Sunday 18 January 2015

'Penunggang motosikal bukan punca kemalangan maut'



Gambar fail kemalangan maut di jalan raya yang membabitkan penunggan motosikal.

KUALA LUMPUR: Stigma sesetengah masyarakat bahawa kecuaian penunggang motosikal menyebabkan kemalangan perlu diubah, kata penulis bebas yang juga penunggang motosikal berpengalaman, Ibni Khalid Jurait.

Ibni Khalid berkata, 80 peratus daripada 44 punca kemalangan maut motosikal bukan disebabkan penunggang sebaliknya, pemandu kenderaan lain yang dikenal pasti menjadi penyumbang kepada kemalangan maut itu.

Katanya, melalui pengalaman menunggang pelbagai jenis motosikal sejak 30 tahun lalu, beliau melihat masih ramai pengguna jalan raya yang tidak ambil peduli dengan keselamatan penunggang motosikal di jalan raya.

Bagaimanapun beliau mengakui penunggang motosikal yang masih muda dan bersekolah memerlukan lebih banyak pengalaman pemanduan untuk mengelak berlaku kemalangan jalan raya.

"Pelajar sekolah tidak ada lesen, kalau ada mentah lulus tapi cuai sebab (tiada) pengalaman, tak jangka kemungkinan akan berlaku," katanya di majlis pelancaran buku tulisan beliau yang bertajuk '44 Punca Kemalangan Maut Penunggang Motosikal'.

Penerbitan buku itu diharap menjadi panduan kepada agensi kerajaan terutamanya sebagai bahan sokongan mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya.

Antara punca utama yang digariskan dalam buku itu adalah kerana blind spot(titik buta) pemandu kereta, tidak prihatin dengan papan tanda, memandu laju dan memotong di laluan kiri.

Tuga ribu buah buku tersebut diedarkan di pasaran dengan sasarannya golongan muda terutamanya pelajar sekolah. 

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment