Saturday 19 April 2014

'Kerakusan Bom Ikan' menang Hadiah Kewartawanan Malaysia 2013

Wartawan Astro AWANI Tan Su Lin dan juruvideo Hairul Wildan memenangi Hadiah Kewartawanan Malaysia MPI - Petronas 2013 kategori Berita Video Terbaik.

Laporan khas yang disediakan bertajuk 'Kerakusan Bom Ikan' telah disiarkan di saluran Astro AWANI pada 16 hingga 18 November tahun lalu.

Laporan khas tersebut menewaskan laporan berita 'Bukit Bintang dinodai Pak Arab' oleh NTV7 dan 'Dassault Aviation' oleh BERNAMA TV.

Pemenang menerima hadiah wang tunai RM7,500 masing-masing.

Sebelum ini, Tan Su Lin pernah memenangi pelbagai anugerah termasuk Anugerah Hak Asasi Manusia SUHAKAM 2013 untuk Konflik Hak Tanah Orang Asli dan Anugerah Greentech 2013 mengenai Sistem Tadahan Air Hujan.

Majlis turut dihadiri Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dalam ucapannya beliau memuji wartawan yang telah membuat liputan tragedi MH370 sepanjang bulan lalu sejak pesawat itu hilang pada 8 Mac lalu.

"Kewartawanan bertanggungjawab ialah yang mempertahankan negara bukan menghancurkan negara.
Liputan berita terkini oleh wartawan tempatan dan asing mengenai pesawat MH370 lebih intrik, misteri, komplikated," kata Muhyiddin.

Di majlis itu, Muhyiddin berkata wartawan telah melaksanakan tugas mereka dengan begitu profesional dan mempertahankan kepentingan nasional.

"Etika kewartawanan tidak harus berubah walaupun dunia kewartawanan dilanda teknologi baharu serta pelbagai bentuk media." tambahnya lagi.

Malam Wartawan Malaysia 2014 berlangsung di Hotel One World, Petaling Jaya, Selangor.

--ASTRO Awani 

No comments:

Post a Comment