Tuesday 22 April 2014

Ryan Giggs dilantik sebagai pengurus sementara Manchester United

Ryan Giggs - Gambar Fail


KUALA LUMPUR: Pemain veteran Manchester United, Ryan Giggs akan diberi tanggungjawab mengendalikan skuad tersebut menggantikan pengurus pasukan, David Moyes yang dipecat awal hari ini.

Giggs yang juga memegang jawatan sebagai jurulatih menyertai staf kejurulatihan Moyes awal musim lalu akan bertanggungjawab keatas empat baki perlawanan sebelum musim Liga Perdana Inggeris 2013-2014 berakhir.

Laman Soccernet melaporkan Manchester United telah mengeluarkan kenyataan yang bertulis “Berikutan pemecatan David Moyes sebagai pengurus, Manchester United dengan ini mengumumkan Ryan Giggs sebagai pengganti sementara untuk mengendalikan skuad ini sehingga satu perlantikan pengurus tetap dibuat”.

“Manchester United tidak akan membuat sebarang pengumuman sehingga segalanya diputuskan secara rasmi.”

Ryan Giggs merupakan antara pemain yang terdidik di bawah kendalian mantan pengurus Sir Alex Ferguson sebagai ‘Fergie Fledglings’ sekitar awal era 90an

Pemain-jurulatih kelahiran Cardiff, Wales itu juga merupakan pemain paling berpengalaman dalam skuad Manchester United dan telah membuat penampilan sebanyak 671 penampilan dan 114 goal sepanjang kariernya bersama Manchester United.

Beliau juga telah memenangi 13 kejuaraan Liga Perdana Inggeris termasuk dua Liga Juara-Juara Eropah sepanjang kariernya.

Malah, beliau juga bersama-sama dengan David Beckham, Nicky Butt, Paul Scholes, Gary Neville dan adiknya Philip Neville merupakan tunggak utama dalam pembangunan pemain belia Manchester United setelah menjuarai Piala FA Remaja pada tahun 1992.

Giggs kini sedang mengikuti kursus untuk mendapatkan lesen UEFA Pro-Licence yang melayakkan beliau untuk mengurus sesebuah pasukan.

Dalam perkembangan yang sama juga, bekas rakan sepasukannya, Nicky Butt yang berkhidmat sebagai jurulatih pasukan simpanan Manchester United dijangka akan membantu beliau dalam mengendalikan pasukan menghadapi baki perlawanan yang masih tinggal.

-- Astro Awani 

No comments:

Post a Comment