Wednesday 1 July 2015

Niat bantu bertukar tragedi

Kereta Toyota Lexus dipandu seorang lelaki berusia 20an terbalik selepas merempuh Viva dan Exora ketika cubaan mengelak MyVi yang terlebih dahulu terbabas di lorong laju.

Ilustrasi: Sinar harian oleh Siti Aima

MARAN - Niat dua keluarga untuk membantu mangsa kereta terbabas bertukar tragedi apabila masing-masing kehilangan seorang anak dalam satu kemalangan membabitkan empat kenderaan di Kilometer 149.7 Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) arah Kuantan, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.45 malam itu, dua kanak-kanak, Nur Damia Batrisha Paizo, 5, dan Muhammad Akmal Nuraidi, 11, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala.

Bapa kepada Nur Damia, Paizo Yusof, 28, berkata, ketika kejadian dia sekeluarga termasuk isteri dan dua anak serta dua adik ipar yang menaiki kereta jenis Perodua Viva dalam perjalanan pulang ke Kuantan dari pengebumian nenek isterinya di Raub.

Katanya, sebaik tiba di lokasi kejadian, dia bertindak memberhentikan kereta di lorong kecemasan sebaik melihat Perodua Myvi di hadapannya terbabas ke kanan lebuh raya selepas melanggar belakang sebuah treler.

"Dalam masa yang sama sebuah kereta jenis Proton Exora di belakang kereta saya turut bertindak sedemikian kerana mahu membantu mangsa," katanya yang merupakan seorang anggota tentera.

Kereta dirempuh tiba-tiba

Difahamkan sebelum kejadian, pada awalnya tiga kenderaan ini berada di lorong perlahan dan secara tiba-tiba MyVi melanggar belakang treler di depannya sebelum terbabas ke lorong laju dan merempuh pembahagi jalan.

Paizo berkata, kejadian itu menyebabkan dia dan pemandu Exora segera berhenti di tepi jalan.

"Saya keluar kereta sementara isteri dan anak termasuk anak yang bongsu berusia tiga tahun serta dua ipar berada dalam kereta.

“Ketika sedang membantu mangsa terbabas dalam tempoh kurang lima minit, secara tiba-tiba datang sebuah kereta jenis Toyota Lexus dan cuba mengelak MyVi berkenaan,” katanya.

Paizo berkata, Lexus yang mengelak ke arah kiri jalan terbabas merempuh belakang keretanya (Viva) sebelum turut merempuh belakang Exora.

Menurutnya, anaknya yang berada di tempat duduk belakang meninggal dunia sementara ahli keluarga lain mengalami kecederaan dan tersepit.

“Saya memang tidak menyangka kehilangan anak sulung dalam kemalangan sebegini kerana saya berhenti dengan niat membantu orang lain.

“Dia yang sangat manja dengan saya dan menjadi penyeri kami sekeluarga kerana dia petah bercakap serta periang,” katanya sugul.

Maut akibat rempuhan kuat

Sementara itu, Mohd Syukor Abdullah, 24, iaitu bapa saudara kanak-kanak Muhammad Akmal berkata, mereka anak-beranak dalam perjalanan dari Bangi ke Kuala Krai untuk menziarahi nenek yang sedang tenat.

Katanya, dia keluar dari kereta membawa lampu suluh untuk memberi isyarat kepada kenderaan lain selepas MyVi terbabit terbabas dan masih di lorong laju. 

“Anak saudara saya (mangsa) keluar dari kereta dan duduk dekat tepi longkang mungkin kerana hendak lihat apa yang berlaku sementara yang lain ada di dalam kereta.

“Rempuhan kuat Lexus ke Viva terus mengenai Exora dan ke arah anak saudara sehingga menyebabkan mangsa meninggal dunia di tempat kejadian,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Maran, ASP Mohd Rizal Mat Radzi mengesahkan kejadian tersebut dan kedua mayat kanak-kanak terbabit di hantar ke Hospital Jengka untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarga masing-masing.

"Tiga mangsa dalam kereta Viva yang cedera kini menerima rawatan di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), Temerloh," katanya.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment