Tuesday 18 November 2014

Remaja Malaysia lebih suka WeChat


WECHAT, aplikasi pesanan mobil mengalami pertumbuhan pesat dengan pengguna aktif mencatatkan peningkatan 1,187 peratus di Malaysia dan 156 peratus di peringkat global antara suku pertama 2013 dan suku ketiga 2014.

Sebagai perbandingan, satu lagi aplikasi pesanan yang menjadi trend masa kini, pengguna WhatsApp di Malaysia hanya meningkat sebanyak 202 peratus, sementara Facebook Messenger meningkat sebanyak 192 peratus dalam tempoh yang sama.

Menurut kajian oleh penyelidik pasaran Indeks Web Global (Gwi), WeChat paling popular dalam kalangan rakyat Malaysia berusia 16 hingga 34 tahun dengan kumpulan umur ini menguasai lebih 80 peratus daripada pengguna di negara ini.

Ketua Trends GWI, Jason Mander berkata, permohonan kini mencatatkan demografik paling muda daripada semua aplikasi komunikasi sosial yang bersaing dengan satu pertiga daripada pengguna aktif global berusia 16 hingga 24 tahun.

"Kira-kira 80 peratus daripada kumpulan umur ini berkata amat penting bagi mereka untuk dihubungi sepanjang masa," kata beliau pada taklimat media di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata, kedudukan dominan WeChat dalam arena aplikasi pesanan adalah berdasarkan kepada hampir satu perempat (23 peratus) daripada pengguna Internet di seluruh dunia, dan 39 peratus di rantau Asia Pasifik, kini aktif menggunakan aplikasi itu.

"Kami teruja mengenai momentum pertumbuhan yang kukuh WeChat, baik di peringkat global mahupun di seluruh Malaysia dan menjangkakan jumlah pengguna aplikasi itu akan bertambah pada suku akan datang," katanya.

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment