Thursday 13 March 2014

MH370: Hishammuddin kata tidak siasat rumah kru pesawat, Zahid kata siasat


KUALA LUMPUR: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengesahkan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) ada berkunjung ke rumah kru pesawat MH370 milik Malaysia Airlines (MAS) dan beberapa lokasi lain bagi mencari maklumat lanjut dan nilai tambah kepada siasatan sedia ada.

"Apa yang dilakukan polis mencari maklumat dan menyiasat. Maklumat itu untuk memudahkan pencarian jika ada yang boleh dimulakan sebagai nilai tambah.

"Kerja polis biasalah mencari maklumat bagi mempermudahkan penyiasatan," katanya pada sidang media selepas taklimat polis berkaiatan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang di Maktab Polis, Cheras hari ini.

Namun beberapa jam selepas, Zahid mengumumkan perkara berkenaan, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang juga pemangku Menteri Pengangkutan berkata polis menyiasat atau mengeledah rumah juruterbang pesawat MH307 seperti yang dilaporkan.

Hishammudin berkata pihak PDRM telah mengeluarkan kenyataan media bagi menafikan dakwaan yang dibuat itu.

"Apa yang saya tahu polis tidak siasat atau mengeledah rumah pilot seperti yang dilaporkan. Pihak polis sudah mengeluarkan kenyataan menafikan mereka mengeledah rumah pilot tersebut," kata pada sidang media di Hotel Sama-Sama, hari ini.

Awal petang tadi, pihak PDRM mengeluarkan kenyataan menafikan laporan Harian Metro yang mengatakan tumpuan siasatan kini lebih kepada seorang penumpang etnik Uyghur berusia 35 tahun.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment