Wednesday 1 July 2015

Kisah sedih jadi viral tarik perhatian

Mas Imran (kanan) dan Mohammad Khairi menghulurkan bantuan kepada Johari dan keluarganya.

JOHOR BAHRU - Kisah sebuah keluarga kurang berkemampuan dari Pangsapuri Jasa, Taman Mutiara Rini, di sini, yang menjadi viral di laman sosial Facebook sejak beberapa hari lalu mendapat perhatian banyak pihak.

Saudara baharu, Johari Nordin, 38, bersama isteri, Safinah Abdul Manan, 27 dan tujuh anak mereka hidup dalam keadaan serba kekurangan tanpa kelengkapan rumah yang mencukupi.
Difahamkan, enam dari tujuh anaknya pasangan terbabit tidak mempunyai sijil kelahiran.

Malah akibat kesempitan wang, salah seorang daripada anak mereka iaitu Alia Maisara, 2, terpaksa dihantar ke kampung dan dijaga oleh ibu Safinah.

Manakala anak kelima, Danish Aqasha, 3, meninggal dunia akibat sawan demam panas ketika berusia 11 bulan.

Safinah ketika ditemui menzahirkan rasa syukur dan gembira di atas keprihatinan yang ditunjukkan orang ramai dan pemimpin setempat bagi membantu meringankan beban mereka sekeluarga.

Ibu kepada tujuh anak memberitahu mereka sebelum ini pernah menetap di sebuah surau lama di Taman Pulai Indah, dekat sini, kerana kesempitan wang untuk menampung kos sewa rumah dengan pendapatan suami sebagai pembantu bengkel sebanyak RM1,300 sebulan.

“Kehidupan kami amat sukar, sebelum ini hanya tinggal di surau selama setahun lebih dan baru berpindah ke sini sejak setahun lalu dengan bayaran sewa RM350,” katanya.

Safinah mengakui tidak tahu terdapat pihak berkongsi mengenai kesempitan hidupnya sekeluarga di laman sosial sehingga secara tiba-tiba mendapat panggilan bertalu-talu sejak malam semalam.

“Pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) turut datang dan berjanji membantu kami menguruskan permohonan mendapatkan surat beranak untu anak-anak.

“Saya sudah beberapa kali berusaha mendapatkan surat beranak untuk mereka tetapi sehingga kini anak sulung yang berusia lapan tahun dan adiknya tujuh tahun tidak dapat ke sekolah kerana tidak mempunyai surat beranak,” katanya.

Sementara itu, Pengurus Operasi Econsave, Mas Imran Adam berkata, pihaknya menyalurkan bantuan kelengkapan rumah seperti tilam, kipas dan almari pasang siap bernilai kira-kira RM1,000 sebaik sahaja terbaca mengenai kisah keluarga itu di facebook.

Ketua Umno Bahagian Gelang Patah, Mohammad Khairi A Malik berkata, keluarga itu turut diberikan bantuan di bawah Tabung Sayangi Gelang Patah.

Katanya, kesusahan keluarga terbabit juga akan dirujuk kepada Jabatan Agama Islam bagi mendapatkan bantuan sewajarnya.

- Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment