Sunday 9 August 2015

Pengamal media, aktivis berhimpun bantah penggantungan The Edge




Lebih 200 pengamal media dan aktivis demokrasi berhimpun membantah tindakan penggantungan penerbitan akhbar milik The Edge Media Group.

KUALA LUMPUR: Lebih 200 pengamal media dan aktivis demokrasi berhimpun di Leboh Pasar, Kuala Lumpur sebagai membantah tindakan kerajaan menggantung penerbitan dua akhbar milik The Edge Media Group.

Pada garis yang lebih besar, mereka juga mendesak kerajaan supaya menghormati kebebasan media serta hak masyarakat untuk mendapatkan maklumat dan bersuara.

"Ini bukan tentang The Edge semata-mata," kata wartawan kanan, R. Nadeswaran.

Mereka sebelum itu berkumpul di hadapan Pasar Seni pada pukul 11 pagi sebelum berjalan untuk memulakan perhimpunan di Lebuh Pasar.

Beberapa pemimpin politik turut menyertai perhimpunan antaranya Saifuddin Abdullah, Gobind Singh, Liew Chin Tong, Dr Dzulkefly Ahmad, Tony Pua, Dyana Sofya serta aktivis Maria Chin, Ambiga Sreenevasan.

Solidariti The Edge

Perhimpunan ini juga diadakan sebagai mendesak supaya sekatan ke atas laman web Sarawak Report ditarik balik.

Ia juga untuk menyatakan kebimbangan dan bantahan terhadap cadangan kerajaan mengawal portal berita di internet melalui pindaan ke atas Akta Komunikasi dan Multimedia.

"Kita menuntut kerajaan supaya tidak mengugut dan tidak mengancam pengamal media," kata aktivis media bebas, Fathi Aris Omar yang juga jurucakap Geramm.

Perhimpunan ini dianjurkan bersama oleh FCC, Geramm, CIJ, Reporters sans Frontiers KL.

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment