Tuesday 13 January 2015

Xiaomi mahu atasi Apple, sasar jadi pemain nombor 1 global


SHANGHAI: Xiaomi, pengeluar telefon pintar dari China menyasarkan menjadi pemain utama dunia dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang. 

Pengasas syarikat, Lei Jun, berkata dalam tempoh itu Xiaomi akan berpeluang menjadi pengeluar telefon pintar nombor satu dunia. 

Kini, Xiaomi adalah antara pemain utama dalam pengeluaran telefon pintar China menerusi produk berprestasi tinggi pada harga murah. 


Dalam tempoh kurang lima tahun, Xiaomi kini adalah pengeluar telefon pintar ketiga terbesar dunia di belakang Apple dan Samsung, menerusi jualan 17.3 juta telefon pintar pada suku ketiga 2014, mengikut data dikumpul International Data Corp (IDC).

Xiaomi mengumumkan jualan lebih 61 juta telefon pintar tahun lalu, naik 227 peratus daripada 2014 dengan pendapatan meningkat lebih sekali ganda kepada AS$12 (RM42.2) bilion. 

Bagaimanapun, pengkritik mendakwa Xiaomi sekadar meniru iPhone Apple kerana perundangan mengenai perlindungan harga intelek masih agak lemah di China. 

Apple tidak pernah mengambil tindakan undang-undang terhadap Xiaomi tetapi naib presiden bahagian rekaan Apple, Jony Ive, dalam temuramah dengan Wall Street Journal ada menyebut sedikit mengenai persamaan itu dan menganggapnya sebagai 'mencuri'. 

Xiaomi yang berpangkalan di Beijing, hanyalah sebuah syarikat pemula pada 2010 di Zhongguancun iaitu Lembah Silikon China dan kini menjadi sebuah firma gergasi bernilai AS$45 (RM158) bilion selepas meraih modal baharu bulan lalu, yang mana antara pelaburnya adalah Jack Ma, pengasas Alibaba, firma e-dagang China. 

Sebagai usahawan dan pelabur budiman, Lei mempunyai beberapa syarikat dan pelaburan yang berjaya termasuk pembangun perisian Kingsoft dan perucit online, Joyo.com yang dibeli oleh Amazon. 

Dalam usahanya menjadi pemain utama global, Xiaomi kini menggajikan kakitangan daripada syarikat terkemuka dunia termasuk Microsoft, Motorola dan Yahoo, yang mana presiden syarikat, Lin Bin dan naib presiden operasi global, Hugo Barra daripada Google. 

Di China, Xiaomi di tangga kedua dengan 13.5 peratus bahagian pasaran telefon pintar domestik, mengikut firma perunding Analysys International. Samsung di nombor satu dengan 15.4 peratus bahagian pasaran dan Apple (6.9 peratus). 

Telefon pintar Xiaomi secara asasnya hampir separuh lebih murah berbanding iPhone. Model spesifikasi tertingginya, Mi 4 dengan 64G memori dijual pada AS$410 (RM1,441), hampir separuh kurang daripada AS$998 (RM3,508) iPhone 6 dengan spesifikasi sama. Model asas Xiaomi Redmi 2 pula hanya dijual pada AS$115 (RM404). 

Walaupun Xiaomi adalah pemain utama di China, penganalisis berpendapat isu paten dan jenama yang tidak kuat di luar China adalah antara halangan untuk Lei mencapai impiannya menjadikan Xiaomi, pemain nombor satu dunia. 

- Sumber: AFP

No comments:

Post a Comment