Friday 30 January 2015

Peranti pengesan nyamuk Aedes pertama didunia


KUALA LUMPUR - Universiti Malaysia Perlis (Unimap) kini dalam proses membangunkan gajet atau peranti untuk mengesan kehadiran nyamuk aedes betina yang bertujuan mengurangkan masalah wabak denggi.

Pengarah Institut Kejuruteraan Nano Elektronik (Unimap), Profesor Dr Uda Hashim berkata, peranti itu boleh mengesan kehadiran nyamuk aedes betina berasaskan gelombang akustik yang dihasilkan menerusi bunyi sayap nyamuk.

Bidang ini adalah gabungan penggunaan teknologi nano dalam kejuruteraan elektronik. Peranti akustik yang dihasilkan kelak adalah mudah alih, praktikal dan mampu dimiliki oleh orang ramai.

Peranti akustik berkenaan peka kepada bunyi sayap nyamuk aedes betina dan akan digabungkan dengan sistem kawalan tanpa wayar yang akan menghantar maklumat ke pusat pengumpulan data utama sama ada di dalam rumah itu sendiri atau di pusat-pusat kawalan nyamuk atau vektor yang berdekatan. Kedua-dua teknologi itu akan dibangunkan serentak.


MEMBANTU USAHA YANG DIJALANKAN

Kaedah ini dapat membantu Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang tentunya tidak mampu untuk pergi dari sebuah rumah ke sebuah rumah dalam proses pemantauannya.

Sehingga kini memang terdapat banyak pendekatan yang digunakan bagi mengawal populasi nyamuk aedes termasuklah kawalan secara biologikal, fizikal, kimia, pengurangan sumber pembiakan nyamuk dan pengurusan vektor yang bersepadu.

"KKM memang telah melaksanakan pelbagai cara untuk mengawal wabak ini. Oleh kerana belum ada lagi vaksin yang boleh memulihkan pesakit denggi, cara terbaik adalah dengan mengawal tempat pembiakkannya.

"Ia adalah yang pertama seumpamanya di dunia dan kita mengharapkan peranti akustik yang dibangunkan ini dapat membantu mengurangkan masalah denggi yang semakin meningkat," ulas Prof Uda. 

Sehingga Januari ini kes denggi seperti yang dilaporkan dalam laman web iDenggi masih terus meningkat dan mencapai lebih 2,600 kes dengan lapan kematian di seluruh negara.

Tahun lepas sahaja angka kematian akibat kes denggi di seluruh negara meningkat 224 peratus. Mangsa yang terkorban akibat denggi direkodkan 199 orang berbanding 88 kematian pada 2013.


TINGKATKAN LANGKAh PENCEGAHAN

Nyamuk aedes boleh membiak dalam takungan air jernih dan memerlukan hanya satu minggu untuk menjadi nyamuk dewasa. Menurut kenyataan akhbar oleh Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, peningkatan kes dan kematian akibat denggi ketika ini perlu diberi perhatian serius oleh semua pihak.

Langkah-langkah pencegahan denggi perlu dipertingkatkan dengan penglibatan aktif dan kerjasama semua agensi, jabatan dan masyarakat setempat.

Pihaknya menyarankan agar aspek kebersihan persekitaran diberi fokus utama iaitu dengan memastikan tiada tempat-tempat yang berpotensi untuk pembiakan aedes.


SIAR PEMANTAUAN MINGGUAN

Denggi hari ini bukan lagi sejenis wabak tetapi boleh dijangkiti oleh sesiapa sahaja tanpa mengira peringkat usia dan kes jangkitan denggi berlaku sepanjang tahun.

Memandangkan bertambahnya penyakit ini di kawasan bandar mahupun kawasan separa bandar, satu langkah telah diambil oleh Cawangan Penyakit Bawaan Vektor KKM dengan mengenal pasti tempat pembiakan nyamuk Aedes.

Ia dilaksanakan mengikut kawasan utama sebagai langkah mencegah dan mengawal di samping mengadakan pelbagai aktiviti dan tindakan perancangan melalui media massa dan elektronik.

Kempen atau seruan yang sering diulang ialah dengan meluangkan masa 10 minit seperti yang dianjurkan oleh KKM untuk membersihkan kawasan persekitaran rumah.

Antara tempat yang perlu diberi perhatian ialah longkang, saluran hujan, kolah, dan pasu bunga. Bahan-bahan terbuang seperti tin, botol, tayar kereta dan tempurung kelapa elok ditanam. Bagi barang yang boleh menakung air dan masih berguna, pastikan diletakkan dalam keadaan terbalik.

KKM turut menyiarkan pemantauan mingguannya yang dipaparkan dalam laman web iDenggi. Maklumat terkini berkenaan wabak berkenaan sentiasa dikemas kini dari semasa ke semasa. 

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment