Sunday 17 May 2015

Kenapa tidak bangkitkan isu Altantuya 8 tahun yang lalu - Najib




KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini sekali lagi menegaskan beliau tiada kaitan dengan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu seperti yang didakwa sesetengah pihak.

Menerusi blognya, Najib menjawab pertanyaaan yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu terutama bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Muhamad berhubung kes pembunuhan Altantuya.

Najib berkata, jika pemimpin veteran terus memainkan isu ini, beliau bimbang ia secara automatik akan dibangkitkan sekali lagi.

"Seperti individu berpengaruh mempunyai banyak sumber. Apabila isu ini meletus, saya percaya mereka masih belum dapat untuk mengesahkan kesahihan dakwaan tersebut.

"Jika mereka percaya ini adalah benar, mengapa mereka tidak membangkitkannya apabila isu itu tercetus 8 tahun yang lalu?" soal beliau.

Najib turut mempersoalkan apakah pihak yang membangkitkan isu ini mempertikaikan keputusan sistem kehakiman yang mereka sendiri letakkan.

Katanya, kes pembunuhan wanita Mongolia itu telah dibicarakan di Mahkamah, dengan keputusan yang jelas dan hukuman yang dikenakan.

"Biarpun perbicaraan yang sangat lama, masa yang mencukupi telah diberikan kepada perayu untuk kes didengari dan diadili.

"Sumpah Laknat saya, penafian berulang telah saya dibuat, penjelasan umum yang disediakan oleh Razak Baginda, sesetengah orang terus mempersoalkan isu ini dan terus mencuba untuk mengaitkan saya," katanya lagi.

Najib berkata selepas mahkamah membuat keputusan dan bekas perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi mengakui tiada penglibatannya, adalah tidak adil untuk memaksa beliau menyiasat kes ini sekali lagi untuk mengetahui siapa mengarahkan pembunuhan itu.

"Saya tidak terlibat dan tidak tahu apa-apa. Mahkamah telah putuskan siapa yang bersalah atas pembunuhan itu. Yang harus menjadi akhir cerita," katanya.

Presiden UMNO itu menegaskan rakyat perlu mengambil kira bahawa dalam politik, banyak isu dimainkan dan isu pembunuhan Altantuya merupakan salah satu darinya.

Malah tegas beliau, isu itu mendapat perhatian ketika beliau menjawat jawatan timbalan perdana menteri-hampir untuk menduduki kerusi perdana menteri-pembangkang satu cara untuk menghalangnya dari mara.

Rakyat perlu mengambil kira bahawa dalam politik, banyak isu dan menginap dimainkan, dan ini adalah salah satu daripada mereka. Ia menjadi panas ketika saya PM menunggu dan pembangkang memerlukan satu cara untuk menghalang saya dari mara.

"Oleh kerana kedua-dua pengawal peribadi telah bekerja untuk saya, dan Razak Baginda adalah teman dan sekutu, mereka cuba untuk menyambung titik-titik untuk saya.

"Razak Baginda telah secara terbuka mengakui hubungan dengan Altantuya tetapi sama sekali tidak bermakna saya mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya," jelas beliau.

Isu pembunuhan Altantuya sekali lagi mendapat perhatian apabila bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa supaya siasatan semula dilakukan.

Hujah Dr Mahathir apabila bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) Koperal Sirul Azhar Umar-yang kini berada di Australia-mendakwa beliau hanya menurut arahan untuk melakukan pembunuhan tersebut.

Kata Dr mahathir, adalah tidak adil untuk menjatuhkan hukuman mati kepada seseorang yang melakukan jenayah kerana mengikut arahan dan pihak yang memberi arahan masih bebas. 

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment