Sunday 28 June 2015

2,500 pelancong Britain tinggalkan Tunisia


TUNIS. TUNISIA. Sekurang-kuangnya 2,500 pelancong Britain yang membanjiri Tunisia bertindak meninggalkan negara berkenaan dengan penerbangan khas selepas pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh kumpulan militan IS sekaligus mengorbankan 38 orang.

Agensi Pelancongan Thomson and First Choice mengesahkan bahawa pelancong yang terkorban dan tercedera merupakan pelancong dari agensi mereka.

Menurut jurucakap agensi terbabit, 10 penerbangan dari Tunisia telah diatur bagi membawa pulang pelancong-pelancong Britain.

“Kesemua penerbangan dijadual tiba di lapangan terbang di Manchester, Gatwick, East Midlands dan Donchaster pagi ini.

“Kesemua lawatan ke Tunisia yang dianjur pada minggu hadapan akan dibatalkan,” katanya.

Britain mengesahkan sekurang-kurangnya 15 orang rakyatnya terbunuh dalam kejadian serangan bersenjata di resort Pelabuhan el Kantaoui, dan jumlahnya mungkin akan bertambah.

Serangan itu meragut nyawa rakyat Britain paling ramai, semenjak insiden pengeboman London pada tahun 2005.

Negara Afrika Utara itu, yang banyak bergantung kepada industri pelancongan, mengumumkan rancangan untuk menggunakan khidmat tentera di kawasan terbuka dan terdedah serangan dan menutup berpuluh-puluh buah masjid yang didakwa menghasut kumpulan pelampau.

Semalam kumpulan militan IS mengaku bertanggungjawab dalam serangan mensasarkan musuh kumpulan militan berkenaan, selain mahu menghapuskan sarang maksiat di Pelabuhan el Kantaoui.

- Sumber: Sinar Harian | 28 Jun 2015

No comments:

Post a Comment