Saturday 19 April 2014

Budak penyakit kepala besar terima bantuan

Budak penyakit kepala besar terima bantuan
Adik Mohd Haikal Rosman, 5, yang menghidap penyakit kepala membesar atau 'semilobar holoprosencephaly' dipangku oleh bapanya, Rosmat Samat, 32, dan ibunya Marlina Hashim, 27, ketika ditemui di rumahnya di Taman Desa Duyong, di Melaka hari ini. - Foto Bernama


MELAKA - Sepasang suami isteri hari ini menerima khabar gembira apabila Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Melaka meluluskan bantuan tambahan kepada anak sulung mereka yang menghidap penyakit kepala membesar atau 'semilobar holoprosencephaly' sejak lahir. 

Rosman Samat, 32, dan isteri Marlina Hashim, 27, akan menerima sebuah katil dan kerusi roda bagi kegunaan anak mereka, Mohd Haikal, 5, yang tidak boleh bergerak dan hanya mampu terbaring selain tidak boleh bertutur akibat penyakit itu. 

"Dengan adanya bantuan tambahan ini, ia dapat memberi keselesaan kepada Haikal untuk bergerak dan sedikit sebanyak dapat membantunya untuk lebih bersemangat dan tidak hanya tidur di atas tilam," katanya ketika ditemui di rumah sewanya di Taman Desa Duyong di sini.

Beliau berkata sumbangan itu juga akan memudahkan pergerakan Mohd Haikal yang perlu menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur setiap enam bulan sekali bagi menukar tiub dan mengeluarkan lebihan cecair di kepalanya.

Beliau ketika ini menerima bantuan bulanan JKM sebanyak RM300 sejak 2012 selain bantuan makanan daripada Majlis Agama Islam Melaka (MAIM).

Rosman yang bekerja sebagai pengawal keselamatan dan mempunyai pendapatan sebanyak RM800 sebulan turut merayu bantuan orang ramai meringankan bebannya dalam membeli keperluan Mohd Haikal seperti lampin pakai buang, susu dan keperluan lain yang mencecah RM800 sebulan.

Sementara itu, Penolong Pengarah JKM Melaka Mohd Zamry Abulis yang menyampaikan khabar gembira kepada keluarga itu berkata pihaknya akan terlebih dahulu merujuk kepada pakar perubatan bagi meneliti jenis kerusi roda dan katil yang sesuai dengan Mohd Haikal sebelum menyerahkan bantuan tersebut.

Orang ramai yang berhasrat membantu keluarga Rosman boleh menghubungi pihak Pembela BN di talian 1300 222 352 atau menghulurkan sumbangan melalui akaun Bank Simpanan Nasional 0412641000064962. - Bernama

No comments:

Post a Comment