Monday 13 October 2014

Search tidak abai Yazid!

Search

“SEBENARNYA dalam hal ini ramai yang tidak tahu cerita sebenar. Kami tidak pernah abaikan Yazid malah dalam ramai-ramai, saya antara yang akan sampai dahulu jika dia jatuh sakit,” jelas pemain bass Search, Nasir berhubung tuduhan sesetengah pihak yang menganggap mereka mengabaikan nasib pemain dram itu.

Sebelum ini, Yazid Ahmad, 53, yang menderita sakit akibat kegagalan kedua buah pinggangnya pernah mengakui terkilan dengan sikap rakan-rakan artis, khususnya anggota kumpulan Search lain kerana tidak menjenguknya ketika terlantar di hospital tahun lalu.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Nasir dan anggota Search yang lain menganggap apa yang berlaku bukanlah perkara yang besar.

“Ketika Yazid jatuh sakit di Johor Baru sebelum ini, kebetulan saya juga ada di sana dan saya orang pertama sampai dahulu selain daripada ahli keluarga dia. Waktu itu dia terlantar tidak sedarkan diri dan dia tidak tahu saya ada bersamanya.

“Saya faham ketika itu rakan-rakan Search yang lain berada jauh tambahan pula ia berlaku ketika sambutan Aidilfitri. Pada waktu yang sama, Yazid pula mungkin terlalu emosi bila bercakap dan kami faham situasinya.

“Bagaimanapun, apa yang berlaku itu tidak sedikit pun menjejaskan hubungan persahabatan kami. Kami sudah berkawan hampir 35 tahun dan tahu apa patut dilakukan terhadap sahabat kami dan dakwaan orang ramai yang berkata kami tidak peduli tentang dirinya adalah tidak adil,” jelasnya panjang lebar.

Search bakal ubati rindu peminat

Air yang di cincang tidak akan terputus, begitu juga hubungan antara anggota kumpulan Search yang sudah dianggap sebagai sebuah keluarga.

Berkongsi kisah perjalanan Search, Nasir memberitahu kekuatan mereka bermula daripada semangat perjuangan yang besar.

“Search ibarat sebuah keluarga. Kami datang dari Johor Bahru ke Kuala Lumpur untuk terokai muzik di sini.

“Alhamdulillah, Search masih bertahan sehingga hari ini. Apa yang penting kami juga masih mempertahankan muzik sebab ia ciptaan kami bersama.

“Walaupun ada kalanya masing-masing sibuk tapi untuk Search kami bersatu dan inilah resipi berharga kami untuk terus kekal,” katanya.

Bagaimanapun tidak menafikan timbulnya konflik sepanjang lebih 30 tahun bersama.

“Sepanjang itu, banyak perkara yang mengajar kami untuk terus bertahan. Dengan pengalaman itu juga kami lebih mengenali dan memahami antara satu sama lain dan itulah resipi berharga kami yang mungkin tidak ada dalam mana-mana kumpulan yang lain.

“Sebab itu jika timbul isu-isu kecil antara ahli kumpulan, ia tidak sedikit pun menjejaskan hubungan kami.

“Tapi saya tidak nafikan sepanjang bersama mungkin ada yang merajuk atau berkecil hati tapi kami anggap ia perkara biasa yang juga berlaku dalam institusi keluarga,” tuturnya.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment