Friday 11 April 2014

Gempa kuat berukuran 7.3 magnitud landa Papua New Guinea


SYDNEY: Satu gempa bumi kuat berukuran 7.3-magnitud melanda berhampiran Papua New Guinea (PNG) pada Jumaat, menurut pegawai rasmi Amerika Syarikat (AS), namun tiada sebarang amaran tsunami di Pasifik dikeluarkan.

Pusat Kajian Geologikal AS berkata, gempa itu melanda pada kedalaman kira-kira 54 kilometer di sekitar jarak yang sama dari bandar barat Panguna di pulau Bougainville yang terpencil dan bergunung berapi.

Geosains Australia percaya gempa gempa yang dianggarkan berukuran 7.4 magnitud dan berhampiran kepulauan Solomon itu berlaku dalam lingkungan yang cetek.

“Mereka akan merasa gegaran yang kuat di seluruh pulau itu, dan ada kemungkinan berlaku sedikit kerosakan,” kata David Jepsen dari Geosains Australia kepada AFP.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik yang berpangkalan di Hawaii bagaimanapun menolak sebarang kemungkinan ancaman tsunami, namun Jepsen memberi amaran “kemungkinan tsunami tempatan” yang masih boleh berlaku di PNG.

Tambah Jepsen, walaupun gempa itu “cukup besar”, kedalaman sebenar tidak dapat dipastikan selain ianya di bawah 50 kilometer.

“Sekiranya ia benar-benar cetek seperti 10 kilometer dalam, terdapat kemungkinan yang lebih tinggi untuk berlakunya tsunami tempatan,” ujarnya.

Gempa dengan ukuran sedemikian adalah sesuatu yang biasa di kepulauan itu, yang terletak di kawasan Pasifik “Ring of Fire” (Lingkaran api) dan merupakan kawasan aktiviti seismik tinggi disebabkan oleh geseran antara plat tektonik.

Sumber: Agensi

No comments:

Post a Comment