Tuesday 13 January 2015

Mahkamah Persekutuan kekalkan hukuman gantung terhadap Azilah dan Sirul

Mahkamah Persekutuan kekalkan hukuman gantung terhadap Azilah dan Sirul

PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam yang telah menjatuhkan dua anggota Unit Tindakan Khas polis hukuman gantung terhadap pembunuhan membunuh warga Mongolia Altantuya Shaariibuu.

Keputusan itu disampaikan oleh panel lima Hakim yang diketuai oleh Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria dan dianggotai oleh Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum, Tan Sri Abdull Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar dan Tan Sri Ahmad Maarop.

Panel Hakim itu sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan pada 23 Ogos 2013 yang membebaskan Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar selepas membenarkan rayuan mereka.

Dalam penghakiman yang dibacakan Suriyadi, mahkamah berpuas hati bahawa kedua- dua responden gagal menimbulkan keraguan terhadap kes pendakwaan.

Suriyadi berkata, notis alibi yang dikemukakan kepada pendakwaan tidak disokong oleh bukti kukuh oleh kedua responden.

Katanya, mahkamah mendapati kedua responden ada niat bersama untuk melakukan pembunuhan itu yang disokong dengan bukti barangan peribadi milik si mati yang dijumpai bersama responden kedua (Sirul Azhar).

Walau bagaimanapun Sirul tidak menghadirkan dirinya ke mahkamah hari ini, menyebabkan waran tangkap dikeluarkan terhadapnya.

Peguam Sirul, Kamarul Hisham Kamarudin berkata kali terakhir beliau bercakap dengan anak guamnya adalah minggu lepas dan beliau tidak tahu menahu dimana Sirul berada sekarang ini.

Pendakwaan diketuai Timbalan Pendakwa Raya Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah, peguam bela, Kuldeep Kumar dan Datuk Hazman Ahmad mewakili Azilah.

Ia dilaporkan bahawa pihak pendakwaan lega kes ini berakhir kerana mereka telah bekerja keras untuknya.

Pada 9 April 2009, Mahkamah Tinggi Shah Alam menjatuhkan hukuman mati ke atas kedua-dua responden selepas mendapati mereka bersalah melakukan pembunuhan itu.

Kedua-dua responden didakwa membunuh Altantuya, 28, di Mukim Bukit Raja, Shah Alam antara jam 10 malam pada 19 Oktober dan jam 1 pagi pada 20 Oktober 2006. 

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment