meneruskan kerjaya itu.


'Badut dan pendidikan'

Walaupun 'Mr. Papa' ini berpendidikan Diploma Elektrik di sebuah universiti swasta, namun ia tidak menghalangnya untuk menceburkan diri dalam dunia warna warni ini kerana baginya, dia telah mula merasai keseronokan itu.

"Semangat saya semakin membara apabila keluarga terutama isteri sentiasa memberi sokongan dan semangat selain anak yang seakan gembira dengan kerjaya bapa mereka.

"Kami anak beranak juga sentiasa berkongsi idea sebelum beraksi," katanya sambil tertawa kecil.

Berbekalkan pengalaman dan pengetahuan, menjadikan beliau lebih bijak ketika mengendalikan majlis-majlis keraian seperti sambutan hari lahir dalam kalangan kanak-kanak dan karnival tertentu.

"Pada peringkat awal agak susah, tetapi lama kelamaan kami sangat faham perangai kanak-kanak dengan menggunakan pendekatan psikologi seperti melakukan sedikit ulang kaji atau kajian berkaitan gerak geri dalam usaha menarik minat penonton cilik ini.


'Di sebalik solekan tebal'

"Saya juga perlu mencari idea atau bahan-bahan yang boleh menarik perhatian kanak-kanak walaupun ada sesetengahnya takut ketika berhadapan dengan boneka pelik seperti kami," katanya.

Mohd Rayyan dalam pada itu mengakui kerjaya badut memberi beliau pelbagai pengalaman yang menjadikannya lebih bersemangat dan perlu kreatif dalam penampilan.

"Pengalaman kena tipu, bayaran persembahan tidak dibayar, dan sesetengah majlis hanya dihadiri tiga atau empat kanak-kanak sudah biasa terjadi," tambahnya lagi.

Badut dengan penampilan solekan tebal di muka, memakai kasut bersaiz besar dan beraksi seakan kanak-kanak, memberi gambaran kepada Mohd Rayyan bahawa kerjanya itu tidak akan dijadikan warisan buat anak-anaknya apabila mereka dewasa kelak.

"Mereka masih kecil... kerjaya badut ini perlu ada minat dan semangat tinggi terutama dalam menghiburkan kanak-kanak," katanya tersenyum.


'Semangat badut untuk penonton si kecil'

Menyedari badut kerjaya utama dan sumber rezeki keluarganya 'Mr. Papa' sentiasa mempertingkatkan kemahirannya dalam dunia itu apabila beliau sentiasa menghadiri pelbagai perjumpaan seperti Konvensyen Persatuan Badut Sedunia seperti yang dihadirinya di Kuching, Sarawak 25 Feb hingga 1 Mac tahun lepas.

Penyertaan dalam program-program berkenaan memberi gambaran dan idea lebih luas kepadanya untuk terus berkarya dalam imej seni seorang badut.

Katanya, menjadikan badut sebagai satu kerjaya mungkin kelihatan mudah bagi segelintir masyarakat. Namun, hakikatnya tidak semudah yang difikirkan walaupun sebilangan besar penonton terdiri daripada kanak-kanak.

Katanya, adalah sesuatu yang menyedihkan buat seorang badut sekiranya calitan warna warni pada wajah tidak mampu menceriakan hati penonton cilik.

Di sebalik keceriaan pada wajah si badut sebenarnya tersembunyi pelbagai rasa yang hanya boleh difahami oleh sang badut sendiri. Kegagalan mengukir senyuman pada wajah penonton umpama palitan duka di hati sang badut. -- BERNAMA

No comments:

Post a Comment