Monday 28 April 2014

12 terbunuh dalam ribut taufan di AS

ROCK LITTLE - AMERIKA SYARIKAT. Sekurang-kurangnya 12 terbunuh manakala puluhan yang lain kehilangan tempat tinggal akibat ribut taufan yang melanda di Arkansas dan Oklahoma Amerika Syarikat (AS), semalam.
Pembantu Gabenor Arkansas, Mike Beebe mengesahkan, lima kematian berlaku di Faulkner dan Pulaski, manakala kematian lain dilaporkan dari daerah White Country.

"Pihak berkuasa dan pasukan penyelamat masih melakukan kerja-kerja menggali melalui runtuhan bangunan untuk mencari dan menyelamatkan mangsa yang terperangkap.

"Terdapat runtuhan di merata tempat dan keadaan juga gelap di sekitar kawasan bangunan runtuh, ianya menyukarkan misi mencari dan menyelamat mangsa yang tersepit," katanya.

Dalam pada itu, pihak polis di Faulkner melaporkan banyak kerosakan dan kecederaan di wilayah tersebut.

"Lebih 50 buah rumah musnah di sesebuah kawasan kejiranan di daerah ini, kenderaan rosak dan kebanyakan penduduk mengalami kecederaan akibat taufan ini.

"Kerja-kerja menyelamat dan membersih sedang dijalankan dan kami akan memaklumkan perkembangan terbaru secepat mungkin," katanya dalam laporan yang dipetik melalui portal News Strait Times hari ini.

Dipetik dari - Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment