Monday 21 April 2014

Bluefin-21 teruskan misi kesembilan


Kenderaan dalam air (AUV) Bluefin-21 yang digunkan dalam misi mencari pesawat MH370. -Gambar Fail



KUALA LUMPUR: Bluefin-21, kenderaan dalam air (AUV) telah menamatkan misi kelapan di kawasan pencariannya, dan dijadualkan memulakan misi kesembilannya pagi ini.

Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) berkata kenderaan itu telah mencari kira-kira dua pertiga daripada kawasan pencarian yang telah diperkecilkan sebelum ini dan tiada sebarang penemuan berkaitan ditemui.


Untuk pencarian kesembilan, Lembaga Keselamatan Maritim Australia telah merancang usaha pencarian secara visual di kawasan kira-kira 49,491 km persegi.

Pusat kawasan carian terletak kira-kira 1,741 kilometer di utara Perth.

“Sepuluh pesawat tentera dan 11 kapal akan terlibat di dalam pencarian hari ini.


Kawasan pencarian untuk pesawat MH370 di selatan Lautan Hindi pada 21 April, 2014.



“Ramalan cuaca hari ini tidak begitu baik kerana akan hujan  di kawasan timuran selatan," kata agensi itu di dalam satu kenyataan media.

Penerbangan MH370 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam dan hilang daripada imbasan radar kira-kira sejam kemudian semasa terbang di ruang udara Laut China Selatan. Pesawat itu sepatutnya tiba di Beijing pada 6.30 pagi 8 Mac.

Misi pencarian yang disertai pelbagai negara digerakkan bagi menjejaki pesawat MH370 itu, mula-mula di Laut China Selatan selepas pesawat itu menyimpang daripada laluan asal, di selatan Lautan Hindi.

--ASTRO Awani 

No comments:

Post a Comment