Monday 11 May 2015

Najib sedia bincang hati ke hati dengan Muhyiddin

Majlis bacaan Yassin, tahlil dan doa kesyukuran sempena Sambutan Umno ke-69 di PWTC di sini, hari ini.


KUALA LUMPUR - Majlis Tertinggi (MT) Umno hari ini melahirkan sokongan padu kepada kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai presiden dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan presiden parti itu.

Najib berkata, barisan MT Umno mahu supaya presiden dan timbalan presiden serta pimpinan tertinggi parti bersatu dalam satu pasukan dan mengambil tindakan positif untuk kukuhkan lagi kedudukan parti itu dan Barisan Nasional (BN) di sisi rakyat.

"Dengan keputusan itu, maka MT (Umno) juga kata kalau ada isu berbangkit, MT harap mereka diberi peluang untuk menyumbang idea bernas dan positif supaya sebarang isu berbangkit boleh ditangani dan diberi penyelesaian yang sewajarnya," kata Perdana Menteri.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat MT di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

Mesyuarat itu, yang bermula 3.30 petang dan berakhir 7 malam ini, turut dihadiri Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri serta dua Naib Presiden iaitu Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Semua ketua sayap parti iaitu Ketua Wanita, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin dan Ketua Puteri Datuk Mas Ermieyati Samsudin turut menghadiri mesyuarat itu.

Dalam sidang media ringkas selama lima minit itu, Najib berkata, beliau juga amat menghargai sumbangan idea bernas diberikan Muhyiddin pada mesyuarat itu.

"Saya dah berjumpa hati ke hati dengan beliau pagi tadi dan saya beri pengakuan kita akan selalu bincang hati ke hati untuk pastikan bahawa kepimpnan Umno di peringkat pucuk pimpinan dalam keadaan selesa dan kukuh supaya tiada pihak akan pecah-belahkan kita terutama sekali saya dengan timbalan presiden.

"Jadi, kalau ada apa-apa berita angin yang tersebar sebelum mesyuarat ini, maka, kecewalah mereka yang menyebarkan berita-berita palsu tersebut," katanya.

Najib berkata demikian bagi mengulas laporan portal berita yang kononnya sokongan terhadap beliau semakin berkurangan.

Mengenai mesyuarat MT Umno hari ini, Najib berkata, parti turut mengambil maklum mengenai faktor-faktor berbangkit pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Rompin dan Permatang Pauh.

Pada PRK Rompin Selasa lepas, BN mengekalkan kerusi Parlimen itu menerusi calonnya Datuk Hasan Arifin yang memperoleh 23,796 undi berbanding calon Pas Nazri Ahmad, 40, yang mendapat 14,901 undi yang menyaksikan penurunan majoriti kepada 8,895 undi.

Pada Pilihan Raya Umum ke-13, penyandang kerusi itu Allahyarham Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis mengekalkan kerusi yang disandangnya hampir enam penggal itu dengan mengalahkan bekas Ketua Dewan Muslimat Pas, Nuridah Mohd Salleh dengan majoriti 15,114 undi.

PRK Rompin diadakan berikutan kematian Jamaluddin dalam nahas helikopter di Semenyih, Selangor pada 4 April lepas.

Di PRK Permatang Pauh Khamis lepas, kerusi Parlimen itu dimenangi Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang meraih 30,316 undi berbanding calon BN Suhaimi Sabudin yang mendapat 21,475 undi, yang turut menyaksikan penurunan majoriti kepada 8,841 undi. 

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment