Wednesday 9 April 2014

Magic: Kerajaan labur RM70 juta


Mohd Irwan

KERAJAAN memperuntukkan RM70 juta kepada Pusat Inovasi dan Kreatif Global Malaysia (Magic) di Cyberjaya bagi merancakkan kegiatan keusahawanan di negara ini.

Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah berkata, RM50 juta daripada jumlah itu adalah peruntukkan kerajaan daripada Bajet 2014, manakala RM20 juta adalah inisiatif kementerian melalui Dana Keusahawanan Sosial disalurkan kepada Magic.

Kementerian Sains dan Teknologi dan Inovasi (Mosti) turut menyalurkan dana RM30 juta kepada Magic untuk membiayai usahawan bidang bioteknologi.

“Kesemua peruntukkan digunakan membiayai aktiviti Magic yang akan beroperasi di Cyberjaya.

"Kewujudan pusat itu adalah bersesuaian dengan fungsi Cyberjaya yang menempatkan syarikat-syarikat bergiat dalam bidang multimedia kreatif, penyelidikan dan pembangunan, khidmat luaran serta pengurusan data," katanya.

Magic juga menjadi pusat sehenti kepada usahawan merangkumi segenap aspek dan menyediakan kemudahan termasuk permohonan pembiayaan kepada institusi perbankan serta penyaluran modal teroka kepada syarikat inkubator serta syarikat baharu yang berdaya maju.

Menurutnya, RM3 juta diperuntukkan kepada sembilan peserta Magic antaranya Cyberjaya on Magic Ride dan Ideas on MaGIC Jr Pitch.


Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment