Monday 13 January 2014

Aplikasi sosial paling digemari


Gambar Hiasan


PENINGKATAN penggunaan telefon pintar dan internet telah mengubah trend pengguna hari ini, pemilik telefon pintar lebih berminat menggunakan aplikasi sosial media sebagai alat komunikasi untuk terus berhubung dengan rakan-rakan mahupun keluarga.

Apatah lagi, kemudahan itu tersedia secara percuma dengan melanggan mana-mana syarikat penyedia internet dalam negara.


WeeChat
Timbalan Presiden Kumpulan Perniagaan Antarabangsa Tencent, Poshu Yeung

WeChat, peneraju aplikasi mudah alih sosial inovatif direka khusus untuk pengguna telefon pintar. WeChat boleh dimuat turun percuma daripada storan aplikasi menerusi sistem operasi Android, Blackberry, iOS, Symbian dan Windows Phone.

Aplikasi itu mencatatkan muat turun paling banyak dengan lebih daripada 100 juta akaun berdaftar di pasaran antarabangsa.

Baru-baru ini, WeChat dan laman sesawangnya diperakui syarikat peneraju Global Pengurusan Data Peribadi (DPM), Truste yang menawarkan penilaian peribadi, pensijilan, alat pemantauan dan kawalan pematuhan.

Pengumuman itu sebahagian komitmen berterusan WeChat untuk privasi dalam talian, ketelusan dan pilihan pengguna. WeChat, aplikasi sosial telekomunikasi mudah alih paling popular di dunia yang menerima sijil ini.

"Kami mempunyai lebih 100 juta akaun berdaftar peringkat global dan merevolusikan cara orang ramai berkomunikasi dalam kehidupan harian dengan menyediakan pengalaman unik.

"Menerusi pensijilan itu, pengguna WeChat lebih yakin menggunakan aplikasi ini apabila mengetahui data mereka dilindungi dengan baik ketika berhubung dengan rakan-rakan." katanya.

Viber
Ketua Pegawai Operasi Viber, Talmon Marco
Viber dibangunkan oleh Viber Media, syarikat peneroka pesanan mudah alih dan VoIP. Ia membolehkan sesiapa sahaja berhubung percuma menerusi pesanan teks, pelekat, foto, video, berkongsi lokasi seluruh dunia, membuat panggilan bermutu definisi tinggi, berkomunikasi melalui Push To Talk pada iPhone, telefon dan tablet Android, telefon Windows, Blackberry, Windows, Windows 8,Mac, Linux, Symbian, Nokia S40 dan peranti Bada melalui
sambungan 3G/4G atau WiFi.

Kini pengguna boleh membuat panggilan kadar rendah ke mana-mana nombor telefon seluruh dunia kepada lebih 200 juta pengguna di 193 negara. Bagi meningkatkan kepuasan pengguna, Viber sentiasa membuat pembaharuan dengan memperkenalkan platform dan menambah ciri baharu yang menyeronokkan.

Baru-baru ini, Viber melancarkan versi Windows 8 bagi membolehkan platform mesej dan VoIP terkemuka itu kepada peranti tablet dan desktop yang menggunakan Windows OS.

“Windows 8 ialah platform menarik untuk diikuti dan buat pertama kalinya membawakan set elemen UI baharu dan mempunyai fungsi yang unik.

"Pengguna kini boleh menggunakan Viber melalui Windows 8 dan ia adalah sebahagian komitmen kami terhadap tahap ketersediaan kepada platform yang luas," katanya.


Waze
Pengarah Kanan Komunikasi Waze Julie Mossler

Waze adalah peneraju sosial navigasi, teknologi mudah alih. Waze kini menjadi laman utama kepada rangkaian terbesar dunia kepada pemandu yang berhadapan dengan trafik setiap hari serta menjimatkan masa dan wang.

Selain itu, Waze juga akan menyarankan laluan paling pantas berdasarkan pemanduan nyata daripada jutaan penggunanya. Baru-baru ini, ketika lawatan ke negara ini, Waze mengumumkan bahawa Malaysia berada di kedudukan kelima dunia dengan 1.5 juta pengguna menunjukkan peningkatan sekali ganda berbanding 700,000 pengguna pada Februari tahun lalu.

“Kedudukan itu meletakkan Malaysia di kalangan 15 negara dari 200 negara berasaskan komuniti terbesar dunia penggunaan aplikasi itu.

“Sehingga kini, terdapat 50 juta pengguna aktif seluruh dunia dan menjangkakan jumlah peningkatan itu meningkat tahun depan," katanya.

Menariknya, Waze mempunyai 3,300 laluan disediakan bagi panduan jalan raya di Malaysia. Ia boleh dimuat turun pengguna Andriod dan IOS tetapi boleh dilayari menerusi komputer dengan aplikasi Windows.

No comments:

Post a Comment