Monday 7 October 2013

Malaysia antara negara paling mahal jual kereta?

Malaysia antara negara paling mahal jual kereta?

Sebuah portal popular, Jalopnik, menyenaraikan Malaysia sebagai negara kedua paling mahal untuk membeli kereta, di belakang Singapura dalam artikel bertajuk 10 Tempat Paling Mahal Untuk Beli Kereta (The 10 Most Expensive Places To Buy A Car).

Artikel yang diterbitkan pada bulan lepas, memuatkan keluhan rakyat Malaysia mengenai isu harga kereta terutama dikalangan rakyat biasa.

Kini, dengan harga minyak yang meningkat, isu tersebut kembali mendapat perhatian.

Satu kajiselidik di laman web pengeluar kereta terkemuka mendedahkan bahawa rakyat Malaysia membayar sehingga dua kali apa yang pengguna Amerika bayar untuk kereta yang sama di Amerika.

Malah, di kalangan rakan-rakan mereka di Asean, terutamanya Thailand, harga kereta di Malaysia adalah tinggi.

Pinjaman kereta di negara ini boleh dibuat sehingga sembilan tahun. Satu tempoh yang membolehkan memiliki kereta dengan lebih murah, tetapi dalam masa sama ia juga membawa kepada hutang isi rumah yang lebih tinggi.

Laporan yang dikeluarkan oleh Maybank Investment Bank Research pada akhir Mei lepas menyatakan pinjaman kenderaan menyumbang sehingga 18 peratus daripada jumlah hutang isi rumah.

Ketika menlancarkan Manifesto Barisan Nasional (BN) bertajuk 'Menepati Janji Membawa Harapan' April lalu, pengerusinya, Datuk Seri Najib Tun Razak berjanji untuk menyemak semula Dasar Automotif Nasional bagi mengurangkan harga kereta secara berperingkat antara 20 hingga 30 peratus  dalam tempoh lima tahun serta meningkatkan daya saing kereta nasional.

Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA) Datuk Aishah Ahmad berkata pihaknya telah mencadangkan banyak kali kepada kerajaan supaya duti diturunkan secara beransur-ansur bagi mengurangkan beban pemilikan kenderaan kepada pengguna biasa.

"Kami merasakan dengan kos pemilikan kenderaan yang lebih rendah, pengguna akan mempunyai pendapatan boleh guna tambahan untuk berbelanja pada barang-barang lain, yang akan memberi manfaat kepada ekonomi negara.

"Kami, bagaimanapun, ambil perhatian bahawa kos penyelenggaraan kenderaan di Malaysia masih kompetitif berbanding

dengan negara-negara Asean yang lain, dengan subsidi bahan api dan cukai jalan yang lebih rendah," katanya.

Ketua Pegawai Esekutif Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk Paul Selvaraj yang  berpendapat ini adalah masa yang terbaik untuk kerajaan menurunkan harga kereta terutamanya selepas pengurangan subsidi petrol baru-baru ini.

"Kita ingin memulakan merasionalkan subsidi dan memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST). Kita ingin memaklumkan harga pasaran menentukan harga petrol, tetapi pada masa yang sama kita tidak mahu menjual kereta pada harga yang ditentukan oleh pasaran.

"Pada masa lalu , kita bersetuju dengan dasar perlindungan tetapi berapa lama ia akan bertahan? Kita perlu untuk meliberalisasikan harga," kata Selvaraj seperti dilaporkan akhbar New Sunday Times.

Selvaraj berkata di negara-negara maju walaupun harga kereta lebih murah berbanding dengan Malaysia. "Jepun dan United Kingdom mempunyai kereta lebih murah daripada kita. Kenapa kita mesti membayar lebih untuk kereta kita? "

Ketua Ekonomi Kumpulan di Ratings Agency Malaysia Berhad, Dr Yeah Kim Leng, bersetuju dengan pandangan bahawa harga kereta perlu diturunkan.

Dr Yeah berkata kereta adalah salah satu daripada dua perkara. selain rumah, yang mana Rakyat Malaysia perlu membayar lebih, dan keduanya mengambil sebahagian daripada pendapatan boleh guna rakyat Malaysia.

"Ini adalah faktor utama yang menyumbang kepada tahap hutang isi rumah yang tinggi ," kata Yeah.

Yeah berkata dalam suasana kos bahan api yang semakin meningkat, mengurangkan harga kereta akan membuat ia lebih mampu dimilik oleh rakyat Malaysia.

"Jika anda mahu untuk mengurangkan kos keseluruhan hidup, salah satu cara adalah dengan menurunkan harga kereta. Ia akan meningkatkan kebajikan pengguna apabila harga kereta dan rumah yang lebih murah, yang merupakan dua perkara besar dalam bajet isi rumah.

Katanya, pada awal 1980an, ketika baru memulakan industri kereta, kerajaan mempunyai dasar melindungi kereta nasional dengan menaikan cukai kereta import.

Namun kata Dr Yeah, perlindungan seperti itu sudah tidak lagi sesuai untuk terus dilaksanakan.

Pandangan berbeza diberikan oleh Pengarang majalah automatif Top Gear Malaysia, Hazeri Samsuri yang berkata rakyat Malaysia lebih suka mengkritik kerajaan berkenaan harga kereta tetapi tidak melakukan perkara yang sama terhadap pengeluar kereta.

"Kereta di Asean adalah lebih mahal daripada di Eropah dan Amerika. Alasan yang sering diberikan adalah jumlah; Asean adalah satu pasaran baru muncul.

"Kereta juga dianggap barangan mewah di negara-negara dan pengguna sanggup membayar 'jenama premium'," kata Hazeri.

Menurut Hazeri, harga kereta tetap mahal tetap akan mahal biarpun cukai dikurangkan.

Bagi Ketua Esekutif Institut Automotif Malaysia, M.Madani pula menegaskan harga kereta di Malaysia adalah antara yang berdaya saing di rantau ini.

Madani juga menjelaskan bahawa tidak ada hubungan langsung antara Keluaran Dalam negara Kasar (KDNK) dan harga kereta.

Katanya, harga kereta bergantung kepada kuasa pasaran dan struktur cukai negara.

"Walaupun kebanyakan orang cenderung untuk melihat struktur cukai sebagai penentu dominan harga kereta, ini tidak semestinya benar.  Kita ambil  Thailand dan Indonesia sebagai contoh. Kedua-dua negara mempunyai cukai yang agak sama dan ini adalah benar terutamanya untuk kereta yang lebih rendah segmen di bawah 1,500 cc.

"Walau bagaimanapun, harga di Thailand jauh lebih rendah daripada Indonesia. Malah, harga kereta di Indonesia adalah agak setanding dengan orang-orang di Malaysia. Walaupun begitu, terdapat persepsi umum bahawa struktur cukai di Malaysia adalah antara yang tertinggi di rantau ini," kata Madani.

Kata Madani, untuk mengurangkan harga kereta, kerajaan perlu mengambil kira banyak faktor termasuk impak semasa ke atas pemilik kereta, industri kereta terpakai, institusi kewangan, kesediaan infrastruktur dan kesediaan seperti sama ada infrastruktur sedia ada adalah mencukupi untuk menanggung lebih banyak kereta di jalan raya, dan lain-lain


- ASTRO Awani

No comments:

Post a Comment