Thursday 10 April 2014

Universal perkenal 'Minion Mayhem' ke taman tema Hollywood


LOS ANGELES: Selepas kejayaan filem animasi "Despicable Me”, pembikin filem tersebut bekerjasama dengan jurutera taman tema untuk membina taman tema ‘Minion Mayhem’.

‘Minions’ iaitu karakter comel berwarna kuning yang bercakap dalam bahasanya sendiri semakin mendapat tempat di hati penggemar filem tersebut selepas popular menerusi dua buah filem yang berjaya mendapat kutipan AS$1.5 bilion (RM 4.85 bilion) seluruh dunia.

Sebagai bukti kejayaan, Paris studio Illumination Entertainment menerbitkan filem mereka sendiri iaitu "The Minions," yang bakal ditayangkan pada Julai 2015, sebelum sekuel ketiga "Despicable Me" pada 2017.

Sejak 2012, Universal Theme Park di Orlando, Florida membina sebuah permainan bertemakan watak Minions ini selepas produk berkaitan karakter comel ini menjadi popular.

Pada hujung minggu ini, satu persembahan khas akan diadakan untuk Minions dengan permainan ‘permaidani kuning’ dimana ianya dua kali ganda lebih besar daripada permainan taman tema yang dibina di Florida yang dilengkapi teknologi canggih.

Idea tersebut datang daripada Steve Burke, Ketua NBCUniversal, selepas kejayaan filem pertama "Despicable Me" pada 2010.

"Kami tidak pernah terfikir menganai ini sebelum ini,” ketua Illumination Entertainment, Chris Meledandri memberitahu AFP.

"Daripada kejayaan ini, membina taman tema untuk watak ini merupakan perkara paling menarik bagi kami,” tambahnya.

Rakaman animasi selama 20 minit diwujudkan dimana pengunjung akan ‘menjelma’ menjadi Minions menerusi teknologi simulasi 3D.

“Amat penting untuk kami memberi penghormatan kepada watak berkenaan selain mendapat pengalaman sendiri untuk menjadi lucu seperti karakter itu dengan suara yang comel,” kata Meledandri.

Permainan taman tema versi Hollywood itu dibuat pada skala besar dimana ia boleh memuatkan 192 orang pada satu masa manakala versi Orlando hanya mempunyai rumah watak Gru.

Illumination Entertainment kini sedang bersiap sedia untuk filem "The Minion" tahun depan dimana filem ini akan menceritakan sejarah kehidupan karakter comel ini. - AFP 

No comments:

Post a Comment