Monday 13 October 2014

Mark Zuckerberg jumpa Jokowi di Jakarta hari ini

Mark Zuckerberg jumpa Jokowi di Jakarta hari ini

KUALA LUMPUR: Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Facebook, Mark Zuckerberg hari ini mengadakan pertemuan dengan Presiden terpilih Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) di pejabat Gabenor Jakarta, lapor agensi berita Antara.

Lawatan Zuckerberg ke Jakarta ini adalah dalam rangka menghadiri Bengkel Pembangun (developer workshop) yang dianjurkan oleh Internet.org.

Zuckerberg dijangka akan memperkenalkan inisiatif Internet.org yang digerakkan oleh Facebook bertujuan memudahkan masyarakat mengakses Internet serta mengemaskini kerjasama syarikat itu dengan Indonesia.

Indonesia dicatatkan mempunyai 82 juta pengguna Facebook dan merupakan negara pasaran ekonomi yang sedang berkembang pesat di dunia.

Penyelenggara lawatan ini, Maria Tiurma dari Owen Strategik Media berkata, Zuckerberg menyampaikan enam perkara kepada Jokowi.

"Yang pertama adalah menyampaikan ucapan selamat kepada Jokowi selaku presiden terpilih, selain itu dia akan menyampaikan apresiasi tertinggi kepada Presiden terpilih atas pemanfaatan aplikasi Facebook dalam proses demokrasi yang baru saja berlangsung bulan Julai lalu, terutama pada generasi pemilih pemula yang sedar pemanfaatan akses internet," kata Maria seperti dipetik oleh Antara News.

Zuckerberg juga menyampaikan hasrat Facebook untuk membantu Jokowi memperluaskan akses rakyat republik itu kepada Internet yang lebih luas dan kos yang rendah.

Beliau juga akan membincangkan soal ekonomi digital sebagai salah satu asas pertumbuhan ekonomi Indonesia.

Zuckerberg memaklumkan ketibaannya di Indonesia melalui sekeping foto di akaun Facebooknya. Beliau tiba pada Ahad dan terus ke Borobudur untuk menyaksikan matahari terbit.


Menurut laporan media, Zuckerberg juga dijadual mengadakan pertemuan dengan Menteri Pelancongan dan Ekonomi Kreatif, Mari Pangestu serta temujanji dengan Ericcson dan XL Axiata.

Sebelum ke Indonesia, Zuckerberg berada di India dan mengadakan pertemuan dengan beberapa tokoh penting termasuk Perdana Menteri, Narendra Modi juga terkait dengan inisiatif Internet.org.

- Sumber: Agensi

No comments:

Post a Comment