Friday 26 June 2015

Gara-gara makan rambut sendiri seorang remaja nyaris maut

Gumpalan rambut.

MUMBAI - INDIA. Seorang remaja nyaris maut akibat terlalu banyak memakan rambutnya sendiri. Kavita Kumari, 15, disahkan kronik dan terpaksa menjalani pembedahan di bahagian perut sebelum doktor menemui gumpalan rambut sepanjang 15 kaki di dalam ususnya.

Menyifatkan ia sebagai satu penyakit yang amat jarang ditemui, Kavita yang disahkan menghidap Sindrom Rapunzel dikatakan ketagih untuk mengunyah gumpalan rambut.

Memetik laporan dari portal Metro.co.uk, jurucakap sebuah pusat perubatan di India berkata, Kavita bukan sahaja memakan gumpalan rambutnya sendiri, malah dia turut memakan gumpalan rambut yang dijumpainya.

“Berdasarkan hasil pembedahan, kami andaikan bahawa dia memakan terlalu banyak gumpalan rambut sehingga dia menghadapi kesukaran untuk meminum air.

“Tabiatnya sukar dikawal sehingga dia dilaporkan menarik rambut rakan sekelasnya untuk memakan gumpalan rambut,” katanya.

Kavita kini dilaporkan dalam proses penyembuhan selepas pembedahan dan bakal dirujuk ke pakar psikologi untuk membantunya menangani masalah tersebut.

- Sumber: metro.co.uk

No comments:

Post a Comment