Tuesday 18 November 2014

MAS perlu henti caj arak dalam tiket


Mohd Azmi

SHAH ALAM - Pendedahan di Dewan Rakyat harga setiap tiket yang dibeli penumpang MAS termasuk kos hidangan dalam pesawat termasuk arak sangat tidak wajar dan perlu diubah serta-merta.

Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, pendedahan dibentangkan Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi dalam Dewan Rakyat minggu lalu jelaskan lagi dasar MAS perlu dibetulkan untuk diselaraskan dengan syariah.

"Memaksa orang Islam beli tiket yang termasuk kos hidangan arak suatu penipuan yang sangat berat implikasinya kepada orang Islam.

"Sudah tentu sekarang penumpang Islam akan merasa sangat tidak selesa bila mengetahui mereka mensubsidi arak untuk penumpang lain. Harus diingat ada ramai orang bukan Islam yang tidak suka arak tetapi terpaksa juga bayarnya dalam tiket penerbangan MAS," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Katanya, kerajaan sendiri perlu buat keputusan untuk hentikan hidangan arak di dalam pesawat MAS.

Beliau menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa berkaitan isu ini supaya pelanggan Islam tidak terus bersubahat untuk hidangan arak dalam penerbangan MAS apabila membeli tiket.

No comments:

Post a Comment