Tuesday 2 December 2014

Jepun musnahkan senjata kimia Perang Dunia Kedua di China



Proses melupus senjata kimia tinggalan Perang Dunia Kedua itu disifatkan sebagai kerjasama luar biasa antara Jepun dan China - Gambar fail

BEIJING: Sebuah kemudahan yang dibina pihak Jepun di China hari ini mula menjalankan operasi memusnahkan saki-baki senjata kimia yang ditinggalkan di negara tersebut sejak berakhirnya Perang Dunia Kedua, lapor jurucakap rasmi Tokyo dalam sebuah kerjasama luar biasa antara kedua-dua negara.

Kemudahan bagi kerja-kerja melupus itu dibina di Harbaling yang terletak di kawasan timur laut China. Pegawai rasmi kerajaan Jepun memberitahu, terdapat kira-kira 300,000 hingga 400,000 senjata kimia tinggalan perang masih disimpan.

Menurutnya, kedua-dua warga Jepun dan China bekerja di bangunan kemudahan tersebut dan menjelaskan pelupusan senjata kimia itu adalah sebagai tanggungjawab mereka terhadap keselamatan rakyat tempatan dan juga alam sekitar.

Perhubungan antara Tokyo dan Beijing berada dalam fasa paling buruk sejak bertahun-tahun berbalah mengenai isu persempadanan di Laut China Timur, dan sentimen berterusan penjajahan Jepun terdahsyat dalam kurun ke-20.

"Meninggalkan senjata-senjata ini adalah salah satu jenayah besar yang dilakukan penjajah Jepun ketika mereka menakluk China," lapor agensi berita China, Xinhua yang memetik kata-kata pegawai rasmi republik tersebut tanpa menyebut namanya.

Pada tahun 1999, Tokyo dan Beijing telah bersetuju untuk memusnahkan senjata-senjata berkenaan dengan tanggungan dana, teknologi dan pakar keseluruhan dibiaya Jepun. Sepatutnya proses tersebut dilaksanakan pada tahun 2007 sebelum tertangguh hingga 2012 dan seterusnya ditunda lagi.

Akhbar Beijing Times yang menyiarkan pendedahan tokoh akademik Jepun, Yoshiaki Yoshimi melaporkan, Jepun telah menggunakan lebih daripada 7,300 tan gas beracun untuk menghasilkan 7.5 juta senjata antara tahun 1931 dan 1945.

- Sumber: AFP 

No comments:

Post a Comment