Wednesday 1 July 2015

Tabika kesan ada unsur dera sejak Februari

Keadaan belakang badan kanak-kanak itu yang penuh parut.

PASIR MAS - Pengurusan Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Tabika) Ummi di Rantau Panjang di sini mengesan sejak awal Februari, ada sesuatu yang tidak kena dengan kanak-kanak perempuan lima tahun yang ditemui cedera serius dipercayai didera baru-baru ini. 

Pembantu tabika itu Rohaida Mohamad, 44, berkata, kanak-kanak itu telah dimasukkan ke tabika itu oleh ibu tirinya awal tahun ini. 

"Memang pada awal Januari tidak ada tanda-tanda dia didera tetapi pada awal Februari nampak dia berbeza dan kami juga merasa sedikit pelik. 

"Hingga pada awal Mac, dia (kanak-kanak itu) ada mengadu sakit dada kepada saya...kemudian saya periksa badan ada kesan lebam seperti dia kena pukul dan cubit," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Kampung Kubang Rambutan di sini, hari ini. 

Beliau berkata, pengurusan tabika kemudiannya memanggil ibu tiri kepada kanak-kanak itu untuk bertanya mengenai kesan lebam pada badan mangsa. 

Wanita itu sebaliknya memarahi kami dan tidak lagi menghantar kanak-kanak itu ke tabika. 

"Pihak tabika juga cuba untuk memberi kaunseling kepada ibu tiri dan ayah kandung kanak-kanak itu tetapi tidak dilayan. 

"Kami bagaimanapun tidak membuat sebarang laporan polis," katanya. 

Rohaida berkata, kanak-kanak itu seperti tidak diberi makan oleh penjaganya kerana kelihatan begitu lapar ketika waktu makan tengah hari atau sarapan pagi. 

"Kalau pada waktu makan memang dia akan makan banyak, ada satu ketika saya tanya adakah dia tidak makan di rumah, dia jawab 'ya'. 

"Kami berharap dia cepat sembuh dan perkara ini memang tidak boleh dibiarkan berlaku kepada kanak-kanak kecil," katanya.

Kanak-kanak malang itu ditemui ibu kandungnya pada 24 Jun dalam keadaan wajahnya cengkung dan seluruh badannya berlebam dan dipenuhi parut, sementara kepalanya pula didapati luka manakala belakangnya dalam keadaan membongkok dipercayai akibat patah tulang belakang, rusuk serta paha. 

Pada hari yang sama, kanak-kanak itu dimasukkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II untuk rawatan dan berada di bawah jagaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). 

Bapa kandung dan ibu tiri kanak-kanak berusia 39 dan 25 tahun itu yang menjaganya sebelum ini, ditahan reman pada 28 Jun lepas oleh polis selama empat hari untuk siasatan lanjut. 

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment