Wednesday 9 April 2014

Analisa dua isyarat pertama disahkan konsisten dengan peralatan elektronik


KUALA LUMPUR: Dua isyarat pertama yang dikesan oleh Kapal Tentera Laut Australia, Ocean Shield sebelum ini, tidak datang dari sumber semulajadi tetapi kemungkinan diperolehi daripada peralatan elektronik.

Ketua Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC), Angus Houston, berkata perkara ini disahkan berdasarkan analisis ke atas isyarat tersebut oleh Pusat Analisis Akustik Bersama Australia.

"Analisis tersebut menentukan bahawa isyarat yang diterima sangat stabil, berbeza dan jelas dikesan pada 33.331kHz dan berdenyut secara konsisten pada selang 1.106 saat.

"Isyarat itu tidak datang dari sumber semulajadi tetapi mungkin diperolehi daripada peralatan elektronik yang spesifik.

"Pusat Analisis itu mempercayai bahawa isyarat-isyarat itu konsisten dengan spesifikasi dan deskripsi perakam data penerbangan," katanya semasa satu sidang media sosial.

Setakat ini, Ocean Shield telah mengesan empat isyarat.

Pada Isnin dua isyarat ‘ping’ dikesan dimana isyarat pertama bertahan selama dua jam 20 minit sementara yang kedua hanya bertahan selama 13 minit sahaja.

Pada Selasa pula, dua lagi isyarat dikesan dimana isyarat pertama bertahan selama lima minit dan 32 saat manakala isyarat kedua bertahan selama tujuh minit.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment