Saturday 18 January 2014

Toleransi kaum masih rendah di Malaysia

KUALA LUMPUR:  Adakah toleransi kaum di kalangan rakyat Malaysia masih kurang? Ini adalah soalan yang diketengahkan oleh Astro Awani di dalam poll hari ini. Sebelum kami mengumumkan keputusan, marilah kita menjawab soalan ini: apa itu toleransi kaum?

Toleransi kaum tidak mempunyai bantahan kepada sesiapa berdasarkan bangsa seseorang individu atau agama dan ini adalah penting untuk memastikan tiada salah faham akan berlaku dalam isu perkauman. Dalam zaman moden ini, jelas kelihatan bahawa kehidupan bersama kaum-kaum lain dengan harmoni masih lagi tidak sempurna seperti yang diharapkan.

Menghormati pendapat, kaum dan budaya yang lain adalah penting untuk memastikan keharmonian dan keamanan dalam masyarakat. Tetapi, mengapa toleransi penting?

Toleransi adalah penting kerana ia membawa keamanan untuk pelbagai kaum dan memastikan kemakmuran sosial, ekonomi dan emosi untuk semua.

Kembali ke poll Astro Awani, ini adalah pendapat pembaca kami: Adakah toleransi kaum di kalangan rakyat Malaysia masih berkurangan? Sebanyak 78.57 pembaca bersetuju bahawa ia masih berkurangan, manakala 7.14% tidak bersetuju. Baki 14.29% adalahneutral, di mana mereka bersetuju dan tidak bersetuju.

Jadi bagaimana kita, rakyat yang hidup dalam masyarakat moden, boleh berusaha untuk meningkatkan tahap toleransi yang lebih di antara kaum? Ramai bersetuju bahawa toleransi kaum perlu dipupuk dari usia yang muda. Oleh itu, adalah penting bagi ibu bapa dan masyarakat secara keseluruhan menjadi contoh bagi generasi muda kerana mereka membesar untuk hidup dalam sebuah negara berbilang kaum.

Kaedah lain adalah dengan bersuara untuk  menentang sifat perkauman (mengikut cara yang betul) dan untuk menggalakkan kerjasama di antara kaum. Dunia ini akan menjadi lebih indah jika ramai saling menghormati di antara satu sama lain dan mempunyai sifat toleransi.


Astro Awani 

No comments:

Post a Comment