Sunday 19 April 2015

GST: 10,882 aduan diterima

GEORGETOWN: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menerima 10,822 aduan daripada pengguna di seluruh negara sejak sistem Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) dilaksanakan 1 April lalu.

Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Alias Ahmad, berkata setakat semalam, sejumlah 4,672 aduan dibuat menerusi portal e-aduan manakala laman Facebook dan Twitter rasmi KPDNKK merekodkan 6,150 aduan.

"Dalam tempoh dua hari iaitu 16 dan 17 April, kami dapati secara purata aduan yang diterima menurun sebanyak 29 peratus berbanding waktu mula-mula pelaksanan CBP dahulu," katanya kepada pemberita selepas Operasi Antipencatutan (Ops Catut) CBP di sekitar Batu Ferringhi, di sini, hari ini.

Beliau berkata, kesedaran orang ramai dilihat semakin meningkat dengan 81,257 pengguna didapati memanfaatkan aplikasi 'My Kira GST' untuk menyemak perbandingan harga sebelum dan selepas CBP.

"Selain itu, sejak pelancaran aplikasi Ez-ADU Khamis lalu, sejumlah 1,819 pengguna telah memuat turun kemudahan itu di telefon pintar mereka dan ini satu perkembangan baik," katanya.

Alias berkata, 47 peratus aduan adalah mengenai kenaikan harga barang, 28 peratus membabitkan pelaksanaan CBP terhadap kad prabayar, 12 peratus membabitkan pengusaha tidak mempamerkan nombor pendaftaran CBP, lapan peratus mengenai caj perkhidmatan dan lain-lain kes, lima peratus.

Beliau berkata, susulan itu pihaknya menjalankan 114,467 Ops Catut di seluruh negara dengan purata 6,500 hingga 7,000 premis diperiksa setiap hari. 

Katanya, setakat ini, KPDNKK telah mengeluarkan 614 notis di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 kepada peniaga yang didapati menjual barang pada harga tidak munasabah.

"Peniaga terbabit diberi tempoh tiga hari untuk mengemukakan dokumen berkaitan dan menyatakan sebab kukuh mereka menaikkan harga sebelum tindakan penguatkuasaan diambil," katanya.

Beliau berkata, sejumlah 339 fail siasatan dibuka dengan 18 daripadanya telah lengkap dan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk tindakan lanjut. 

- Sumber: Bernama | 18 April 2015

No comments:

Post a Comment