Thursday 25 June 2015

Kapal pesiaran terbesar di dunia bakal beroperasi pada tahun 2016



Kapal terbaru Royal Caribbean kini masih dalam pembinaan, namun ia sudah membuat penampilan sebagai kapal pesiar terbesar di dunia.

KUALA LUMPUR: Kapal terbaru Royal Caribbean kini masih dalam pembinaan, namun ia sudah membuat penampilan sebagai kapal pesiar terbesar di dunia.

The Harmony of the Seas dilapor sedang dibina di limbungan kapal STX di Perancis berhampiran St Nazaire. Dengan fasa awal pembinaan luaran selesai, kapal itu akan melayar ke kawasan darat pada hujung minggu untuk memulakan kerja di bahagian dalam kapal tersebut.

Apabila kapal itu selesai dibina, ia dijangka akan mempunyai 16 aras, dengan ukuran lebih daripada 1,187 kaki persegi iaitu 164 kaki lebih panjang daripada ketinggian Menara Eiffel.

Menurut Royal Caribbean, kapal itu akan dilengkapi dengan tujuh bahagian hiburan, termasuk Central Park, Boardwalk, Royal Promenade, kolam renang dan zon sukan serta zon belia.

Bukan itu sahaja, kapal berkenaan akan dibina dengan keupayaan untuk menampung lebih dari 2,747 bilik.

Royal Caribbean juga dalam proses melengkapkan Harmony of the Seas dengan 20 stesen makanan, 'bionic bar' dengan robot sebagai pelayan bar, permainan air gelongsor bertingkat, gelanggang luncur ais, gelanggang bola keranjang dan padang golf kecil.

Harmony of the Seas akan berpangkalan di Fort Lauderdale tetapi kapal itu dijadual belayar dari Barcelona melalui laut Mediterranean pada musim pertama. Bermula November 2016, kapal itu akan belayar di seluruh Caribbean.

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment