Thursday 25 June 2015

Peniaga langgar peraturan kemudian koyak kertas kompaun

Pemeriksaan dijalankan di 28 lokasi bazar Ramadan di bawah pentadbiran MPK.

KUANTAN - Seorang peniaga di Bazar Ramadan Sungai Isap di sini bertindak biadab apabila mengoyakkan kertas kompaun yang dikeluarkan pegawai penguat kuasa Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) dalam satu operasi yang dijalankan pada Jumaat lalu.

Peniaga lelaki terbabit dikenakan kompaun di atas kesalahan pembantu gerai tidak mempunyai kad kesihatan dan tidak mengambil suntikan.

Ekoran tindakan biadab itu, permit berniaga peniaga tersebut disita MPK.

Yang Dipertua MPK, Datuk Zulkifli Yaacob berkata, peniaga terbabit antara mereka yang dikenakan tindakan kompaun dalam operasi yang dijalankan sepanjang bulan Ramadan ini.

“Sebanyak 72 kompaun dikeluarkan kepada peniaga atas pelbagai kesalahan antaranya tiada kad kesihatan, tidak memakai penutup mulut dan melanggar syarat permit.

“Selain itu, tiga permit disita di Bazar Ramadan Mahkota Square kerana melanggar syarat manakala sebanyak 192 notis amaran turut dikeluarkan kepada peniaga di 28 lokasi yang terlibat,” katanya.

Nurul berkata, MPK akan terus bertindak tegas terhadap peniaga bazar Ramadan yang tidak mematuhi peraturan.

Katanya, dengan 700 pegawai penguat kuasa yang ditempatkan di bazar terbabit, peniaga yang degil tidak akan terlepas dikenakan tindakan.

“Kita kesal dengan peniaga yang bertindak di luar kawalan dan tidak menolak kemungkinan mereka akan di senarai hitamkan pada tahun hadapan,” katanya.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment