Monday 14 April 2014

Habibah Yaacob dalam kenangan

Habibah Yaacob
Habibah Yaaco


SHAH ALAM - Seorang penyanyi pujaan ramai era 1960-an, Habibah Yaacob atau nama sebenarnya Khairani binti Yaacob, 66, menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hospital Selayang, Batu Caves Sabtu lalu. 

Difahamkan, Allahyarham terlantar sakit di hospital tersebut sejak tiga minggu lalu akibat jangkitan kuman pada paru-paru dan darah. 

Menurut anak keduanya, Suzila Hamid, 40, Allahyarham sering meninggalkan pesan seolah-olah menggambarkan ajalnya makin hampir.

"Sejak kebelakangan ini, arwah mak selalu menyanyikan lagu Allahyarham Sudirman, Salam Terakhir, mak seolah-olah tahu ajalnya akan datang.

"Sebelum ini arwah pernah berpesan kepada keluarga untuk mengambil batu sungai untuk diletakkan sebagai batu nisan, arwah juga tidak mahu kami mencabut rumbut yang tumbuh di atas pusara kerana rumput juga tumbuhan hidup yang mampu mensedekahkan zikir selawat ke atasnya," katanya kepada Sinar Harian Online hari ini.

Habibah terkenal pada era 1960-an dengan lagunya 'Malam Ini Kita Berpisah' dan 'Ku Sayang Padamu'.

Bakatnya dicungkil oleh Tan Sri P. Ramlee ketika beliau menyertai Pertandingan Tilawah Al-Quran pada akhir tahun 60-an dan Habibah akhirnya menerima tawaran merakamkan sebuah lagu dalam filem arahan P Ramlee dan syarikat EMI.

Habibah meninggal dunia pada rakaat kedua solat Subuh dan kematiannya disahkan pada jam 7.30 pagi sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Sungai Tua, Batu Caves pada hari sama.

Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment