Wednesday 1 July 2015

141 dipercayai korban nahas Hercules dibawa ke hospital untuk pengecaman

Sebanyak 135 jenazah korban nahas pesawat Hercules di Medan, Indonesia berjaya dikeluarkan dan dibawa ke Hospital Adam Malik.

MEDAN: Jumlah korban nahas pesawat Hercules di Medan, Indonesia meningkat kepada 141 orang.

Semua jenazah berjaya dikeluarkan dari lokasi nahas dan dibawa ke hospital, lapor AFP yang memetik pengesahan pihak berkuasa di Hospital Adam Malik di sini hari ini.

Jenazah mangsa akan segera dikenal pasti untuk diserahkan kepada keluarga.

Dalam perkembangan sama, ketua pusat maklumat Tentera Negara Indonesia Angkatan Udara (TNI AU) Brigadier Jeneral Dwi Badarmanto berkata senarai terbaharu menunjukkan terdapat 121 penumpang dan kru di dalam pesawat malang itu.

Senarai akhir penumpang yang dikeluarkan Markas Besar TNI AU itu termasuk 12 kru di dalam pesawat tersebut, lapor detik.com.

Selain itu, ia turut menyenaraikan sejumlah 109 penumpang yang turun dan naik dari beberapa lokasi berbeza sebelum nahas berlaku.

Pihak berkuasa Indonesia, dalam pada itu, masih menyiasat baki mayat yang ditemukan sama ada melibatkan orang awam yang berada di lokasi kejadian.


Terdahulu, setakat jam 11 malam tadi, sejumlah 91 mangsa korban pesawat tentera Hercules C-130 yang terhempas pada Selasa telah ditemui.

Daripada jumlah itu, sebanyak 23 jenazah telah dikenal pasti melalui teg nama pada pakaian mangsa.

Kesemua mangsa yang ditemui dibawa ke Hospital Adam Malik, lapor portal kompas.com.

Pesawat yang membawa 113 penumpang itu terhempas pada jam 11:38 pagi dipercayai kerana mengalami kerosakan pada enjin.

Pesawat Hercules C-130 A1310 milik TNI terhempas di Jalan Letjen Jamin Ginting, Padang Bulan di sini setelah dua minit berlepas dari Pangkalan Udara Soewondo, Kota Medan.

Pesawat yang sepatutnya menuju ke Pangkalan Udara Tanjung Pinang, Kepulauan Riau itu terhempas di atas rumah awam dan kedai termasuk sebuah pusat spa yang terkenal di kawasan itu.

- Sumber: Agensi

No comments:

Post a Comment