Sunday 27 April 2014

Derita si kecil berakhir

Derita si kecil berakhir
Keadaan Muhammad Syaqir ketika menerima rawatan.


KUANTAN - Setelah lima hari dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Tengku Ampuan Afzan, kanak –kanak malang yang menderita akibat ketumbuhan, Muhammad Shaqir Aminuddin Mohd Lazim Sakila, 2 menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 9.15 malam, semalam.

Anak bongsu daripada empat beradik berkenaan sebelum ini dikatakan menghidap penyakit misteri apabila perutnya mulai membesar dan membusut sejak empat bulan lalu.

Ibunya, Azmah Ariffin, 33 berkata, dia redha dengan pemergian anaknya dan mengangap itu mungkin yang terbaik direncanakan ALLAH SWT untuk mereka sekeluarga.

Menceritakan detik terakhir anaknya, Azmah berkata luluh hatinya melihat keadaan Muhammad Shaqir yang lemah sedangkan beberapa jam sebelum itu keadaannya masih baik.

“Sebelum itu keadaannya baik sahaja tetapi tiba-tiba sahaja dia sesak nafas dan semakin lemah sehinggalah menghembuskan nafas terakhir.

“Kalau ikutkan, keesokan harinya saya akan bawanya pulang ke rumah memandangkan rawatan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) tidak dapat diteruskan kerana kuman sudah merebak ke seluruh badan,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di rumahnya di Tanah Putih Lama, di sini, semalam.

Katanya, sepanjang tempoh menjaga anaknya yang sakit tidak sedikit dia terasa terbeban dan menganggap sebagai ujian.

“Walaupun sakit, dia tidak banyak kerenah dan boleh makan minum seperti biasa tetapi kalau di hospital saya sedikit sedih memandangkan banyak perkara yang tidak dapat dilakukannya demi menjaga kesihatan.

“Masih terbayang-bayang dia sempat bermain dengan patung Spiderman yang dibawa ke Hospital namun saya yakin syurga adalah tempatnya di sana.

“Dua abang dan kakaknya antara yang paling sedih, malah mereka hanya berkurung di dalam bilik kerana masih terkejut,” katanya.

Jenazah Muhammad Shaqir selamat disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Ubi.

- Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment