Wednesday 9 April 2014

Wanita diserang beruang di Marang, ingat ajal sudah sampai

MARANG: Serangan beruang di ladang getah Kampung Alor Ketitir, Marang, Terengganu yang mengakibatkan seorang penoreh getah hampir maut adalah kejadian pertama seumpamanya dalam tempoh lima tahun.

Sehubungan itu, Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Terengganu, akan menambah jumlah anggota untuk dalam usaha menangkap haiwan liar berkenaan.

Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri, Yusof Shariff berkata pihaknya sedang berusaha mengesan beruang berkenaan dan menjangkakan tempoh antara satu hingga dua minggu untuk memerangkapnya.

“Kakitangan kita telah pergi ke tempat kejadian dan menyiasat dan kita dapati aduan tu berasaslah . Kita telah menghantar kakitangan kita untuk memasang perangkap dan membuat rondaan di kawasan tersebut. Kita juga pasang dua perangkap di lokasi kejadian,” katanya.

Dalam kejadian 30 Mac lalu , Asmani Yahya, 60 tahun cedera parah diserang seekor beruang ketika menoreh getah bersama suaminya di ladang getah kampung Alor Ketitir.

Menurutnya, beruang terbabit muncul dari belakang menerkam dan mengheret mangsa ke hutan berhampiran.

“Beruang tangkap saya dari belakang, dia rebahkan saya dan mula menggigit. Saya rebah, saya ucap Allah, Allah, sebelum diselamatkan” kata Asmani.

Dia yang dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah mengalami pendarahan teruk dan menerima tiga puluh jahitan di bahagian kepala, leher dan peha.

Sehubungan itu,jabatan PERHILITAN menasihatkan penduduk kampung agar berwaspada serta melaporkan kepada jabatan itu sekiranya melihat kelibat mencurigakan di kawasan hutan berhampiran.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment